Gå til innhold
BimmerPower

Fersking som trenger tips/forslag

Recommended Posts

BimmerPower    10
BimmerPower

Hei.

Jeg er veldig fersk innenfor dette feltet, men har lest litt og funnet meg en liste over ting eg tenker blir kjøpt innen 1 uke.

Jeg har då en Ford Sierra sedan som ble nylakkert i november 2011, nå er den hentet frem etter vinter lagring og nærmer meg ferdig med det mekaniske/utsende messige. Og vil lære meg og vaske/polere/vokse rett og slett shine bilen selv :)

Siden bilen er veldig fersk i lakken så tenker jeg en fremgangsmåte som dette: skikkelig vask med skum kanon og en skikkelig asfaltrens, tørke bilen før jeg polerer også vokser til slutt.

Eller bør jeg ta med lakkrens, clay, eller annet? kom med tips! :D

Har lest at svamp ikke er noe å bruke, har desverre brukt svamp noen ganger og har sett resultatet av det på egen bil, så noen tips til å få det vekk, eller bare følge den fremgangsmåten jeg tenker er riktig?

listen min er denne:

- Swissvax Felgbørste

- Bøtte med Gritguard & Lokk

- Chemical Guys Maxi Suds 2 (såpe)

- Chemical Guys G6 Hyper Coat 450 ml (plastikk og gummi fornyer)

- Chemical Guys Fluffer Microfiberklut

- Collinite Marque D'Elegance (voks)

- Chemical Guys Pro Polish

- Chemical Guys Miracle Dryer Tørkehåndkle

- Chemical Guys Ultra Plush (microfiber klut, kan denne brukes til påføring av voks?

- Mothers Ekte lammeull (vaske hanske)

Så er dette en bra liste eller har du noe bedre å anbefale til samme prisen?

Lurer på om folket her inne bruker microfiberklut eller påføringspute til å ta på polering/voks? Eller bedre å bruke maskin til polering?

Kom med tips til microfiberkluter og annet som dere anbefaler, som sagt er helt fersk på dette feltet, men åpen for å lære :D

til slutt noen bilder av bilen min som den var til idag :)

2011-07-13111552-1.jpg

2012-03-25182742.jpg?t=1332697404

Endret av Fakeworth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dave    0
Dave

Heisan:-) Ble en fin bil det der:-) Ser ikke så verst ut den lista der:-) Ville nok tatt med Surfex HD og Prickbort. De er ett must i vaske pakka:-) En god clay til å gå over bilen med før en voks,er ikke dumt:-) Ellers får man aldri nok med mikrofiber:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BimmerPower    10
BimmerPower

Heisan:-) Ble en fin bil det der:-) Ser ikke så verst ut den lista der:-) Ville nok tatt med Surfex HD og Prickbort. De er ett must i vaske pakka:-) En god clay til å gå over bilen med før en voks,er ikke dumt:-) Ellers får man aldri nok med mikrofiber:-)

Jo takk for det, veldig fornøyd med resultatet selv ;) Prickbort e vell middel for å få vekk asfalt flekker og annet drit som henger godt fast, som oftest på nedre del av dører og hjulbuer sant? :) har autoglym sin asfalt rens som eg er veldig fornøyd med.

har du noen linker til noen gode og rimelige microfiberkluter for vask, tørking, polering og voksing?

Skal se litt mer på dette surfex, aldri hørt om det :)

Endret av Fakeworth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det stemmer. Prickbort er hovedsaklig for å fjerne asfalt. Surfex er en vannbasert "avfetting" som er veldig vanlig som forvask enten i tillegg til eller istedenfor skumkanon. Surfex tar trafikkfilm og skitt som fester seg på lakken til daglig og blandes da ut i et 1:20-1:50 blandingsforhold og sprutes på med en lavtrykk "pumpekanne". Jeg foretrekker selv dette fremfor skum.

Kluter som jeg liker godt er disse: http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/wash-maintenance/mf1-10-pack/

Ca 120kr inkl frakt for 10 stk. De er myke og riper ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BimmerPower    10
BimmerPower

Det stemmer. Prickbort er hovedsaklig for å fjerne asfalt. Surfex er en vannbasert "avfetting" som er veldig vanlig som forvask enten i tillegg til eller istedenfor skumkanon. Surfex tar trafikkfilm og skitt som fester seg på lakken til daglig og blandes da ut i et 1:20-1:50 blandingsforhold og sprutes på med en lavtrykk "pumpekanne". Jeg foretrekker selv dette fremfor skum.

Kluter som jeg liker godt er disse: http://gtechniq.com/...ce/mf1-10-pack/

Ca 120kr inkl frakt for 10 stk. De er myke og riper ikke.

Takker for info og tips! :)

Bruker du disse til å påføre polering/voks også? eller bruker du påføringspute? isåfall noe å anbefale?

Okey hadde planer om skumkanon men har ikke tilgang til dette ennå, kan surfex blandes med Chemical Guys Maxi Suds 2 (såpe) og vann, alt i samme bøtte? eller først en runde med Chemical Guys Maxi Suds 2 også en ny runde med surfex?

Takker for gode tilbake meldinger :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Til påføring av voks så bruker man gjerne en påføringspad i skum, disse får du som regel kjøpt overalt.

Surfex skal ikke blandes i bøtta. Denne skal kun blandes med vann og sprutes på bilen for så å spyle det av igjen med vann. Surfex i sprutekanna, såpen i bøtta :) Surfex brukes som forvask FØR du rører bilen fysisk med mitt/svamp/såpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BimmerPower    10
BimmerPower

Til påføring av voks så bruker man gjerne en påføringspad i skum, disse får du som regel kjøpt overalt.

Surfex skal ikke blandes i bøtta. Denne skal kun blandes med vann og sprutes på bilen for så å spyle det av igjen med vann. Surfex i sprutekanna, såpen i bøtta :) Surfex brukes som forvask FØR du rører bilen fysisk med mitt/svamp/såpe.

Okey :)

Noen andre med tips eller andre anbefalinger? :)

Endret av Fakeworth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Ikke annet enn å lese/søke her på forumet. Du har alt å lære, og nesten uansett hva du kunne lure på så finner du svaret her et sted :) Forresten, velkommen hit!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BimmerPower    10
BimmerPower

Ikke annet enn å lese/søke her på forumet. Du har alt å lære, og nesten uansett hva du kunne lure på så finner du svaret her et sted :) Forresten, velkommen hit!

Takk for det! :D Fin velkomst!! ;) pads og surfex e lagt til i listen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BimmerPower    10
BimmerPower

Siden Scandicshine har tatt påske ferie så satser jeg på svar fra dere her inne :)

- Lurer på hvor mange MB kluter og påføringsputer jeg får med i: SS luksus voks og vedlikeholdspakke?

- Når det gjelder Chemical Guys Pro Quick Detailer,Chemical Guys P40 Detailer, den de mener som følger med?

http://www.scandicsh...&product_id=431

Siden SS har påske tilbud endrer eg voks fra collinite 915 til CG 50/50 som du får med i den SS luksus pakken.

Noen som kan fortelle meg sånn ca holdbarhet på CG 50/50 voksen?

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=50&page=5&product_id=241

Takker for svar! :D

Endret av Fakeworth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig