Kim 625 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Hentet for noen dager siden denne hjemme hos eier. Dette er som nevnt over en 320d. I utgangspunktet er dette en veldig kjedelig bil å kjøre, men med coilovers fra Bilstein, 6-trinns manuell og en chip fra BSR som henter 223hk og 442nm så ble dette en hyggelig tur fra A til B. Her var det å finne pro navi, hifi stereopakke, M3-optikk (work in progress), Hartge 20” by Ronal og selvfølgelig en stk sliten lakk. Slik så den ut da jeg hadde ankommet verkstedet Vask, inndelt i steg. Steg1: PrickBort PrickBort på 1L med Dual Action Sprayhode. PrickBort ble lagt på hele bilen, nedenfra og opp. Dual Action-sprayeren la en tynn hinne på en nokså tørr bil. Denne fikk ligge i 6-7 min før avspyling. Ved å være systematisk og prøve forskjellige teknikker så finner man ut hvordan man kan være sparsom på PrickBort uten at det går ut over resultatet. Avspylingen ble gjort med varmt vann gjennom hele vaskeprosessen. Denne gangen ble det brukt 70C. Starter bak og jobber meg fremover med en vinkel som skyver vannet fremover. I det første vaskesteget bruker jeg å spyle de nederste panelene først slik at det ikke renner vann over de områdene hvor PrickBort jobber. Det blir raskt avklart at LSP ikke er tilstedeværende Steg2: Surfex HD Surfex HD 1:10 på Colcraft 7L trykksprøyte. Denne blandingen blir lagt på hele bilen. Nedenfra og opp. Mange liker å legge Surfex over PrickBort, vått i vått. Jeg lar være å gjøre dette fordi disse gjør en bedre jobb hver for seg. Steg3: Skum ValetPro Orange Prewash 70% ValetPro Snow Foam 30% Orange Prewash er en ganske sterk Prewash som er fin å bruke før en korrigering. Skummet ble lagt over Surfex og fikk henge i rundt 11-13 min. Her blir tiden brukt til å gå over krinker og kroker med ValetPro sine detailerkoster. Skumlegging og avspyling ble her også gjort med 70C. Steg4: Berøringsvask 2 Bøtter med gritguard, 20Liter, behagelig vanntemp DoDo Juice Supernatural Wash Mit – Wookie Muc-Off Ubershine Shampoo Den ene bøtten er for Wash mens den andre er for Rinse. Med andre ord; en bøtte med såpe (wash) og en med rent vann (rinse) Bøtten med såpe er ca 70% full når jeg tilsetter Ubershine. Denne skummer jeg opp ved å sette høytrykken midt i bøtta og spyle på lavt trykk. Jeg bruker å spyle til det skummer over. Så er det bare å drukne hansken i såpevann. Her kan man bruke hansken som en slags baseball-mit og løfte med seg vann ut av bøtta. Det lønner seg å starte fra toppen og jobbe seg nedover. Overflødig vann renner derfor nedover og bidrar til gli på andre steder lengere nede på bilen, samtidig sørger det for en mer skånsom vask da de laveste panelene fortsatt kan holde på urenheter til tross for forvasken. Hvordan og hvor ofte bruke rinse-bøtten. Rinsebøtten skal brukes minst like ofte som Såpebøtten. Eksempel på vaskemetode: 1. Gni hansken gritguarden rensebøtten. Om hansken holder veldig mye vann så er det lurt å klemme ut litt vann før du skifter bøtte. Det er ingen fordel å ha tømme rensebøtten for vann. 2. Gni hansken i gritguarden på såpebøtten Hvorfor?.. Hvorfor ikke? 3. Ta med deg litt ekstra vann ut av såpebøtten ved å bruke vaskehansken med ”baseball-grep” 4. Spre vannet litt utover panelet du ønsker å jobbe på. La hansken gli lett over den forhåpentligvis rene lakken. Vær systematisk. 5. Restart fra nr.1 Eksempel på arbeidsområde pr rinse varierer. Er det en vask før en korrigering og du er trygg på prewashen din, så kan du med sikkerhet jobbe med større områder mellom hver besøk i rensebøtta. Men om du vil gjøre dette så skånsomt som mulig på en behandlet bil så lønner det seg å være oftere innom rensebøtta. Jeg spyler av underveis når jeg tar berøringsvasken for å unngå at såpen tørker noen plasser. Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde Steg5: IronX CarPro IronX på 1L med Dual Action Sprayhode. Et veldig ufokusert og beskjedent etter-bilde Bilen fikk renne av seg før jeg la IronX over hele bilen. Som vi alle vet så er det vanskelig å se effekten av IronX på sort bil, da effekten er mørk lilla. Men det var tydelig at det fortsatt var en del å jobbe med i lakken her. Piggdekkstøv har en tendens til å lett komme seg gjennom alle de vaskestegene nevnt over. Nå som bilen i hovedsak var grundig vasket fikk IronX ytet sitt max og konsentrert seg på kun disse partiklene. IronX fikk jobbe i 6-7 min før jeg startet den siste avspylingen dedikert til lakkoverflaten. Steg6: Rinse Grundig avspyling. Mange runder rundt bilen. Man må ikke la seg lure av renningene fra speil og koffertlokk. Såperester ligger å lurer i krinker og kroker, så her lønner deg seg å bruke god tid å kvitte seg med alle såperestene. Steg7: Endestuss Endestussene har gjennom stegene over kvittet seg med mye møkk allerede, men trenger fortsatt litt oppmerksomhet dedikert kun til seg selv. Jeg lot IronX jobbe på hele endestussen mens jeg dynket innsiden av stussene med Surfex HD 1:10. Innsiden ble skrubbet godt med en Meguiars Felgbørste. Steg8: Dekk og felger I denne jobben hadde jeg på forhold bestemt at felgene skulle demonteres for å få vasket best mulig, men vasket likevel lett over med Billberry 1:4 og Muc Off sin langhårede myke felgbørste. Dekk fikk en stivere Muc-Off børste som akkurat er stor nok til å ta lavprofildekk. Surfex HD 1:10 ble brukt på dekksidene. Steg9: Clay Meguiars Claybar Optimum No Rinse som lube Her er noen bilder som ble tatt før clayingen startet Etter IronX var bilen silky smooth, men med en hjelpende hånd iført Chemical Guys sin Micale Dryer, så ble hele bilen clayet og tørket i godt driv. Claybaren holdte seg sjokkerende ren gjennom hele prosessen. Her viser det seg at en nesten 4 timers lang vask faktisk har noe utbytte. Motorrom tørkes med DoDo Juice sitt Supernatural Drying Towel Inspeksjon etter clay Korrigering Litt utradisjonell kombotesting fra min side her. Jeg bruker alltid å starte med Orange/Sort og S30/40 og jobbe meg grovere. Denne gangen gikk jeg inn for å finne en enstegs-kombo. Denne komboen kan være litt vanskeligere å finne, men når det først klaffer så kan man oppnå mye. Startet på Blå CG pad med S30, fjernet kun de aller fineste ripene. Kunne jobbe veldig lenge uten at det tok noe spesielt mer enn akkurat dette. Gikk så grovere i form av pad. Grønn Uber med S30, tok litt mer, men alt for lite. Grønn Uber S17, tok i første øyekast veldig bra, men etter IPA og nøyere inspeskjon så viser det seg at det forstatt er en del Swirls. Gikk ennå grovere i form av pad, Gul Rupes. Jeg kjenner ikke til disse padene så godt, så jeg gikk opp på S30 før jeg endte på S17. Slik ble fremgangsmåten: Rupes Bigfoot, Gul Rupes pad, Scholl S17 Denne maskinen har 6 trinn hvor trin 1 er lavest. Spre på steg 3, En pass 4, To pass 6, ca en inch pr sekund bevegelse i 50% overlapping fra top til bunn, vannrett) 1 pass 6, loddrett mønster, overlapping To pass 4 En pass 2 Bøffet umiddelbart av med Scholl MicroPLUSS aka Rosa og en liten runde IPA. Gjentok fremgangsmåtene hvor det var behov for dypere korrigering. Jeg prøvde å gå over med S30 på en rekke forskjellige finishingputer/orange/medium etter S17-komboen. Det ble av dette ingen endringer i verken glans eller dybde. Jeg fant til og med ikke ”50/50 merket” etter limrestene var fjernet. LED LENSER® X7R med 460 lumens og en Beam range på 320M ble brukt som ”sungun”. Diverse bilder IPA ble brukt underveis, panel for panel. Dørhåndtak og andre krinker ble tatt for hånd. S3 gold etterfulgt av S17 for hånd. Avbrekk med felgjobbing kan være greit når man gjøre noe så ensformig som en enstegs. Felgene var lakkert i bilens farge. Denne felgen avslørte slurvete maskeringsarbeid. Rundt kanten og på innsiden av felgen var det å finne lakkstøv og merker etter maskeringstape. 2-3 runder med IronX Felgen ble så tørket med trykkluft og DoDo Juice Supernatural Drying Towel før den ble plassert på en arbeidskrakk. S17 for hånd fikk vekk det meste av vaskeripene. IPA + Swissvax Cleaner Fluid Regular ble senere toppet med Autobahn. Ferdigclayet, klar for S17 på Orange. Autobahn på inn og utsiden av felgen. Her ser man tydelig det lakkstøvet jeg snakket om på baksiden av senteret Pneu Matt på dekksidene ble så påført, virketid ca 20 min. Arrow Solutions Glass Foam på rutene Rain Clean Repelant – Ruteforsegling Hovedlyktene fikk smake papiret. Dette er for å fjerne det minste steinsprutene og toppene fra de største. Dette øker overall-looken betraktelig etter oppolering. 2000 med vann Venstre ferdig ferdig Diverse bilder IPA: LSP: Etter CF var det tid for Paul Daltons Crystal Rock Den ble lagt for hånd i krinker og kroker og med Swissvax sin påføringspute på resten av bilen. Rette linjer, tynne lag. Swissvax Seal Feed på det som var av gummilister Standard frontrute ble byttet til soldempende. Timelapse av interiørarbeid: Foma Mimo og Valet Pro interior APC på gulv, Scholl Spam / Purple på plast, vinyl og skinn. Delvis selvforklarende bilder av prosessen Bilen ble kjørt mellom ruteskift og voks, den mer omfattende felgvasken ble derfor utsatt til bremseskifte som skjer i i løpet av påskeferien. Klosser og skiver blir skiftet fordi de nåværende bremsene støvet for mye. Dette blir flettet inn som en update når alt er skiftet. Diverse ferdigbilder: 38 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjovas 7 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Hva kan man si? Enorm jobb og enormt detaljert writeup, dette er jo nesten guide for dummies del 3 dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 1 April, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Snadder jobb dette her.. flott bil og velfortjent shine Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Syns ikke dette var noe til S&S... Men det var absolutt en fantastisk guide for både hvermannsen å se hva som er mulig å oppnå og for detaileren å lære av. Fantastisk flott og detaljert, lærerik writeup og flott resultat Bloody marvelous Btw, just kidding ang. første punkt cred!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BChris 30 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Flott bil med et stykke godt utført arbeid! Mye bilder og veldig god write up! Hadde du Seal Feed på alle gummi pakninger? Mener å ha hørt at BMW sine pakninger ikkje har godt av seal feed og andre lignende produkter da dette får gummien til å knirke og kvine noe veldig. At gummien i BMW sine pakninger er lit "spesial"? Kilde: Siter Kjøretøy: [ ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart. [ ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black... [X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475 [X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303 [X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JMossige 91 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Rå jobb, nydelig bil og skikkelig bra skrevet. Velfortjent cred gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim 625 Skrevet 1 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 (endret) Valgte å ikke legge Seal Feed på pakningene rundt dørene og koffertlokk mtp knirkelydene som kan oppstå. Visuelt sett var disse pakningene så gode som nye. Merk at jeg sier "det som var av gummilister" og ikke pakninger. Disse to er ikke laget av samme materiell på BMW Endret 1 April, 2012 av KimT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer A 4 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Pent ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Veldig fin write-up! Fikk du til å fjerne mye med S17? Jeg har holdt på med en slik bil idag, bare i hvit, og started med S17 på grønn uber - til nesten ingen nytte som du nevner. Etter å ha testet div. pads, endte jeg opp med s03 med lilla schollpad på roterende. Den tok det meste, men ikke alt hard lakk. Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim 625 Skrevet 1 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Fikk fjernet veldig mye med S17 ja! En sort bil er i de aller fleste tilfellene mye mykere i lakken enn en hvit bil. Jeg tok en hvit Skoda Superb 5 ved siden av denne jobben. Der brukte jeg S17 på Gul Rupes også. Men dette var en splitter ny bil med kun vaskeriper. Gul + S3g -> Orange S17 på Alpineweiss BMW kan tenkes å fungere også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S 130 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Flott jobb på en kul bil. Ser han har byttet skjermer og greier... Er det fangeren som gjør at panseret ikke lukker seg skikkelig? Det trakk litt ned synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim 625 Skrevet 1 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Panseret er lukket, men frontstykket fra 320d er forskjellig fra M3 sitt, derav litt dårlig passform. Frontstykket som skal monteres på denne er i Trondheim atm og blir mest trolig skiftet i samme tidsperiode som bremsene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Strøken jobb Skal se litt nøyere når jeg har våkna!Pcn var for trett til å laste ned alle bildene tror jeg Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Kjempe flott arbeid! Godt arbeid og mye gode detaljer. og knall fin wtrite up! Helt klart vert det store strevet å skrolle opp igjen å trykke på grønn knapp Men hvorfor 1-stegs når du la ned så mye jobb ellers? Lite tips: om du bruker speilreflex hvis du bruker "evaluerende" måling i stedet for "spot måling" for blender/lukkertid vil du kunne få noe "lysere" bilder..... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken 206 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 (endret) Imponerende jobb, på en svært flott bil Fine bilder og bra forklaring underveis som ble toppet med interiørfilmen Cred er avgitt og absolutt fullt fortjent Endret 1 April, 2012 av dansken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 HAF! HAF! HAF! Cred gitt, godt jobbet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Meget flott og detaljert writeup, rett å slett lekkert resultat. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bilmagikeren 40 Skrevet 1 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 meget detaliert med masse bilder:) Er jo som en guide dette. Fet bil og fine etterbilder også! Siter Min bilpleielogg Bilmagikeren https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148 Kikk gjerne innom å se om du vil:) Swissvax certified detailer Scandicshine autorisert detailer Scholl Consepts certified detailer Mitchell and King approved detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 1 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Og der var standarden for S&S 2012 lagt. En detaljert kremjobb rett og slett som viser hva detailing virkelig handler om . Skulle jeg stille spørsmål ved noe, må det være om man kunne hentet ut enda mer glans ved å gå over med en finere kombo til slutt. Bare en tanke, siden det likevel ble lagt ned så mye tid og krefter på vask, demontering, felger, våtslip av lykter etc Soleklar cred!! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim 625 Skrevet 1 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 April, 2012 Blå CG, Grønn Uber, Orange Scholl, Sort Scholl, Blå 3M med S30/40 over S17 uten noen merbar forskjell. Skulle jeg gjort noe andeledes på denne bilen så måtte det vært å våtslipe hele bilen for å så gå over med en 2-stegs. Denne har rått med apelsinhud. Takk for tilbakemeldingene tho! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.