Gry 625 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Har en forespørsel om lakkrens og voks av en løps-porsche (noe med at glatt lakk kan spise 200ms av rundetida i forhold til lakk som er nuppete zoooooom) Så hvis lakken er la oss si, 30um, kan jeg ta en lett runde med DA og S40 på oransje pute som lakkrens? Hvor mye spiser en sånn kombo? 2-3um? Forsøkte å søke i forumet men klarte ikke kombinere søkeordene så jeg fant det igjen, mener bestemt jeg har sett en post med tall for våtslip og rubb osv. Og hva er den glatteste voksen? Burde nesten hoppe over MG#16 siden mange opplever at den suger støv før den er vasket et par ganger. Evt hvis jeg går for den så må jeg gå over bilen med QD eller noe før den drar sin vei (det kan jeg egentlig teste på egen bil om har noen effekt, fint vær nå, burde gå raskt å kaste over en 50-50 på panseret.) Eller er forsegling bedre for glatthet? Syntetiske sealere trekker vel ikke støv? (ser for meg carnauba som et i utgangspunktet mer klebrig naturprodukt) Har riktignok bare Jetseal av nyere forseglinger, pluss noe muffens Hagmans produkt jeg har hatt siden pre-dcn (må ned og rote i esken for å være sikker). Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 31 Mars, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Min PTG Paint Detective 8 klarer ikke å måle forskjell etter en runde DA-maskin med finishpolish. Du skal nok kjøre med mye press og mange ganger for å fjerne 2-3 my med så mild kombo. Men dette avhenger selvsagt av hvor myk lakken er. En sealer som f. eks Meguiar's #21 blir glattere enn voks synes jeg. Særlig etter en vask. Edit: Det lureste hvis en vil ha glatt bil før løp vil nok være å gå over med en Quick Detailer. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cesandberg 78 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Ikke helt det du spør om men, Nå er det ikke alltid at det er den glatteste overflaten som sørger for minst friksjon/luftfriksjon. Det er endel eksperimentering innen skjøytesporten der de monterer små diffusorer på tvers av drakten for å bryte opp og spre en luftstrøm som stryker over overflaten av drakten. Det samme gjøres innen båtsporten, der er det endel målinger som tilsier at båten går fortere hvis en matter ned bunnen på en viss måte, dette fører til at vannet slipper skroget lettere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 31 Mars, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Hvis jeg hadde visst at dette var placebo hadde jeg sagt hva jeg mente til bileieren, men så lenge han betaler meg for jobben er jeg villig til å være med på forsøket. Men håper han forteller hva resultatet blei Litt på samme nivået, så leste jeg en artikkel om el-biler og det faktum at nesten alle disse miljøbilene (hybrider også) leveres med veldig tette felger for å minimere luftmotstanden? Er vel lenge til vi ser banebiler med tette felger (tenker på kjøling av bremsene?!). Men han bør kanskje få med seg en QD til start... Ser ut til at panseret mitt må få selskap av panseret til typen så jeg får testet flere varianter... På tide å komme seg ut altså! Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Du skal kjøre på hardt med en grov kombo, selv med rotetende for å ta 2-3 um. Når det gjelder glatt lakk så testet vel mythbusters dette en gang mener jeg. Konklusjonen var vel at en bil med veldig ujevn overflate hadde betydelig lavere luftmotstand og brukte mindre bensin enn en med glatt overflate. Det er derfor golfballer ser ut som de gjør. Lager man de glatte og jevne så flyr de mye kortere ettersom luften "henger" mer fast på en glatt overflate. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S 130 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Er um og my det samme eller hva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Kjørte S17 på BMWen min og fjerna ca 2 my (samme farge som din Gry). Konkluderte da med at jeg har myk lakk. Stemmer i med Mighty og ØHN. Grov kombo for å fjerne 2-3 my om ikke lakken er myk,og ikke målbart hvor mye/lite S40 fjerner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Forøvrig har tette felger blitt brukt lenge i asfaltracing. 2-3my tilsvarer grov korrigering. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 31 Mars, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 Er um og my det samme eller hva? Strengt tatt heter det jo μm Som av noen av latskapshensyn forkortes ned og uttales my, eller mju.. Jeg begynte å kalle det my bare fordi de andre på forumet brukte det uttrykket. Men det satt ikke noe godt i munnen all den tid jeg har litt for mange timer med kjemi og fysikk bak meg. Det er mikrometer. Eller μm (um var fordi jeg av latskapshensyn ikke orket å finne spesialtegnet..) Sitat fra store norske: Mikrometer har også vært kalt mikron, mikromillimeter og my (μ), men disse betegnelsene har ikke vært internasjonalt godkjent Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolf 5 Skrevet 31 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 31 Mars, 2012 (endret) Er um og my det samme eller hva? Micrometer, µm, micron, og my er det samme. µ er tegnet for micro. Alt Gr+m=µ Edit: For treig Endret 31 Mars, 2012 av Rolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.