Gå til innhold
Gry

Lakkrens på ett lag lakk

Recommended Posts

Gry    624
Gry

Har en forespørsel om lakkrens og voks av en løps-porsche (noe med at glatt lakk kan spise 200ms av rundetida i forhold til lakk som er nuppete :ph34r: zoooooom)

Så hvis lakken er la oss si, 30um, kan jeg ta en lett runde med DA og S40 på oransje pute som lakkrens? Hvor mye spiser en sånn kombo? 2-3um? Forsøkte å søke i forumet men klarte ikke kombinere søkeordene så jeg fant det igjen, mener bestemt jeg har sett en post med tall for våtslip og rubb osv.

Og hva er den glatteste voksen? Burde nesten hoppe over MG#16 siden mange opplever at den suger støv før den er vasket et par ganger. Evt hvis jeg går for den så må jeg gå over bilen med QD eller noe før den drar sin vei (det kan jeg egentlig teste på egen bil om har noen effekt, fint vær nå, burde gå raskt å kaste over en 50-50 på panseret.)

Eller er forsegling bedre for glatthet? Syntetiske sealere trekker vel ikke støv? (ser for meg carnauba som et i utgangspunktet mer klebrig naturprodukt) Har riktignok bare Jetseal av nyere forseglinger, pluss noe muffens Hagmans produkt jeg har hatt siden pre-dcn (må ned og rote i esken for å være sikker).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Min PTG Paint Detective 8 klarer ikke å måle forskjell etter en runde DA-maskin med finishpolish. Du skal nok kjøre med mye press og mange ganger for å fjerne 2-3 my med så mild kombo. Men dette avhenger selvsagt av hvor myk lakken er.

En sealer som f. eks Meguiar's #21 blir glattere enn voks synes jeg. Særlig etter en vask.

Edit: Det lureste hvis en vil ha glatt bil før løp vil nok være å gå over med en Quick Detailer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Ikke helt det du spør om men, Nå er det ikke alltid at det er den glatteste overflaten som sørger for minst friksjon/luftfriksjon. Det er endel eksperimentering innen skjøytesporten der de monterer små diffusorer på tvers av drakten for å bryte opp og spre en luftstrøm som stryker over overflaten av drakten.

Det samme gjøres innen båtsporten, der er det endel målinger som tilsier at båten går fortere hvis en matter ned bunnen på en viss måte, dette fører til at vannet slipper skroget lettere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Hvis jeg hadde visst at dette var placebo hadde jeg sagt hva jeg mente til bileieren, men så lenge han betaler meg for jobben er jeg villig til å være med på forsøket. Men håper han forteller hva resultatet blei ;)

Litt på samme nivået, så leste jeg en artikkel om el-biler og det faktum at nesten alle disse miljøbilene (hybrider også) leveres med veldig tette felger for å minimere luftmotstanden? Er vel lenge til vi ser banebiler med tette felger (tenker på kjøling av bremsene?!).

Men han bør kanskje få med seg en QD til start...

Ser ut til at panseret mitt må få selskap av panseret til typen så jeg får testet flere varianter... På tide å komme seg ut altså!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Du skal kjøre på hardt med en grov kombo, selv med rotetende for å ta 2-3 um.

Når det gjelder glatt lakk så testet vel mythbusters dette en gang mener jeg. Konklusjonen var vel at en bil med veldig ujevn overflate hadde betydelig lavere luftmotstand og brukte mindre bensin enn en med glatt overflate. Det er derfor golfballer ser ut som de gjør. Lager man de glatte og jevne så flyr de mye kortere ettersom luften "henger" mer fast på en glatt overflate.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
jkart    398
jkart

Kjørte S17 på BMWen min og fjerna ca 2 my (samme farge som din Gry). Konkluderte da med at jeg har myk lakk.

Stemmer i med Mighty og ØHN. Grov kombo for å fjerne 2-3 my om ikke lakken er myk,og ikke målbart hvor mye/lite S40 fjerner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Forøvrig har tette felger blitt brukt lenge i asfaltracing. :)

2-3my tilsvarer grov korrigering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Er um og my det samme eller hva?

Strengt tatt heter det jo μm

Som av noen av latskapshensyn forkortes ned og uttales my, eller mju.. Jeg begynte å kalle det my bare fordi de andre på forumet brukte det uttrykket. Men det satt ikke noe godt i munnen all den tid jeg har litt for mange timer med kjemi og fysikk bak meg. Det er mikrometer. Eller μm (um var fordi jeg av latskapshensyn ikke orket å finne spesialtegnet..)

Sitat fra store norske:

Mikrometer har også vært kalt mikron, mikromillimeter og my (μ), men disse betegnelsene har ikke vært internasjonalt godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Er um og my det samme eller hva?

Micrometer, µm, micron, og my er det samme.

µ er tegnet for micro.

Alt Gr+m=µ :thumbs:

Edit: For treig :(

Endret av Rolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×