shiznit

Ny bil på vei, en god startpakke?

yes, enda en av disse trådene. beklager at jeg starter noe som er blitt spurt om 1000 ganger før, men jeg har en ny bil i bestilling og vil være 100% sikker på at jeg har forstått det rett!

dette er min første post på dcn og jeg er helt blank på detailing. har gått gjennom hundrevis av tråder og s&s her inne, og blir både inponert og inspirert!

som sagt, ny bil kommer i mai. ønsker å være klar med utstyr når den kommer. har satt sammen et forslag til "startkit", så får jeg evt kjøpe mer etterhvert.

Felgrens: Scholl RIM7

Avfetting: PB og Surfex HD

Vask: SV Carbath

Clay: SV blå

Lakkrens: SV Cleaner Fluid

Voks: SV Shield

QD: SV Quick Finish

(2 GG Bøtter, Miracle Dryer, MF kluter, Pads, Koster osv )

HT, Foamlance og DA kommer etterhvert (lever tross alt på lånekassen)

Så kommer spørsmålene mine:

Er dette et godt utgangspunkt for nybil første behandling?

Hvor ofte skal de forskjellige produktene brukes?

Er det noe mer jeg "bare må ha"?

Er det forslag til alternative produkter?

Forslag til glassprodukt? (rens,sikt og vannavstøtende)

Stor takk til alle som gidder å gjennta seg til det kjedsommelige!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens og voks brukes normalt 2 ganger i året. Vil du behandle bilen oftere, so skader det nok ikkje!

Eg kan legge på voks etter vask, so da blir det litt oftere enn 2 ganger i året. (lakkrens eller polering bruker eg 2 ganger i året)

QD: Det bruker eg vanligvis ikkje, mens andre bruker det omtrent etter kvar vask.

Clay brukes før polering. Sia du ikkje har maskin, bør du være forsiktig med claybruken so den ikkje lager riper. (varmt i været, del clayen i 2 og ha den i varmt vann. Bytt clayene ofte so dei er skikkelig mjuke. Bruk nok claylube)

Swissvax har glassrens og eit vannavstøtende middel. Disse skal være bra

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkrens og voks brukes normalt 2 ganger i året. Vil du behandle bilen oftere, so skader det nok ikkje!

Eg kan legge på voks etter vask, so da blir det litt oftere enn 2 ganger i året. (lakkrens eller polering bruker eg 2 ganger i året)

QD: Det bruker eg vanligvis ikkje, mens andre bruker det omtrent etter kvar vask.

Clay brukes før polering. Sia du ikkje har maskin, bør du være forsiktig med claybruken so den ikkje lager riper. (varmt i været, del clayen i 2 og ha den i varmt vann. Bytt clayene ofte so dei er skikkelig mjuke. Bruk nok claylube)

Swissvax har glassrens og eit vannavstøtende middel. Disse skal være bra

Takk for svar :)

Kan jeg bare droppe clay, ettersom jeg ikke skal polere? altså holder det med lakkrens mellom vask og voks? Det er jo snakk om bil rett fra fabrikk, og den burde jo være ganske fri for dritt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss bilen er splitter ny, so er det vanligvis ganske lite dritt på lakken, so clay kan du nok sikkert droppe med god samvittigheit ved første behandling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes Carbath er for eksklusiv til å brukes flere ganger i uken, jeg da. Men alle er forskjellige. Selv anbefaler jeg deg f.eks Glossworkz eller Dodo Juice Sour Power, så kan du bruke Carbath til kosevaskene ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På sikt kommer du sikkert til å kjøpe deg en (rimeligere) 5 liter eller gallon med en mild og fin "hverdagssåpe" som f.eks Maxi suds, glossworks e.l, vet carbath har fått litt varierte tilbakemeldinger, men har ikke prøvd den selv.

Og kjøper du Cleaner fluid pro (ikke regular) inneholder den litt slipemidler og kan brukes med maskin når den kommer i hus.

Ville absolutt prioritert å få en HT i hus så fort som mulig, blir ekstremt vanskelig å få til skånsom/ripefri vask uten forvask med HT først, men du har kanskje en vaskehall ikke langt unna?

Jeg bruker glassforsegling (pro) fra nanolotus, og er meget fornøyd med den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! SV blir for dyrt i lengden. tenker å spe på med CG produkter, vet ikke hvorfor men har fått sansen for det merket..

Har en selvvask ca 10 min unna, hvis jeg spyler og avfetter der, er det risikabelt å kjøre hjem for å ta vask og voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyl med høytrykk + Surfex på selvvasken, kjør hjem og spyl med hageslangen. Da skal du bare ha støv på bilen, som lett spyles bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! SV blir for dyrt i lengden. tenker å spe på med CG produkter, vet ikke hvorfor men har fått sansen for det merket..

Liker veldig godt voksene jeg har prøvd fra swissvax selv om de er litt dyrere i innkjøp, og både cleaner fluid og quick finish skal være gode produkter. CG har ekstremt mange produkter, noen gode og noen dårligere, men sånn er det vel med de fleste produsenter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive