Gå til innhold

Driver 180.no med shady business?


Anaxyd

Recommended Posts

Heisann! Må poste denne her også, slik at jeg får spredd ordet mest mulig slik at jeg kan eventuelt avverge at noen her inne også går på samme smell!

:)

For ca et år siden ble jeg oppringt av en selger hos 180.no, som ville pushe på meg en "kampanjeperiode" på 6mnd med annonser ute på nettsidene deres. Dette ville koste 1000kr. Jeg pleier som regel å si nei, men selgeren var så utrolig slitsom, så jeg endte med å si et forsiktig ja. Dum som jeg var.

Faktura kom i posten, og jeg tenkte like så godt at jeg kunne teste dette på mitt firma, og la inn annonsetekst osv som man trenger for å sette opp kontoen riktig. 1000kr var ikke et så stort tap, og dette var jo noe som kunne funke, for alt jeg visste.

6mnd gikk, og i løpet av denne perioden fant jeg ut at dette var markedsføring som ikke fungerte. Jeg fikk et brev i posten som så ut som en "avsluttende" statistikkgreie som summerte opp litt diverse info om perioden. Jeg gidder jo ikke lese slikt, da jeg tenkte at perioden uansett var over.

Men plutselig, etter ca en måned fikk jeg en faktura fra 180.no, pålydende 2900kr. Jeg begynte jo å lure, og sendte dem mail om at jeg ikke ønsket å være kunde hos dem. Jeg tenkte at dette ville være nok som en oppsigelse, da dette er vanlig praksis rundt om.

Men nei, jeg ble oppringt av en selger fra 180.no, som fortalte at det ikke gikk an for meg å si opp abonnementet, da jeg ikke hadde sagt opp innen en frist som hadde gått ut. Dette stod visstnok nederst på en av de infoarkene jeg fikk tilsendt måneden før. Og det gjorde det jo. Legger ved bilde:

post-91181-0-12515000-1333130089_thumb.jpg

(dette er altså heeelt nederst på side 2 i infoarkene jeg fikk tilsendt)

Så dette var visstnok nok for at jeg hadde sagt ja til enda en periode med 180.no på 6mnd. Jeg ble forbanna på selgeren, men han klarte ikke å gjøre noe med det, og jeg endte til slutt med å gi opp og bare si ja. Det blir så mye stress, og jeg gadd ikke det da.

Så samma tralten i 6mnd til, uten noe effekt markedsføringsmessig. Jeg visste jo fra periode 1 at dette ikke ville fungere, så hadde ikke så store forventninger nå heller.

Fikk nå samma brev i posten, nå som det har gått 6mnd igjen. Det er det som er avbildet over. Men nå har jeg lært, og har sagt ifra at jeg ikke ønsker noe mer med dem å gjøre. Har ikke fått noe svar enda, så håper da inderlig det går glatt.

Men det jeg lurer på, er om dette er lovlig av dem i det heletatt? Er det ikke noe shady rundt dette? Begynner ikke dere å lure også? Jeg syntes det er merkelig at det holder med å skrive den teksten som står nederst på det arket, for at jeg "godkjenner" en ny periode om jeg ikke sier ifra innen en viss frist.

En ting er ihvertfall sikkert, det er en helt feil måte å få kunder på. Jeg sitter jo ufrivillig og må betale for noe jeg ikke vil ha.

Hadde satt pris på litt kommentarer på denne, da jeg er veldig usikker selv. Har rimelig lyst til å klå dem, for å si det sånn.

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis du nå har sagt fra innen fristen og de likevel sender deg regning, så er det bare å sende ny mail og si at du sa opp før fristen og hvis de ikke kutter ut svindelen sin trekker du dem for retten. Da gir de seg.

Hvis du ikke hører noe fra dem på to uker ville jeg sendt dem en purring og fått bekreftet at avtalen er sagt opp sånn at du ikke likevel får regning fra dem.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra tips ang. slitne selgere:

si "bare vent litt", legg fra deg telefonen og logg deg inn her. så kan du lese noen s&s eller noe:)

ang det du har vært borti er dette nokså vanlig praksis for tiden, sier du ja takk til noe så får du mer enn du vil ha om du ikke sier det opp iløpet av en viss tid.. Tror ikke det er shady business, men elendig markedsføring er det iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marius_kj

Det er vel vanlig at de fleste abonnement fortsetter å løpe selv etter at kampanjeperioden er over og at man selv aktivt må avbestille. Det er jo som regel etter perioden er slutt at selskapet begynner å tjene penger på deg.

Allikevel, at du ikke kunne si opp i etterkant virket merkelig. De har sikkert sitt på det rene og du måtte binde deg for en ny periode (periode to), men det er merkelig at du ikke kunne si opp midt i periode to og gi beskjed om at du ikke ønsket en tredje periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Er vel bare å holde seg langt unna sånt egentlig, er null verdt mht bedrifter uansett har jeg erfart..

Vet en bedrift her på senteret har hatt mye tull med dette også, de får purringer og inkassovarsler over en lav sko, men mener de aldri har sagt ja til dette.

Spør de om de kan sende deg enten Kontrakt du har underskrevet mht avtalen eller lydfila der du takker ja til avtalen. De MÅ ha dette dokumentert enten skriftlig eller muntlig (begge er gyldig) men har de ingen så har de null på deg mht dette. Da er det bare å nekte å godta det. Har fungert bra her i allefall når jeg har spurt etter feks kontrakten jeg har underskrevet. Noen setter deg opp uansett eller bare sender fakturaer ut. Derfor må de ha dokumenter vedr dette.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første sier du ja fordi selgeren er "slitsom", så leser du ikke papirene/kontrakten så du ryker på en nye 6mnd, og så syter du på et forum å lurer på om du har blitt svindlet.....selgere er helt klart en anelse sleip, men denne episoden synes jeg du skal ta på din egen kappe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Fortsatt irriterende :D

Men, ja.. Bare å legge på når de ringer, jo lengere du snakker med de jo mer får de solgt..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første sier du ja fordi selgeren er "slitsom", så leser du ikke papirene/kontrakten så du ryker på en nye 6mnd, og så syter du på et forum å lurer på om du har blitt svindlet.....selgere er helt klart en anelse sleip, men denne episoden synes jeg du skal ta på din egen kappe :)

Selvfølgelig er det min feil alt sammen, jeg skulle aldri sagt ja til det i første omgang. Men at de kan holde på sånn, det syntes jeg er på kanten av norsk lov.

Og hvem leser sånne papirer? Hadde jeg visst at det var en abonnements-tjeneste hadde jeg klart lest de grundig. Det er jo akkurat dette de skor seg på virker det som, at folk ikke vet at det er det.

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SurreSnurre

Syntes dette åpenbart lureri. Billig inngangsbillett og de vet at 80% kanskje ikke leste det med liten skrift. Voila!!!! fullpris neste faktura og de har sitt på det tørre skriftlig. Jeg går så langt at jeg kaller dette kalkulert SVINDEL! Skulle vært et system der en måtte bekrefte at en ville ha en ny periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være noe muffins.. Jeg har aldri fått noen kontrakt eller avtale jeg har signert på heller, så dette er merkelig! Men jeg ble jo geleidet til å trykke på diverse greier i periode 2, da jeg helt sikkert trykte på noe godkjenn avtale greier. Men holder dette i retten? At jeg har trykt på en knapp? Trodde man måtte ha skriftlig signatur på sånne greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker man ja til noe fra det man oppfatter som sleipe selgere, leser man alltid alle papirer nøye.

Men du burde gå igjennom alle papirer du fikk første gangen, for å finne ut om de opplyser om at dette er et abonnement som løper til det blir sagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis knappen du trykte på var at du godkjente deres betingelser som ofte er et vedlegg på samme side, tror jeg de har sitt på det rene desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av folk som skal legge skylda på andre når de ikke har lyst til å betale regninger. Sitter med akkurat de samme papirene fra 180 og det er ingenting som er skrevet med "liten skrift" noe sted. Hadde du lagt ut begge sidene så ser folk også det.... På den første siden står det jo mye om hva dette gjelder, på siden du sender et lite utdrag fra er dette også skrivd med datoer og tydelig skrift nesten øverst i brevet.

Skjønner ikke hva du prøver på her, men når planen din er å "spre dette" mest mulig har du tydeligvis lite å gjøre.

Foreslår at du legger ut fulle scans av alle arkene du fikk og kanskje en kopi av avtalen du gjorde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir provosert av folk som skal legge skylda på andre når de ikke har lyst til å betale regninger. Sitter med akkurat de samme papirene fra 180 og det er ingenting som er skrevet med "liten skrift" noe sted. Hadde du lagt ut begge sidene så ser folk også det.... På den første siden står det jo mye om hva dette gjelder, på siden du sender et lite utdrag fra er dette også skrivd med datoer og tydelig skrift nesten øverst i brevet.

Skjønner ikke hva du prøver på her, men når planen din er å "spre dette" mest mulig har du tydeligvis lite å gjøre.

Foreslår at du legger ut fulle scans av alle arkene du fikk og kanskje en kopi av avtalen du gjorde...

Og hva driver så du med? Ditt første innlegg her inne, og det er rett på med personangrep? Da tror jeg kanskje du har havnet i feil forum. Jobber du i 180.no?

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Blir provosert av folk som skal legge skylda på andre når de ikke har lyst til å betale regninger. Sitter med akkurat de samme papirene fra 180 og det er ingenting som er skrevet med "liten skrift" noe sted. Hadde du lagt ut begge sidene så ser folk også det.... På den første siden står det jo mye om hva dette gjelder, på siden du sender et lite utdrag fra er dette også skrivd med datoer og tydelig skrift nesten øverst i brevet.

Skjønner ikke hva du prøver på her, men når planen din er å "spre dette" mest mulig har du tydeligvis lite å gjøre.

Foreslår at du legger ut fulle scans av alle arkene du fikk og kanskje en kopi av avtalen du gjorde...

Jobber du for ett lignende firma el?

Litt pussig at det første innlegget ditt skal være om akkurat dette :)

Jeg skyr telefonselgere som pesten, det værste jeg vet er når en sånn kødd ringer kl 21.30 på en søndagskveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du for ett lignende firma el?

Litt pussig at det første innlegget ditt skal være om akkurat dette :)

Jeg skyr telefonselgere som pesten, det værste jeg vet er når en sånn kødd ringer kl 21.30 på en søndagskveld

Ja, virker ikke veldig tilfeldig.

Endret av ANM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

disclaimer: Jeg har ingenting overhodet å gjøre med hverken 180, tikkr eller andre selskap som driver denne type markedsføring, ei heller synes jeg det er et bra konsept.

Når det er sagt syntes jeg du var litt rask i svingene her Anaxyd, da jeg ikke ser på tikkr's innlegg som et personangrep men heller en avklaring fra 180'side. Om han jobber der eller ikke har vel egentlig lite med saken å gjøre så lenge kun fakta blir lagt frem, og jeg mener også som han sier at hele avtalen burde vært lagt frem sålenge en skal beskylde et firma for å være "shady".

Hvis saken er den at dette er en abonnementsavtale, og dette kommer frem på en real måte gjennom betingelser,vilkår eller avtale mellom deg og 180, er det nå slik at de ikke har gjort noe galt.

Derimot om dette IKKE kommer fren, eller er blitt kommunisert til deg på en tydelig måte, er jeg fullstendig enig at dette ikke er holdbart.

Forstår at det er en kjip situasjon, men slike ender vi da alle opp i en gang i blandt, og desverre er de (ofte) selvforskyldt.

bare mine 5cent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt enig med Glenn over her.

Seff er det kjipt å måtte betale dyre summer for noe en ikke har lyst på, men det virker da ikke spess shady dette her synes jeg. Greit så står det kanskje ikke i store feite bokstaver under overskriften "slik sier du opp avtalen med oss", men liknende konsepter er da ganske vanlig. Som nevnt over løper de fleste abonnementer til de sies opp. Dette om det er Donald Duck, Autofil, Omega 3 avtalen eller telefonen din. Dette er jo et fenomen som har eksistert siden tidenes morgen, siden den gang man fikk disse små katalogene i posten med masse gode tilbud. En god tommelfingerregel er at ethvert godt tilbud er for godt til å være sant ;)

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syntes jeg det virket meget spesielt at tikkr registrerte seg her for å kun komme med den kommentaren. Slik jeg oppfatter den, er det tydelig at han var påvirket av sinne når han skrev, noe jeg føler meg litt truffet av på en hetsende måte.

Grunnen til at jeg ikke har lagt ut alle arkene er at da måtte jeg sladde masse info før jeg legger det ut på et offentlig forum, så er egentlig bare latskap. Kan legge ut alle om det gir et bedre bilde av det.

Har sjekket opp litt mer om 180.no og lignende firmaer i helgen, og fant følgende side med flere meter med sinte kommentarer:

http://grundertanker.no/2009/03/pass-deg-for-nettkatalogenno-og-andre-kataloghaier/

Er mest kommentarene som er interessante, hvor jeg anbefaler å bare titte litt tilfeldig på noen av dem for å se hvordan folk blir behandlet av disse nummeropplysningene. Jeg kjenner meg igjen, for å si det sånn.

Igjen, selvfølgelig er det bare min skyld alt dette her, skulle aldri sagt ja til en telefonselger. Jeg har ihvertfall lært nå! Ønsker uansett å dele min erfaring med flere slik at ikke nybegynnere som meg går rett i samma fella. :) Om det ikke passer seg her på DCN, kan en admin gjerne låse denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...