Gå til innhold

Gry vasker felg (test av felgrens)


Gry

Recommended Posts

I anledningen nominasjon til beste felgrens samlet jeg sammen det jeg hadde av ting jeg syntes jeg kunne smøre utover felg for å komme med en slags kvalifisert anbefaling.

Produkter testet:

MAC 124 Prickbort

Autoglym Clean Wheels (syrebasert)

Scholl Concepts RIM7

Wolf's Chemicals Deironizer

Carpro Iron X

Chemical Guys Bug Bugger and Tar Remover

Bilthamber Surfex HD

Felger:

sommerfelgene til E87en min, ser ut som original BMW M R17.

Forhjulene var ille

Bak var litt mer normalt skitne

Oppstilling, framdekk

Halvparten hver av Prickbort og AG Clean Wheels

_DSC7041.jpg

Halvparten hver av RIM7 og Deironizer

_DSC7042.jpg

Litt nærmere av hva kandidatene har å jobbe med

AG

_DSC7043.jpg

_DSC7044.jpg

Prickbort

_DSC7045.jpg

_DSC7046.jpg

Deironizer

_DSC7047.jpg

_DSC7048.jpg

Rim7

_DSC7049.jpg

_DSC7051.jpg

På med Rim7 og Deironizer, siden disse ikke er så sensitive på tid (som AG sin..). Jeg har ikke bedrevet stoppeklokke-testing, kun tatt tida på Clean Wheels for å ikke ødelegge felgen

Litt mer skum på Deironizer-siden

_DSC7053.jpg

Deironizer jobber

_DSC7054.jpg

Rim7 jobber

_DSC7055.jpg

Ser umiddelbart ut som Rim7 (venstre) gjør dette bedre enn Deironizer (høyre)

_DSC7056.jpg

_DSC7057.jpg

Neste felg.

Prickbort og Clean wheels (masse skum). PB fikk noen minutter på seg først.

_DSC7059.jpg

Avspylt (ingen jobber-bilder pga virketiden til clean wheels)

_DSC7060.jpg

PB høyre, AG venstre. Syrebasert hallo :eek:

_DSC7061.jpg

_DSC7062.jpg

Avspylt Rim7 og Deironz

_DSC7063.jpg

Bortsett fra at de har skjedd noe akkurat der de to har møttes synes jeg egentlig ikke det var så himla forskjell på resten. Ser ut til at Rim7 har tatt mer på det sorte støvet inni eikene.

_DSC7064.jpg

_DSC7065.jpg

Tadaaaaa!

Kostetid på Rim7 og Deiro

_DSC7066.jpg

_DSC7067.jpg

_DSC7068.jpg

Deiroz-siden har mer å jobbe med enn Rim7 som nok tok mer på første runden.

_DSC7069.jpg

Avspylt. Er en viss forskjell i hvor mye av den brune gugga som ligger igjen, med Rim7 på venstre som den beste siden.

_DSC7070.jpg

Rim7

_DSC7071.jpg

Derion

_DSC7072.jpg

Ny runde med PB og Ag, etter kosting og børsting

_DSC7073.jpg

AG

_DSC7074.jpg

PB

_DSC7075.jpg

Surfex HD 1:5 på gummien, utrolig brune og ekle, ser jo det renner endel

_DSC7076.jpg

_DSC7077.jpg

Og så brått! Forsiden!! Tydelig at det har vært smurt noe på dekksidene...

_DSC7078.jpg

Mer surfex og brunt yum-yum

_DSC7079.jpg

Fremdeles rester av hva enn for slags skvip som har vært på

_DSC7081.jpg

Tester Prickbort mot rein Surfex på dekksider

_DSC7082.jpg

PB

_DSC7083.jpg

Rein Surfex

_DSC7084.jpg

Kanskje ikke så lett å få fram, men det ligger en grei oljefilm på bakken her

_DSC7085.jpg

Så var det en ny runde innvendig for å angripe de brune stripene igjen.

Testet 3 korker CG Bug Bugger and Tar Remover i 2 liter vann (sånn jeg leste det skal dette være en ganske sterk blanding), brukt børste og pensel.

Etter avspyling. Effekt: nada. (Lot dekkene tørke seg litt før neste runde).

_DSC7088.jpg

_DSC7089.jpg

Ett eller annet sted i prosedyren forsøkte jeg med 1:5 Surfex på de brune feltene, og på et felt funket det faktisk. Husker dessverre ikke hva som var brukt først og har heller ingen bilder.

Det skjer ting med den gamle gummifornyeren, men akkurat hva er jeg litt usikker på

_DSC7090.jpg

Ser litt bremsestøv mellom eikene i tillegg til ekkel gummi, ser merkene etter børsten i dritten

_DSC7091.jpg

Iron-X får lov å prøve seg. Var gnien med produktet, sprutet forsiktig og spredde med kost.

_DSC7092.jpg

_DSC7093.jpg

_DSC7094.jpg

Litt mer virketid. Rim7-siden

_DSC7095.jpg

Deiz-siden

_DSC7096.jpg

PB-siden

_DSC7097.jpg

AG-siden

_DSC7098.jpg

Etter avspyling. Rim7 vs Dez

_DSC7099.jpg

PB vs AG

_DSC7100.jpg

Nyyyy runde: Iron-X (allerede nå, etter bare 3 timer begynner jeg å bli litt lei)

R7 vs Dz

_DSC7101.jpg

PB vs AG

_DSC7102.jpg

Atter avspyling

R7/Dz

_DSC7103.jpg

PB/AG

_DSC7104.jpg

Resultatet hittil gir Ag, Pb/R7 (ganske jevnt men synes PB er hakket vassere) og Dz. Prickbort?!?

Og så går jeg på med Iron-X på fronten.

_DSC7110.jpg

_DSC7111.jpg

Vet ikke hvor mange runder det blei til slutt, tre eller fire...

_DSC7112.jpg

Og clay (en passe godt brukt meguiars clay med varmt vann som smøring).

Og S17+ på MG håndpad..

De er fremdeles ikke helt reine :( Poleringen tok alle rester av brunt guff og 97% av de sorte flekkene på eikene. Clayen fjernet alle asfaltklumper og også de prikkene med gul veimerking som var inni felgen. Syntes ikke effekten på bremsestøvet var akseptabelt, skal teste med S03Gold neste gang.

Kastet på dem litt Swissvax Autobahn uansett, så er det lettere å holde dem sånn passe reine i det minste. Og skal ha på ny gummi snarest også, så det blir en runde til med vask av hjulbuer, polering og voks av felgene og vask av gummi.

Vasket bakhjulene også, her tok jeg rett og slett en med Rim7 og en med Deironizer

_DSC7113.jpg

_DSC7114.jpg

R7 påført

_DSC7115.jpg

Dz påført

_DSC7116.jpg

R7 agitert

_DSC7117.jpg

Dz agitert

_DSC7118.jpg

Dessverre ingen bilder etter spyling men synes helt subjektivt at Rim7 tar bedre.

Men jeg testet også hvor mye som måtte til for å få et brunt dekk sort igjen. Hadde jo på kjemikalier i flere runder, men det eneste som virkelig bet fra seg var rein Surfex. Tok bare på en liten flekk for å teste siden gummien her skal kastes, to runder med ren Surfex som både fikk virke en stund og ble skrubbet med stiv bust og det gjorde susen.

_DSC7119.jpg

Konklusjon:

Jeg anbefaler Rim7 ut av de som ble testet (AG sin blir for mye stress med stoppeklokkeopplegget sitt)

For øvrig:

For å få brun gummi sort igjen er det bare å skrubbe ivei med Surfex HD. Hvis noen skulle være i tvil om hvilket fantastisk produkt Surfex HD er :thumbup:. (Jeg har kjøpt Turtlewax sin gummi og plastrens for å teste om den kan funke som kriseprodukt og erstatning for surfex)

edit: hadde blandet sammen hva som var foran og bak.. Har forhåpentligvis klart å rette opp teksten konsekvent

Endret av Gry
  • DCN Poeng 17

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth_GM

Kjempebra og nyttig test. :)

Imponerende hvor mye dritt som faktisk kommer utav dekksidene og, men er noen av disse stoffene skadelige for gummien. Gummien i dekka skal jo inneholde div. stoffer, men hvordan blir dette ved en slik "sterk" vask? Eller blir dekkene rett og slett bare gullrene :)

Endret av Kenneth_GM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg bruker selv sterk Surfex HD blanding på dekksider og det funker helt rått :thumbs:

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra og nyttig test. :)

Imponerende hvor mye dritt som faktisk kommer utav dekksidene og, men er noen av disse stoffene skadelige for gummien. Gummien i dekka skal jo inneholde div. stoffer, men hvordan blir dette ved en slik "sterk" vask? Eller blir dekkene rett og slett bare gullrene :)

Jeg har en personlig teori om at grunnen til at noen opplever at dekkene blir brune, selv med gummifornyer som lover at dekkene ikke blir brune ("Last weeks, not days!!!!!!") kan ha noe med hvor reine dekkene er. Asfalt, salt og bremsestøv må nødvendigvis tiltrekkes av den myke sorte delen av bilen.

Diskuterte hva som er bra og ikke bra for gummi med typen (som kjører litt på bane og har mer peil på dette enn meg for å si det enkelt) og da blei konklusjonen:

-Bremsevæske er ikke bra (det blir blankt og mykt, og siden så gjør det gummien sprø når den fordufter og reagerer med luft (bremseslanger er jo i gummi, men de er lufttette så da går det bra). For ikke å snakke om at slingoff ikke er bra for lakken heller)

-Bensin er ikke bra (bensin er jo et ganske sterkt løsemiddel, tørker ut gummien).

-Kulde er ikke bra for myke dekk (typisk banedekk, en vinter med +4 grader har ødelagt dekkene som står på Caterhamen i garasjen, de har fått sprekker)

Det må være noen her som kan mer?

En link til en side hos Dekkmann som sier noe om de forskjellige typene gummi i et dekk

I følge Store Norske (leksikonet, ikke gruveselskapet):

Naturgummi og syntetisk gummi

Høypolymere forbindelser som i seg selv er myke og høyelastiske (se GUMMIELASTISITET), og de påvirkes ikke nevneverdig av vann. Det er disse materialene man oftest forbinder med betegnelsen gummi. De er langt viktigere industrielt, kommersielt og praktisk enn de førstnevnte gummityper og har bildekk som det største av mange anvendelsesområder.

Produksjonsprosesser

TILSETTING AV FYLLSTOFFER

Sot (carbonblack) og kolloidal silika med meget små partikler virker forsterkende i gummi, og mange syntetiske gummityper (de ikke-krystalliserende) ville være lite anvendelige uten slike forsterkende fyllstoffer. Den ferdige gummiblandingen blir formet ved ekstrudering (slanger, lister, bånd), kalandrering (folier, gummiert tekstil), formpressing (bildekk, pakninger, buffere) eller sprøytestøping (såler på fottøy, støtfangere m.m.).

VULKANISERING

Vulkaniseringen skjer ved oppvarming, enten etter formingsprosessen eller allerede i pressformen. Egenskapene hos det ferdige produktet kan varieres innen vide grenser ved valg av egnet gummitype, tilsetningsstoffenes art og mengde og vulkaniseringsgraden. Stivheten kan økes med fyllstoffer, spesielle harpikser (f.eks. høystyrenharpikser) og høyere vulkaniseringsgrad. Vulkanisering med spesielt store svovelmengder gir ebonitt (hardgummi), som ikke lenger har typiske gummielastiske egenskaper.

Takket være en viss klebrighet hos den uvulkaniserte gummiblandingen, kan kompliserte produkter bygges opp av flere forskjellige blandinger, eventuelt også med armeringsmaterialer, og så vulkaniseres til ett produkt med optimale funksjonelle egenskaper. Således er et vanlig bildekk (radialdekk) bygd opp av 16–18 forskjellige gummiblandinger pluss kord og vulsttråd (se også VULKANISERING).

Et utvalg gummityper og deres bruksområde

Symbol Typisk anvendelse

Butadiengummi BR I blanding med natur- eller styrenbutadiengummi i bildekk, sålemateriale

Kloroprengummi (neopren) CR Vær- og ozonbestandige kabler, tetningslister og slanger, kontaktlim

Naturgummi og syntetisk isoprengummi NR, IR Bildekk, slanger, pakninger, transportbånd, tankfôring, valsebelegg, fottøy, hansker, preventiver, lim (solusjon)

Nitrilgummi NBR Bensin- og oljeslanger, pakninger, kabler, arbeidsklær, hansker, lim

Styren-butadiengummi SBR Bildekk, transportbånd, pakninger, såler, kabler, lim

Uretangummi (polyuretangummi) AU, EU Massive hjulringer og lavtrykkdekk, slitesterkt fottøy, kabler, pakninger for høye belastninger, støtfangere

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test Gry! God test blandt mange kjente kjemikalier her :)

Berre et spørsmål: Vaska du ikkje felgane og evt. legger på et nytt lag Autobahn før du legger hjulene vekk for sesongen? :)

Eg brukte vel 6-8 timer på alle mine fira hjul når eg bytta til vinterdekk i fjor. Og hadde egentlig lit problemer. Brukte PB, Surfex 1:5, Gtechinq W2 1:5, P21S Power gel (min favoritt flegrens) og og satt inn med et lag autobahn før dei blei lagt på et tørk mørkt sted :) Og har idag tatt dei fram igjen og lagt et nytt lag autobahn og skal settast på imåro :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen i fjor høst og fikk den levert med vinterdekk på. Har ikke noe sted å vaske om vinteren igrunn (oppdaget jo Rud storbilvask etterhvert, men dekkene lå i vaskerommet på Hønefoss). Så derfor ble de bare liggende, skulle ta dem, måtte bare vente litt. Og litt til. Ikke denne uka... og sånn går no tida

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så rart det blir en oljefilm i vannet da ;) PB er jo et petroleumsprodukt, er omtrent identisk med whitespirit.

Synes ikke PB er noe egnet som felgrens i det hele tatt, her er det kun P21S som gjelder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P21S står på lista mi over ting jeg må få testet. Når en av de andre flaskene går tomme ^_^

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P21S står på lista mi over ting jeg må få testet. Når en av de andre flaskene går tomme ^_^

Anbefales, eg er så fornøyd med den at eg ikkje ein gong tenker på å testa noken andre ;) Du får sammenligne den med det eg har forstått at er din favoritt - Rim7 ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

P12S er min favoritt ( har ikke testet rim7 enda)

Da jeg jobbet som klargjører brukte vi AG clean wheels(lukta jo syre lang vei) greit produkt, men måtte være forsiktig pga syre :-p

Bra test btw :-)

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese denne om igjen :P

Kan jo anmerke at Prickbort også kan være siste utvei på brun gummi, hvis rein Surfex ikke klarer etappen helt inn til mål.

P21S har jeg ikke klart å få kjøpt ennå, gikk på et gruppekjøp med Auto-Wheel så det er ikke plass i hyllene til mer heller akkurat nå.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :P jeg har lagt min elsk på P21S men har 1L Espuma felgrens konsentrat 1:10 kjøpt hos BlankBil, er litt spent på den også

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...