ØyvindL

Berøringsfri vask av MC, uten høytrykk/avfetting

Hei

Jeg har en Harley Davidson som jeg så og si kun bruker på dager uten regn, og uansett blir aldri skikkelig skitten..

Det jeg lurer på om er om noen har noen tips til hvordan jeg kan vaske denne best mulig.

Iogmed at det er en Mc er det masse kronglete steder å komme til(tank og skjermer er jo enkle), og jeg ønsker å holde den like ren og strøken oppå som under.

Problem 1) jeg ønsker ikke å bruke for mye avfetting litt pga å ikke tørke ut lagre/wire etc og litt pga at den aldri egentlig er veldig møkkete..

Problem 2) jeg kan ikke bruke høytrykk pga at dette garantert ødelegger f.eks hjullagre, styrelagre og er generelt verre enn avfetting.

Så, har noen noen tips? har aldri brukt en slik foam-canon, hvor mye skitt fjerner den? Det er greit å vaske mesteparten av sykkelen med en washmitt etc, men det er også mange steder hvor det er vanskelig å komme til..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der du ikke får brukt verken høytrykk, avfetting eller berøring så er det ikke så mye å gå gjort tror jeg. Du greier vel å komme til med et eller annet vaskeverktøy på de trange stedene? Evt må du vel demontere hvis du skal vaske der det ikke er mulig å komme til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er ikke så "lett"..

Men om jeg da må ty til en børste/mitt.. hva er da bra å vaske med først?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påføre SurfexHD 1:20 med lavtrykks-kanne.

Hageslange med "dusjhode" til skylling.

Vaske med mitt/svamp, med bilsåpe i gritguardbøtte.

Tørke med mf tørkehånkle, som på bil.

Hvis den ikke tåler slik rengjøring, er den neppe laget for å kunne brukes og fungere i klima på planeten Tellus ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker som regel foamcannon med litt sterk såpe, evt en liten dasj avfetting i. Det blir dog så svakt at jeg har vanskelig for å tro at den blandinga kan ødelegge noe. Så bruker jeg en slik kost på skummet. Synes jeg klarer å fjerne mye på denne måte på en skånsom og relativt enkel måte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for supre svar!

Surfex Hd har jeg ikke prøvd, men skal definitivt prøve! Den tåler selvfølgelig litt avfetting etc på de rette stedene eller om den er veldig skitten, men har ikke lyst å bruke det om jeg skal vaske den flere ganger i uken..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det jo ikke noe problem å bruke høytrykkspyler hvis man bare bruker den med fornuft.

Skumkanon og skylle av dette med svakt trykk eller litt avstand, og litt ekstra trykk og nærmere på front av motor og under oppunder baskjerm. Jeg har sykkel på depostøtte og da er det bare genialt å spyle bakfelgen også.

Problemet mitt har vært høy slittasje i fronten, dels pga høy fart (sand og grus skader relativt mye mer i 200 enn 50)

og dels for hard mekanisk rengjørign av insekter med mer.

I år skal dette motvirkes med skikkelig LSP og lengtids sealer som vil slippe møkka mye lettere og gjennomsiktig folie på de mest utsatt stedene. Etter snart 30k, hyppig høytrykksvask er de eneste lagrene som er byttet i demper linken og det er svakt punkt der mange må skifte langt oftere. Men jeg spyler ikke rett på lagrene på 10cm avstand. Er du ca en meter eller mer unna har trykket fallt veldig og faren for skade blir minimal.

Jeg kommer til å fortsette med høytrykk da det er mest skånsomt for lakkerte deler men bruke den noe mer forsiktig enn før da jeg ser at insekter som sitter godt faktisk drar med seg (dårlig) lakk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå påvirker jo så vidt surfex og prickbort gummi og plastdeler. De er skånsomme selv om de fjerner skitten. Det at den ikke tåler høytrykk spyler kan jeg ikke se for meg... Så lenge du ikke setter full styrke helt inntil kabler, lagere osv. Så tror jeg det går veldig greit. Mopeden min tok aldri skade av det...

Angående foam, så har ikke det så mye å si på skitt. Det er mest for å holde andre kjemikalier på lakken og ikke på bakken. Det løsner litt da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå påvirker jo så vidt surfex og prickbort gummi og plastdeler. De er skånsomme selv om de fjerner skitten. Det at den ikke tåler høytrykk spyler kan jeg ikke se for meg... Så lenge du ikke setter full styrke helt inntil kabler, lagere osv. Så tror jeg det går veldig greit. Mopeden min tok aldri skade av det...

Angående foam, så har ikke det så mye å si på skitt. Det er mest for å holde andre kjemikalier på lakken og ikke på bakken. Det løsner litt da.

Må si meg til dels uenig i det du sier der om skum. Skummet har som du sier en funksjon i å holde kjemikaliene på lakken. Men om du bruker riktig type såpe i skumkanonen, vil du klare å fjerne ganske mye fra lakken uten noen form for mekanisk berøring. I alle fall om lakken er beskyttet med en LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja så klart løsner det noe, det sa jeg og. Men det løsner ikke nok til at jeg anbefaler det alene. Bedre enn ingenting da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "tåler" jo høytrykk... men den er egentlig ikke aldri så skitten at jeg ser noe nytte i å bruke det..

Det som også irriterer meg er veistøv og steinsprut som bl.a skader lakk på ramme under motoren..

Motoren er pulverlakkert med en slik rynkefinish(men ikke en så veldig grov utgave) Harley har to typer finish på dette, texture black og wrinkleblack.. Jeg har denne textureblack-lakken.. Om jeg kjører i regn så blir denne overflaten fort grå/brun/matt.. særlig inni kjøleribbene på sylindrene er det vanskelig å rengjøre skikkelig..

Noe tips til rengjøring og behandling av slikt? Jeg har brukt en slik S100-spray som vi reklamerer mye for på jobb.. http://www.s100.com/s100_cp.htm men jeg syntes at denne lager en "sticky" overflate som suger til seg veistøv etc.. samt at jeg ikke tror den er laget for best mulig finish men for enklest mulig resultat..

Endret av ØyvindL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive