fred_stian

Prøve meg på voks, hvilken voks til mitt "oppsett?

Heisann!

Har planer om å prøve meg på en voks som avslutning på første polering av "ny" bil (Azure blå '08 mod Mazda 6)

Det jeg har planer omi år og har gjort med tidligere biler er:

-Vask

-Clay

-Autoglym paint renovator med Biltema DA maskin for å prøve å fjerne noen swirls

-Autoglym Super resin polish

-To lag Chemical guys Jet seal 109 med ca 45 min mellom hvert lag

Jeg prøvde meg for første gang med Jet seal i fjor, men da kun et lag. Synes ikke det satt veldig godt, det gikk kun noen uker før den ikke beadet lenger.

Vil tro det da blir bedre med to lag, ettersom det er såpass mange som skryter av den her...?

Eller kan jeg ha gjort noe annet "feil"?

Tidligere har jeg brukt Autoglym Extra gloss protection og vært fornøyd, men tenkte å prøve Jet seal.

Så er spørsmålet mitt etter å ha lest artikkelen på forsiden om voks vs. sealer...

Hvilken voks burde jeg avslutte med?

Jeg har skjønt såpass at det burde være en som ikke er "grov" og fjerner det man har gjort under. Men helt konkret, hvilken voks burde jeg prøve?! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er minst like mange som sliter med jetseal som skryter av den. Selv har jeg aldri fått den til å holde med enn et par uker med verken ett eller to lag :)

En voks som jeg alltid anbefaler er collinite 845. Enkel i bruk, billig, lang holdbarhet og rå beading. Skal du få bort vaskeriper så må du på med "skikkelig" polish istedenfor sånt som bare fyller. For eksempel meguiars ultimate compound.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen voks som kan anbefales fra meg er Poorboys Nattys blue, denne har god holdbarhet og er rimelig i innkjøp + drøy i bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Imsland sa..! Denne imponerer meg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt slipemidler i Paint Renovator men UC er nok mer effektiv, da kan du også droppe super resin polish og heller bare legge et lag med voks eller extra gloss protection. Jeg er også en av de som ikke er fornøyd med Jetseal, og collinite 845 er (som nevnt over) en rå beskyttelse til en billig penge.

Å legge 2 lag voks/sealer betyr nødvendigvis ikke at holdbarheten blir bedre, det er mest for å sørge for at man ikke har noen helligdager, det holder som regel lenge med 1 lag så lenge man er nøye ved påføring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ta en kikk etter jobb i dag, hvor mye vaskeriper det egentlig er.

Vet jeg har noen typiske "handlevogn" riper på ene døra, men den oppgaven har jeg tenkt å gi til en kamerat som er litt mer inn i det her enn meg! :)

Så jeg kan da kjøre:

-Vask, clay

- Meguiars ultimate compound

-Extra gloss protection

-Voks, f.eks. Poorboy's Natty's Blue eller Collinite 845?

Jeg har ikke kjempe lyst til å prøve Jetseal og miste flere timers jobb etter bare noen uker, når jeg vet at Extra gloss protection fungerer kjenner jeg!

Så det har egentlig ikke noe godt for seg å legge to lag nei... Da er det bedre å være nøye første gangen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg også sluttet å legge flere typer LSP lagvis, da det resulterer i mer jobb enn beskyttelse.

Vask, clay, UC og voks eller sealer så er du i mål ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt Collonite 845, ny vaskevott (Eurow Wash Mitt Sheepskin) da jeg synes Chanille wash mitt (sånn grønn langhåret sak) som jeg har nå er veldig tung å jobbe med...+gul Uber poleringspute!

Så kjøper jeg inn UC i en eller annen butikk i nærheten.

Prøver meg nå først på "kun" vask, prickbort avfetting, UC og Collonite 845, og hvis dette mot formodning ikke blir noe særlig tar jeg samme runde men med Extra gloss protection og eventuelt Super resin da jeg håper på å ta vaskeriper o.l. nå!

Endret av fred_stian
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul uber er ganske grov pad, har du ikkje andre pads ifra før?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, har Sonax sine (? De man får kjøpt på Clas Ohlson) Tenkte å bruke gul kun sammen med Ultimate compound.

Collonite tar jeg med Sonax'ene.

Men er det en fordel å fjerne ultimate compounden etter å ha tatt den på?

Altså vaske, avfetting (prickbort), claye, ultimate compound, vaske, avfetting (prickbort), sealer så voks?

Er det forresten det man kaller wipedown?!

Endret av fred_stian
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voksen kan du legge for hånd. Det er skjelden man legger voks med maskin, selv om det er et alternativ.

Det jeg kaller wipedown skjer med IPA eller et annet wipedown produkt for å sjekke resultatet mens man jobber. En runde avfetting/voks etter endt polering kan også kalles wipedown, men uten wipedown underveis så ser man ikke det virkelige resultatet før man er ferdig og man kan risikere å måtte gå over hele bilen på nytt. Med DA maskin og ultimate compound er det dog veldig liten sjanse for hologrammer osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay!

Men hvis man tar "sjansjen" på å kjøre på med ultimate compound og DA maskin uten å ta en wipedown underveis.. Skal man da ta en wipedown før man tar på sealer/voks?

Eller biter Jetseal og Collonite greit på lakken med det som er igjen av UC etter å ha tatt på med DA og av med klut?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wipedown er for å sjekke at ein har tatt ripene på lakken. Istedetfor at oljene i polishen berre har skjult ripene.

Er ikkje nødvendigt å vaske bilen etter polering. (viss ikkje det har kommet polishrester på bilen pga sprut)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er null problem å legge voks direkte etter polish :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive