Christoffer H

Rpm på Skil roterende

Hallois! :)

Jeg har en Skil roterende maskin, som topic sier :)

Men jeg er veldig usikker på en ting.. Er det noen her inne som vet hvor mye RPM trinn 1 er? osv videre? Jeg skal ta jomfruturen på den til helga, så da er det greit og vite litt om RPM'n på maskinen :)

På forhånd, hjertlig takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, skulle gjerne hatt det mer spesefikt enn det :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Hitachi maskin som ser helt identisk ut som din.

Slik er trinnene iforhold til rpm:

1-600

2-1100

3-1700

4-2300

5-2900

6-3400

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spre på 1 og so opp på nesten 3. (er avhengigt av produkt, lakk og pads)

Men har du aldri køyrt maskin før, so holder deg sikkert med 2 for å teste litt. Maks er 3 viss turtallet stemmer med din maskin.

Kva slags pads og produkter har du?

Bedre å være føre var enn etter snar, so ta det med ro!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okok! :) Det er vel likt som Makita'n også det?

Jeg har hele serien til Scholl, også har jeg lilla,gul,blå og orange scholl pads. har også gul og orange uber :)

Er s30 og orange scholl en grei kombo og starte på? det får vel ikke gjort så mye ugang? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må vel være andre trinn på denne enn Hitachi siden den begynner på 1000 og Hitachi på 600?

Har denne selv og prøvde den for første gang i går. Har og irritert meg grønn på at rpm-trinnene ikke er dokumentert i manualen. Har ikke turt å kjøre den mye over 2 enda. :)

Laga masse holos på panseret som jeg måtte fjerne med DA. :)

Helt andre produkter enn deg, tho. Lake Country ccs og MG105/205. Er vel egentlig "DA-pads", men mener å ha lest at de skal være brukendes til roterende, så får skylde på teknikken at det blir kjørespoooor. Øvelse gjør mester får jeg håpe. ;)

Endret av Jan-H
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, irriterer meg også altså! Har jo sett det står på de fleste andre! =/

Hvis man har grov pad og grov polish, blir det nesten kjørespor/holos uansett om man bruker roterende..

Teknikk har også en del og si, men lett og få holos med roterende iallefall ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemte meg for å måle rpm på den jeg, med turtallsteller fra Biltema og en disposable "polersvamp".

IMAG0480.jpg

Denne måler rotasjonen med laser og registrerer en reflekterende teipbit som jeg har festet på bakplaten.

IMAG0514.jpg

Her kommer noen tomgangsmålinger, dvs her polerer jeg løse lufta.

IMAG0500.jpg

IMAG0502.jpg

IMAG0503.jpg

2,75 for å få 2000rpm :)

IMAG0504.jpg

IMAG0505.jpg

IMAG0506.jpg

IMAG0508.jpg

IMAG0509.jpg

IMAG0510.jpg

Målte også under press. Det var snøskuffen som skulle få smake MG#80 på biltemapad.

IMAG0511.jpg

Denne seansen var vanskelig å få bilder av. Kona hjalp til å måle, mens jeg styrte maskin og press. Fotografering ville ho ikke ha noe av :P

Generelt så gikk turtallet ned i underkant av 100 rpm fra tomgang til vekt av maskin, og jeg fikk turtallet til å synke ytterligere 100rpm ved å legge noen kilos press på maskinen. På laveste stillet var imidlertid differansen 200rpm fra tomgang til vekt av maskin og ytterligere 200rpm med press.

tomgangstabellen for maskinen blir da seende slik ut. (litt avrundet)

1 - 1000

2 - 1400

3 - 2250

4 - 2850

5 - 3100

6 - 3200

10

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magisk Jan :) Liker

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert Jan-H! Den fortjener du creds for :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magisk Jan :) Liker

Supert Jan-H! Den fortjener du creds for :)

Takk for det! :)

Syns det var dårlig at turtallet gikk ned under press, men vet ikke om man må forvente såpass. Det har vært sagt litt forskjellig om maskiner har eller ikke har elektronikk for å holde turtallet oppe under press. Jeg tolker resultatet her slik at denne maskinen ikke har dette. At noen har opplevd at denne holder turtallet bedre enn einhell eller biltema m.fl er vel isåfall kun pga denne har sterkere motor med høyere dreiemoment.

Dette er sagt med forbehold om at jeg ikke vet om +/- 100rpm er "greit" ift en slik regulering og hvor mye andre maskiner varierer under press. Må vel til å måle flere maskiner. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jækla bra!! :)

Dette fortjener en skikkelig cred! :) Tusen takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det var dårlig at turtallet gikk ned under press, men vet ikke om man må forvente såpass. Det har vært sagt litt forskjellig om maskiner har eller ikke har elektronikk for å holde turtallet oppe under press. Jeg tolker resultatet her slik at denne maskinen ikke har dette. At noen har opplevd at denne holder turtallet bedre enn einhell eller biltema m.fl er vel isåfall kun pga denne har sterkere motor med høyere dreiemoment.

Omtrent som forventet til en maskin like over tusenlappen. Kan likevel ikke sammenlignes med Einhell eller BT for der synker turtallet veldig under belastning.

Cred gitt for test!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omtrent som forventet til en maskin like over tusenlappen. Kan likevel ikke sammenlignes med Einhell eller BT for der synker turtallet veldig under belastning.

Cred gitt for test!

Takk for det.

Opplevde maskinen som jevn og god på bilen, så målingene på snøskuffe med mye press (og uten bevegelse) ser vel litt mer "dramatiske" ut i harde tall.

Jækla bra!! :)

Dette fortjener en skikkelig cred! :) Tusen takk!

Selv takk! :) Og lykke til med jomfruturen. Hold deg under 3 så går dette bra! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har elektronisk fartsholder. Prøv en maskin uten så merker du lett det. Der er farten fort det doble uten belastning som med belastning. De rimelige maskinene holder dog ikke farten like presist som de dyre maskinene og vil falle litt i fart fra null belastning.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive