Gå til innhold

Hvite prikker på panser etter polering


AcciDabbi

Recommended Posts

AcciDabbi

Når du polerer biler med sånne bittesmå steinsprut på panseret så legger det seg jo poleringsmiddel nedi disse små hullene. Dette resulterer, for meg i alle fall, i noen bittesmå hvite prikker som ikke er lette å få ut igjen.

Jeg har prøvd å søke litt på forumet om det er noen andre som har vert borti dette, men har ikke funnet noe serlig info.

Er det noen som har noen triks for å unngå dette? Eller noe triks for å fjerne voksen nedi hullene etter endt polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Jeg bruker wipedown ja. Men den tar ikke voksen som ligger nedi ørsmå hull i lakken.

Det blir vel avfetting og ht som er den letteste løsningen.

Men jeg har ikke pleid å vaske bilen før etter endt polering. Sikkert jeg som tenker helt feil, men føler liksom at når man har polert bilen helt ferdig og å skal begynne å vaske den før man påfører voksen så blir bilen liksom litt "skitten"? Slik at voksen ikke henger så godt?

Pleier dere da å ta en ny wipedown etter vasken da? Swissvax anbefaler jo sine brukere å legge voksen direkte på etter endt runde med CleanerFluid Pro.

Har denne avspyllingen ingenting å si for heften til voksen? :)

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som bruker å vaske/avfette bilen etter korrigering/polering for å fjerne støv og polishrester fra kriker og kroker, bilen blir ikke skitten av en vask :P

Her kjører jeg ingen wipedown etter vask hvis jeg må vaske bilen mellom polish og voks, tror nok "skittenettervaskteorien" din er en "dårlig" teori. Dog vil sannsynligvis wash`n`wax produkter som etterlater beskyttelse være lite optimalt rett før voksing, her bruker jeg heller ekstra tid på maskering/tildekking for å slippe vasken mellom polish og voks, men det er fordi jeg ikke liker så altfor mye mekanisk berøring som kan føre til (mikro)riper før voks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Mange som bruker å vaske/avfette bilen etter korrigering/polering for å fjerne støv og polishrester fra kriker og kroker, bilen blir ikke skitten av en vask :P

Her kjører jeg ingen wipedown etter vask hvis jeg må vaske bilen mellom polish og voks, tror nok "skittenettervaskteorien" din er en "dårlig" teori. Dog vil sannsynligvis wash`n`wax produkter som etterlater beskyttelse være lite optimalt rett før voksing, her bruker jeg heller ekstra tid på maskering/tildekking for å slippe vasken mellom polish og voks, men det er fordi jeg ikke liker så altfor mye mekanisk berøring som kan føre til (mikro)riper før voks :)

Her nevner du også den andre tingen som gjør at jeg ikke liker å vaske bilen etter polering. At man lett kan få litt micro-riper etter tørkehånkle osv..

Men hvordan fjerner du disse små prikkene da, hvis du ikkje spyler av bilen etter poleringen?

Det er jo ofte ikke snakk om så veldig mye prikker, men kan synes viss man studerer litt på en svart bil..

Jeg pleier også å maskere godt, så polish-rester er ikke noe stort problem her heller.. :)

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Igår når jeg skulle vaske bilen for poleringsstøv og rester, opplevde jeg at restene av poleringmiddel ikke ville fjerne seg ved hjelp av avfetting og skum. Måtte bruke vaskehanske for å fjerne det.

Skal skjerpe meg til neste gang, ved å buffet ordentlig overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

:blink: Fyller man ikke lakk i steinsprut FØR man polerer?

Dette er snakk om øøøørsmå steinsprut.. :)

En halv mm i diameter kansje..

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polishrester i steinsprang forsvinner uansett etter noen vask, har sølvfarget bil så for min del er det ingen krise.

Ser på bilen til gamlingen (som er mørk) at de forsvinner etter en god runde med surfex og HT på panseret, dog er de fleste steinsprang på mørk lakk litt lysere nedi hullet så forskjellen er uansett ikke stor.

:blink: Fyller man ikke lakk i steinsprut FØR man polerer?

Det er det vel langt ifra alle som gjør ved hver eneste polering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Polishrester i steinsprang forsvinner uansett etter noen vask, har sølvfarget bil så for min del er det ingen krise.

Ser på bilen til gamlingen (som er mørk) at de forsvinner etter en god runde med surfex og HT på panseret, dog er de fleste steinsprang på mørk lakk litt lysere nedi hullet så forskjellen er uansett ikke stor.

Da satser jeg på at det ikke er noe krise om disse prikkene blir værende.. :)

Tannpirker!

Hehehe, har en god jobb fremfor deg om du skal fjerne kansje 100 slike prikker med tannpirker.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vel langt ifra alle som gjør ved hver eneste polering..

Men kanskje man burde gjøre? Det tar jo normalt en god stund før problemet blir så omfattende at man ser det som tusen hvite prikker i fronten. Og dersom folk flest polerer hver vår og høst, er det begrenset hvor mye jobb det er.

Hehehe, har en god jobb fremfor deg om du skal fjerne kansje 100 slike prikker med tannpirker.. :P

Mest omfattende jeg har gjort er vel 6 timer på en Silverado, for å fjerne slike. :) Etter fylling av steinsprut ble hele panseret våtslipt.

Heldigvis ikke metallic lakk, så steinsprutene ble 99% usynlige. Skikkelig digg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje man burde gjøre? Det tar jo normalt en god stund før problemet blir så omfattende at man ser det som tusen hvite prikker i fronten. Og dersom folk flest polerer hver vår og høst, er det begrenset hvor mye jobb det er.

Tja...har man tid så er det vel ikke noe problem, men min erfaring er at det må gjøres ordentlig skal det bli i nærheten av 100%.

Dvs. at etter at alle hullene er renset, vasket og fylt med lakk, må de tørke noen dager for å unngå at fyllinga plutselig synker, dermed tar det noen dager fra man begynner til man er ferdig, og det er det nok de færreste som har tid til.

Jeg har sett "fyllinger" synke etter både 2 og 3 dager, så her settes det av godt med tid hvis noe slikt skal utføres, og tid har jeg hatt lite av de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lenge siden jeg har opplevd synking i fyllinger nå. Har stort sett brukt Touch-up kits fra forhandlere istedet for å få blandet lakken selv, og det kan virke som om lakken der ikke trekker seg like mye sammen etter påføring.

Å få det 100% er dritvanskelig på metallic-lakk, ganske vanskelig på perlemor men nesten enkelt på vanlig, plain lakk.

Men på den andre siden: er 100% nødvendig for at det skal bli bedre enn det er idag? Selv om du får en liten synking etter noen dager, får du likevel ikke et gapende hakk som svelger unna polish og voksrester.

God tid bør man jo sette av til yndlingshobbyen sin uansett, selv om det i perioder er hektisk. Blir ikke vasket og stelt med mine biler hver uke heller, bare så det er sagt.

Men en gang hver vår og en gang hver høst får alle bilene en skikkelig runde uansett. Da tar jeg også alt av hakk og steinsprut som har kommet siden sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Der er for all del intressant å lese om steinsprut. :D

Men det jeg snakker om her er noe som folk flest ikke kaller for steinsprut. Det er nesten ikke mulig å se disse hakkene.. Men når man har polert bilen så kan du klare å se disse ørsmå prikkene over hele panseret. Og ikke minst frontfanger.

Det er ikke mulig å fikse disse små. Da måtte man eventuelt stått med mikroskop over panseret! :P

Men er ikke et stort problem for meg altså, men jeg har hatt en eneste kunde som hadde en svart Avensis som sa han hadde lagt merke til disse små prikkene i sollys. Så jeg tenkte om det var andre som hadde vert borti noe av dette.

Men ser ut som den enkleste måten å fjerne disse på da er godt med avfetting og ht. :)

Eller som nevt over, at prikkene går vekk etter noen vask.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Men det er jo steinsprut selv om hakkene er ørsmå. Størrelsen på hakket avhenger jo av størrelse på steinene og dens fart.

Ja, selvfølgelig.. :)

Det er bare det at folk begynte å snakke om "hvorfor ikke reparere " :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...