Mighty

Voks/sealer, placebo eller ikke etc.

34 innlegg i emnet

På oppfordring så flyttes en del innlegg hit fra en annen tråd (http://www.detailersclub.no/forum/topic/12520-hvordan-er-den-nye-lava-voksen-til-chemical-guys/page__fromsearch__1) da diskusjonen ikke passet inn der den var. Det er mange som mener dette er et tema som burde kunne tas opp og diskuteres så da tar vi det her.

Dette er et tema der det er mange sterke meninger og uenigheter, men så lenge vi greier å holde det sivilisert så bør det være problemfritt. Hold en hyggelig tone og begrunn dine påstander :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen var blank og fin, men er det noe vi har lært med årene er det at å bedømme utseendet til voks på bilder er dødfødt, den kunne like gjerne vært uten LSP for alt vi vet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer enn noe annet så sier vel de bildene mest om den gode belysningen i rommet ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen var blank og fin, men er det noe vi har lært med årene er det at å bedømme utseendet til voks på bilder er dødfødt, den kunne like gjerne vært uten LSP for alt vi vet :)

X2

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen var blank og fin, men er det noe vi har lært med årene er det at å bedømme utseendet til voks på bilder er dødfødt, den kunne like gjerne vært uten LSP for alt vi vet :)

Er nok mye placebo ute å går når det kommer til LSP også egentlig..

Edit; Legger ved to bilder av en V70 jeg tok forrige helg, med og uten LSP, LSP var DoDo Blue Velvet Pro. Den største forskjellene man kan se på bildene er hovedsakelig pga. vinkelen bildene er tatt i.. På neste bil skal jeg sette speilreflekskamera på stativ, stille inn manuelt og knipse før og etter for å få se forskjellen 100%..

Før LSP:

IMAG0156.jpg

Etter LSP:

IMAG0159.jpg

Endret av Popp
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok altfor mye placebo ute å går ja, nesten så man kan føle seg litt blåøyd iblant..

Vet mighty har noen syke bilder av sin egen bil uten LSP, som (ironisk nok) garantert hadde fungert sinnsykt bra som reklamebilder for voks :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det automatikken i kameraet som gjør at de 2 bildene ser helt annerledes ut popp? Ser at alt i bildet inkl tønnene i bakgrunnen har sterkere farger og kontrast på nr 2 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok altfor mye placebo ute å går ja, nesten så man kan føle seg litt blåøyd iblant..

Vet mighty har noen syke bilder av sin egen bil uten LSP, som (ironisk nok) garantert hadde fungert sinnsykt bra som reklamebilder for voks :D

Er veldig langt imellom voksene som gir meg den "wow-effekten" som man snakker om ja, når jeg velger LSP så inngår aldri dybde og klarhet i kriteriene ettersom at jeg mener det er tull.

Det som gjelder her i gården er i denne rekkefølgen:

1. Enkel i bruk

2. Varighet

3. Beading

Er det automatikken i kameraet som gjør at de 2 bildene ser helt annerledes ut popp? Ser at alt i bildet inkl tønnene i bakgrunnen har sterkere farger og kontrast på nr 2 :)

Jepp, kameraet på HTC Desire HD er ikke akkurat noe å hoppe i taket av, den eneste gangen jeg har huska å ta med speilrefleks så var dette tomt for strøm :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig langt imellom voksene som gir meg den "wow-effekten" som man snakker om ja, når jeg velger LSP så inngår aldri dybde og klarhet i kriteriene ettersom at jeg mener det er tull.

Det som gjelder her i gården er i denne rekkefølgen:

1. Enkel i bruk

2. Varighet

3. Beading

Dette kommer jo alt an på hva slags bil vi snakker om.

På en grei nok jobb på en kundebil ville jeg brukt rekkefølgen din.

På min bil ville den nok vert :

- Utseende / beading

- Varighet

- Vanskelig i bruk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men på kundebiler prioriterer jeg vel først å fremst varighet på voksen.

Dette pga at mange kunder ser ikke på det vi ser på. De skal bare ha en blankest mulig bil som er lett å holde ren.. :P

Men er det en kunde som vet hva han vil ha så blir det slik som jeg gjør på min bil.. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kommer jo alt an på hva slags bil vi snakker om.

På en grei nok jobb på en kundebil ville jeg brukt rekkefølgen din.

På min bil ville den nok vert :

- Utseende / beading

- Varighet

- Vanskelig i bruk

Da kommer jo det opplagte spørsmålet, ser du virkelig såpass forskjell på voks på nypolert lakk at dette kommer som første pri ved valg av voks?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer jo det opplagte spørsmålet, ser du virkelig såpass forskjell på voks på nypolert lakk at dette kommer som første pri ved valg av voks?

Muligens ikke, men når jeg først har brukt så ufattelig mange tusen på lakk så vil jeg få frem candy-looken på min bil mest mulig.. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blankeste bilene får jeg ofte før LSP, med kun oljer fra finpolish på lakken. Da snakker vi skikkelig klarhet. Ingen LSP har egentlig løftet finish merkbart. Men liker beading fra Swissvax. Lava har jeg bare luktet på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blankeste bilene får jeg ofte før LSP, med kun oljer fra finpolish på lakken. Da snakker vi skikkelig klarhet. Ingen LSP har egentlig løftet finish merkbart. Men liker beading fra Swissvax. Lava har jeg bare luktet på.

"Klagde" litt på dette til Tom Christian jeg etter jeg testa CG V38, følte ikke at hverken Blacklight eller voks klarte å løfte finish, dybde og klarhet noe mere enn hva final-polish klarer.. Dette er opplevd likedan med Mezerna powerfinish også, samt en del på Scholl S40..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Klagde" litt på dette til Tom Christian jeg etter jeg testa CG V38, følte ikke at hverken Blacklight eller voks klarte å løfte finish, dybde og klarhet noe mere enn hva final-polish klarer.. Dette er opplevd likedan med Mezerna powerfinish også, samt en del på Scholl S40..

Jeg har så langt konkludert med at ingenting slår en runde skikkelig maskinkjøring og oljer fra det, når det gjelder finish.

Men på den annen side blir jeg alltid overrasket over hvor mye et lag voks kan løfte finish på tilsynelatende velholdt lakk som ikke er maskinpolert nylig.

Jeg har "vasket ned" bilene etter vinteren, og synes forsåvidt at de skiller seg positivt ut blant andre, selv med 4-5 måneder gammel LSP. Likevel vil et enkelt lag voks løfte utseende ganske mye, slik bilene er nå.

Så mesteparten av året løfter voksen utseende, men ikke rett etter maskinkorrigering ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heheh, morsomt for en nybegynner å se at veteranene med 3000+ poster innrømmer at det er et godt element av subjektivitet og placebo inne i bildet. Men hva man ser etter av egenskaper varierer vel med hva man bruker bilen til, jeg vet at det eneste jeg surfet etter før polering før vinteren i fjor var holdbarhet, holdbarhet og holdbarhet. (Samt enkelhet.)

Folk som vil showcase bilen på stevner og lignende om sommeren vil vel heller ha ekstrem blankhet uten så mye fokus på holdbarhet.

(Å herre dette ser ut som noe enormt master of the obvious pjatt.)

Endret av bjovas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Heheh, morsomt for en nybegynner å se at veteranene med 3000+ poster innrømmer at det er et godt element av subjektivitet og placebo inne i bildet.
Så lenge man ikke kan plukke ut LSP i blindtester, blir det personlig skjønn som gjelder.

Den første som skaffer seg et glossmeter, får seriøst mye å bidra med i en slik diskusjon.

Ellers kvalifiserer ikke mange innlegg til noe som helst, annet enn å dokumentere at man med 4 sifret antall poster sannsynligvis slenger rundt seg med unødvendig pjatt både her og der, meg selv inkludert ;)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har så langt konkludert med at ingenting slår en runde skikkelig maskinkjøring og oljer fra det, når det gjelder finish.

Men på den annen side blir jeg alltid overrasket over hvor mye et lag voks kan løfte finish på tilsynelatende velholdt lakk som ikke er maskinpolert nylig.

Jeg har "vasket ned" bilene etter vinteren, og synes forsåvidt at de skiller seg positivt ut blant andre, selv med 4-5 måneder gammel LSP. Likevel vil et enkelt lag voks løfte utseende ganske mye, slik bilene er nå.

Så mesteparten av året løfter voksen utseende, men ikke rett etter maskinkorrigering ;)

Sier meg helt enig her, på Cadillacen brodern hadde før så skulle vi på treff, denne var aldri maskinpolert, men hadde også såpass hard lakk(lakkert i 1988 i USA) at det ikke fantes swirls, men lakken kunne fint forbedres med tanke på blankhet og dybde.. Smurte på ett lag JetSeal 30 minutter før vi dro, og dette alene løfta bilen såpass at vi valgte å parkere bilen hakket mer synlig enn hva vi ellers ville gjort ;)

Her er ett bilde tatt ca 25 minutter etter at JetSeal ble lagt, altså bare minutter etter buffing..

cadillac_JS.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har så langt konkludert med at ingenting slår en runde skikkelig maskinkjøring og oljer fra det, når det gjelder finish. Men på den annen side blir jeg alltid overrasket over hvor mye et lag voks kan løfte finish på tilsynelatende velholdt lakk som ikke er maskinpolert nylig. Jeg har "vasket ned" bilene etter vinteren, og synes forsåvidt at de skiller seg positivt ut blant andre, selv med 4-5 måneder gammel LSP. Likevel vil et enkelt lag voks løfte utseende ganske mye, slik bilene er nå. Så mesteparten av året løfter voksen utseende, men ikke rett etter maskinkorrigering ;)

Jeg må si meg enig i dette. Det virker nesten på meg som voks "gråner" litt over tid. Jeg ser tydelig forskjell i fargen hvis jeg fyker over med en finishing polish eller legger et nytt lag med voks etter en tid selv om bilen tilsynelatende ser veldig blank og fin ut.

Dette er et fenomen jeg opplever i langt mindre grad ved bruk av sealere, noe som tyder på at det er vokslaget som forandrer seg og ikke nødvendigvis lakken i seg selv

Når det gjelder synlige forskjeller på voks dyr/billig etc. så tror jeg de fleste vet hvor jeg står :)

(ble litt surr her da jeg ikke får til "sitat" fra iphone uansett hva jeg trykker på)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har så langt konkludert med at ingenting slår en runde skikkelig maskinkjøring og oljer fra det, når det gjelder finish.

Men på den annen side blir jeg alltid overrasket over hvor mye et lag voks kan løfte finish på tilsynelatende velholdt lakk som ikke er maskinpolert nylig.

Her må jeg si meg enig, la et lag voks bare en måned før vårklargjøringa (dårlig planlegging) og ble overrasket etter buffing. Dog følte jeg at glansen ble hevet enda et hakk etter korrigeringa en måned senere, men det var nok ikke et like stort "hopp".

Men skal vi diskutere hvorvidt det er forskjell i utseendet på voks, synes ihvertfall jeg det burde være oppplagt at det er etter en runde eller to med maskinen.

Jeg kunne godt ha tenkt meg å prøvd f.eks Crystal Rock eller Divine, kun for å se om jeg klarer å se den minste lille forskjell på nyshina lakk. Forskjellen blir nok i teorien aldri verdt differansen mellom concorso og divine i pris (for min del), men det hadde vært gøy å finne det ut.

Glansmåler hadde også vært gøy, først finne ut hvilken finishing polish som gir best glans, og så finne ut hvilken voks som passer best oppå der igjen :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive