Dave 0 Skrevet 26 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2012 Heisan:-) Har gått til anskaffelse av en DA maskin(gruppekjøp),og dukker en del spørsmål opp i den forbindelse. Er som sagt helt grønn på området:-) Men regner med jeg kommer til å lære mye i løpet av våren/sommeren. Har en japaner som er 4 mnd gammel. (nyregistrert 1Des. 2011) Så er ikke så verst i lakken synes jeg. Bortsett fra ei ripe dattera mi på 4 greide å lage i klarlakken,for en tid tilbake:-) Tenkte å gå til anskaffelse av produktene til Scholl. Men vet ikke hvilke produkter som passer bilen min med tanke på lakk(er vel myk/sticky)og alder. Hva bør gjøres for ett optimalt resultat? Hvordan korrigerer jeg ripa i klarlakken? Først for hånd,og deretter med maskin? Hva med trykk? Hvor lenge skal man holde på avhengig av produkt? Hva med fjerning av produktene? Gjøres det for hånd? Mye spørsmål her,men regner som sagt med å lære mye i tiden framover:-) Skulle vært en guide med video på dette temaet:-) Sikkert mer enn nok kyndige folk her inne:-) Takker hjertelig for tilbakemeldinger:-) P.S Hva er den vanligste feilen nybegynnere gjør? Sikkert flere som går igjen:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 26 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2012 Det du lærer best av er jo og prøve og feile litt selv, men en DA maskin får du ikke laget allverden med kødd Bare ta det litt pent i starten Kjøp deg f.eks dette: http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-3-pack-poleringsmidler Der har du midlene du trenger for og få den blankeste bilen på Ørje Og du begynner rett på maskin ja, ikke noe med hånd først Bare starter med en mild kombo på maskinen Tar ikke den første komboen nok, prøver du en litt kraftigere kombo Og til slutt, ikke få sand/støv/grus i paden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dave 0 Skrevet 26 Mars, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Mars, 2012 Skal prøve å ha disse tipsene i bakhodet:-) Er som du sier,lærer mye av å prøve og feile metoden:-) Takker for svar:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eplesjekk 0 Skrevet 28 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2012 Bare starter med en mild kombo på maskinen Tar ikke den første komboen nok, prøver du en litt kraftigere kombo Og til slutt, ikke få sand/støv/grus i paden Har lest meg frem til at dette er lurt, men lurer litt på hvorfor man ikke kan/skal gå rett på feks S03 med en gang, fremfor å prøve S017 først? Er det for å slipe unødvendig sliping av lakken? Hvis man er i tvil om s017 fjerner ripene, VET man vel at S03 gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif 93 Skrevet 28 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 28 Mars, 2012 Er ikkje so lurt å polere vekk altfor mykje klarlakk. Er du uheldig so går du fort igjennom på f.eks. kanter. Lakken på biler er ca 0,1mm tjukk. Klarlakken er ca 1/3 av dette. Du skaper og ein del unødvendige hologrammer. Dette skal du ta vekk etterpå. Er alltid morro å polere nokre timer ekstra med maskin. Man er sikkert ikkje drittlei etter 20-30 timer ifra før! So kjenner du ikkje til korleis lakken på bilen er, tester du med den mildaste kombinasjonen først! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eplesjekk 0 Skrevet 29 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 okei. Men dersom en starter mildest, feks s30, 17 og 03, har det da noe for seg å ta feks 30 igjen til slutt for å få ekstra glans? Eller vil denne "effekten" være borte da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 29 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 Det har noe og si med s30 på slutten ja! Det vil evt få vekk holos du har laget med s03 og vil få opp glansen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 29 Mars, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 "Start alltid med mildeste kombo" er en god tommelfingerregel. Å begynne med mildeste kombinasjon polish og pute er særlig viktig på bil/lakk du ikke kjenner hardheten på, og om du polerer med roterende maskin. På smørmyk lakk med grov kombinasjon polish/pad med roterende fjerner en fort mer lakk enn nødvendig. Viktig å ikke glemme hva som er lakkens hovedoppgave - å beskytte bilen mot korrosjon. Hensikten med mildeste kombo, er altså å påvirke lakken minst mulig, men samtidig fjerne nok lakk til å oppnå ønsket resultat mht riper osv. Når man har funnet mildeste kombinasjon polish/pad som fjerner nok riper så man er fornøyd, sjekker man om det er hologramfritt og blank finish klar til voks. Kanskje må man bruke enda mildere kombinasjon til slutt for å fjerne hologrammer og oppnå ønsket glans før man sier seg ferdig til å legge på beskyttelse i form av voks eller sealer. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 29 Mars, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 Det er også verdt å nevne at du ikke går over hele bilen med mildeste kombo først, for så å øke til grovere. Tape opp noen felter på f.eks. panser og test litt pad/polish-komboer og se hvor mye de forskjellige tar, og så velger du den som fjerner mest defekter og kjører over hele bilen med den. Deretter går du på en mildere eller finishing polish/pad-kombo og kjører over hele bilen igjen med det for å fjerne kjørespor/hologrammer og for å få opp glansen. Grov polish etterlater seg ofte en litt matt overflate. Edit: og der hadde ØHN slengt inn et innlegg jeg ikke så fordi jeg ikke refreshet før jeg skrev mitt innlegg... jaja. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eplesjekk 0 Skrevet 29 Mars, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 Mars, 2012 Glimrende! Dette med å teste ut komboer på panseret har jeg ikke gjort før, god ide. Da får vi håpe på brukbar utetemperatur i påskeferien, noe det foreløpig ikke ser ut som det blir, under 10 grader er vel for kaldt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Papi 0 Skrevet 26 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2012 Mykje god informasjon her, har skrive om mange notat frå mange forskjellige trådar no, utruleg godt å få det med seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.