Dave

Tips/Råd for nybegynnere med maskin

Heisan:-) Har gått til anskaffelse av en DA maskin(gruppekjøp),og dukker en del spørsmål opp i den forbindelse. Er som sagt helt grønn på området:-) Men regner med jeg kommer til å lære mye i løpet av våren/sommeren. Har en japaner som er 4 mnd gammel. (nyregistrert 1Des. 2011) Så er ikke så verst i lakken synes jeg. Bortsett fra ei ripe dattera mi på 4 greide å lage i klarlakken,for en tid tilbake:-) Tenkte å gå til anskaffelse av produktene til Scholl. Men vet ikke hvilke produkter som passer bilen min med tanke på lakk(er vel myk/sticky)og alder. Hva bør gjøres for ett optimalt resultat? Hvordan korrigerer jeg ripa i klarlakken? Først for hånd,og deretter med maskin? Hva med trykk? Hvor lenge skal man holde på avhengig av produkt? Hva med fjerning av produktene? Gjøres det for hånd? Mye spørsmål her,men regner som sagt med å lære mye i tiden framover:-) Skulle vært en guide med video på dette temaet:-) Sikkert mer enn nok kyndige folk her inne:-) Takker hjertelig for tilbakemeldinger:-) P.S Hva er den vanligste feilen nybegynnere gjør? Sikkert flere som går igjen:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du lærer best av er jo og prøve og feile litt selv, men en DA maskin får du ikke laget allverden med kødd :)

Bare ta det litt pent i starten :)

Kjøp deg f.eks dette: http://www.partsandretards.no/bilpleie/scholl-concepts/scholl-concepts-3-pack-poleringsmidler Der har du midlene du trenger for og få den blankeste bilen på Ørje ;)

Og du begynner rett på maskin ja, ikke noe med hånd først :) Bare starter med en mild kombo på maskinen :) Tar ikke den første komboen nok, prøver du en litt kraftigere kombo :)

Og til slutt, ikke få sand/støv/grus i paden ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å ha disse tipsene i bakhodet:-) Er som du sier,lærer mye av å prøve og feile metoden:-) Takker for svar:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) Bare starter med en mild kombo på maskinen :) Tar ikke den første komboen nok, prøver du en litt kraftigere kombo :)

Og til slutt, ikke få sand/støv/grus i paden ;)

Har lest meg frem til at dette er lurt, men lurer litt på hvorfor man ikke kan/skal gå rett på feks S03 med en gang, fremfor å prøve S017 først? Er det for å slipe unødvendig sliping av lakken? Hvis man er i tvil om s017 fjerner ripene, VET man vel at S03 gjør det?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje so lurt å polere vekk altfor mykje klarlakk. Er du uheldig so går du fort igjennom på f.eks. kanter.

Lakken på biler er ca 0,1mm tjukk. Klarlakken er ca 1/3 av dette.

Du skaper og ein del unødvendige hologrammer. Dette skal du ta vekk etterpå. Er alltid morro å polere nokre timer ekstra med maskin. Man er sikkert ikkje drittlei etter 20-30 timer ifra før! ;)

So kjenner du ikkje til korleis lakken på bilen er, tester du med den mildaste kombinasjonen først!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. Men dersom en starter mildest, feks s30, 17 og 03, har det da noe for seg å ta feks 30 igjen til slutt for å få ekstra glans? Eller vil denne "effekten" være borte da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har noe og si med s30 på slutten ja! :) Det vil evt få vekk holos du har laget med s03 og vil få opp glansen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Start alltid med mildeste kombo" er en god tommelfingerregel.

Å begynne med mildeste kombinasjon polish og pute er særlig viktig på bil/lakk du ikke kjenner hardheten på, og om du polerer med roterende maskin. På smørmyk lakk med grov kombinasjon polish/pad med roterende fjerner en fort mer lakk enn nødvendig. Viktig å ikke glemme hva som er lakkens hovedoppgave - å beskytte bilen mot korrosjon. ;)

Hensikten med mildeste kombo, er altså å påvirke lakken minst mulig, men samtidig fjerne nok lakk til å oppnå ønsket resultat mht riper osv. :)

Når man har funnet mildeste kombinasjon polish/pad som fjerner nok riper så man er fornøyd, sjekker man om det er hologramfritt og blank finish klar til voks. Kanskje må man bruke enda mildere kombinasjon til slutt for å fjerne hologrammer og oppnå ønsket glans før man sier seg ferdig til å legge på beskyttelse i form av voks eller sealer. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også verdt å nevne at du ikke går over hele bilen med mildeste kombo først, for så å øke til grovere. Tape opp noen felter på f.eks. panser og test litt pad/polish-komboer og se hvor mye de forskjellige tar, og så velger du den som fjerner mest defekter og kjører over hele bilen med den. Deretter går du på en mildere eller finishing polish/pad-kombo og kjører over hele bilen igjen med det for å fjerne kjørespor/hologrammer og for å få opp glansen. Grov polish etterlater seg ofte en litt matt overflate.

Edit: og der hadde ØHN slengt inn et innlegg jeg ikke så fordi jeg ikke refreshet før jeg skrev mitt innlegg... jaja. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glimrende! Dette med å teste ut komboer på panseret har jeg ikke gjort før, god ide. Da får vi håpe på brukbar utetemperatur i påskeferien, noe det foreløpig ikke ser ut som det blir, under 10 grader er vel for kaldt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mykje god informasjon her, har skrive om mange notat frå mange forskjellige trådar no, utruleg godt å få det med seg. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive