iMAGINE

Skal starte på første korregerin, svar fort :)

Er klar for å starte på min første korrigering alt er tapet og klart, sitter å leser over tutorialen til han på detailingworld en siste gang. Så at det sto bilen bør tas vekk fra direkte sollys? Bilen har stått i solen i hele dag, og har egentlig ikke mulighet til å flytte den ut av solen. Har det mye å si? Jeg får i verste fall finne litt skygge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en fordel å polere borte fra direkte sollys, spesiellt på mørk bil som kan få høy temperatur på overflaten. Men det kommer mye an på temperaturen ute også. På en varm sommerdag er det mye værre enn på en litt kjølig vårdag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel med at lakkoverflaten kan bli rimelig varm av solen, og da også produktene du bruker. Som også igjen muligens kan få de til å tørke fortere enn meningen som jeg ser for meg fører til at de ikke får helt ønsket effekt?

Ikke ta dette som noe fasit, er bare synsing fra min side:P

Men, jeg vill nok prøvd å finne noe skygge, sånn just in case;)

edit : Mighty var hakket kjappere enn meg der :P

Endret av Glenn92
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo kanskje prøve å parkere bilen sånn at den står med ene siden mot solen og andre siden i skyggen, det fungerer jo litt bedre iallefall:) Også kan du jo ha i bakhodet at det er mye finsand liggende på veiene og på parkeringsplasser etc.. så tørke lett av paneler jevnlig er ikke dumt når du polerer..

Vasket en bil jeg skulle polere i går og etter 5min ute på parkeringen, var hele bilen dekket med et fint lag "støv"..:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vår eller høstsol går greit. Er berre å kjenne på lakken om det er for heitt.

Eg har polert litt i sola og det fungerer fint.

Bruker du DA er det iallefall berre å køyra på. (eg har brukt roterende uten problemer)

Hugs at ved bruk av roterende er panelene allerede varme av sola, so du bør ta det litt meir med ro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd meg en 2 ganger på panseret nå, føler jeg ikke fjerner noe i det hele tatt... Bruker http://bilnerden.no/...&products_id=66 sammen med http://bilnerden.no/...&products_id=70 på en DA Flex. Har brukt god tid, en del press og gått over hele panseret. Det er jo fortsatt fullt av swirls (Er ikke det det enkleste å fjerne??). Begynte og å smelte litt fra toppen av bakplaten til Flex'en og det kommer av fibre fra pad'en. Kanskje for mye press? Hva gjør jeg feil mest sannsynlig? :S

Er en audi A4 1998 modell med rød lakk, noen som har erfaring om de har hard lakk?

Endret av iMAGINE
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et spørsmål til. Når dere skal polere der man ikke kommer til med maskinen for hånd, hva bruker dere? Altså hva har dere poleringsmiddelet på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang.det å korrigere i solen, så kan man jo tenke på at panelet blir bra mye varmere av selve korrigeringen enn solsteik , så hvorfor skulle det være så fryktelig ugunstig?

Mulig de finere produktene kan bli litt "slitsom" av varmen, men korrigeringa burde jo gå bra.

Meeen, jeg har ikke prøvd dette selv så det var bare en tanke ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd meg en 2 ganger på panseret nå, føler jeg ikke fjerner noe i det hele tatt... Bruker http://bilnerden.no/...&products_id=66 sammen med http://bilnerden.no/...&products_id=70 på en DA Flex. Har brukt god tid, en del press og gått over hele panseret. Det er jo fortsatt fullt av swirls (Er ikke det det enkleste å fjerne??). Begynte og å smelte litt fra toppen av bakplaten til Flex'en og det kommer av fibre fra pad'en. Kanskje for mye press? Hva gjør jeg feil mest sannsynlig? :S

Er en audi A4 1998 modell med rød lakk, noen som har erfaring om de har hard lakk?

Kjenner ikkje til produkt, pad og lakk, berre maskin.

Du tar eit område på ca 40x40cm og køyrer iallefall 5-6 ganger over dette område med fart på 5-6? Skal ikkje ha altfor mykje press.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imagine: har du ullpaden så kjør på med den. Ikke noe skummel, bare hold litt øye med varmen. Selv brukte jeg P1 på ull med roterende på saab'en min som går for å ha hard lakk. Synes ikke medium pad tok så voldsomt bra av RDS, ble noe helt annet med ull. Uansett synes jeg P1 funka best på lavere fart 1200-1400 mener jeg at jeg holdt meg. Og en spruteflaske med vann holder liv i P1 litt lenger. Husk å vaske pad med jevne mellomrom :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@bsa: Ahhh, hvordan bør jeg vaske pad'en? Har ikke pad vasker. Skal pad'en være fuktig før jeg begynner med poleringsmiddelet?

Tenkte og på å bruke ullpaden, men har ikke det for øyeblikket. Spruter du vann på overflaten i mellom da, imens du polerer?

Veldige gode tips! Skal huske det til neste bilen. Ga bort vår rengjøring og korrigering til brodern og faren min til jul, så har fortsatt to biler igjen.

Endte med et mye bedere resultat enn hva jeg startet med ihvertfall :) Ble litt misfornøyd når jeg så at det var en del små riper fortsatt. Man lærer for hver gang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke ullpad er tingen på DA maskin, er ikke alle skumpads som liker DA maskin heller, hvis du trenger cut pad så kan du få kjøpt Lake country sine DA cut pad av meg: http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=LAK-78-54650DA

Kan sikkert få med en skvett grønn 3M cut compound også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Tror ikke ullpad er tingen på DA maskin"- det kan godt hende, vet bare at den funker fint på roterende ;)

Min lille erfaring tilsier iallefall at det er greit med cut i P1, man må bare ha pad med cut.

Jeg skylte de bare godt i vann, evnt med en dæsj padwash/surfex hvis det blei litt for innsausa. Bare klemte godt på de med henda rett og slett :) Deretter klemte jeg ut det jeg fikk ut av vann, resten går av når du setter den på maskinen og guffer opp farta, i "løse lufta" seff. Når den ikke spruter vann lenger er den passe tørr :)

Jeg stoppet maskinen og ga padden ett sprut og fortsatte. (ga jeg den to ble den for våt og det splætta overalt) Synes det var litt vrient å holde maskinen gående og samtidig sprute med andre hånda ;) Men jeg har sett på en test på DW at de spruta rett på panelet, men de var to. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg følte var at jeg måtte bruke veldig veldig mye stoff, men det var kanskje i mitt hode. Er første gang jeg prøvde maskin, ble overrasket over hvor lite press "mye press" var. hehe. Merket hvor mye stoff som lå i pad'en når jeg vasket den når jeg var ferdig. Er litt usikker på om det ble en strike through og, men klarte ikke se noe galt med lakken i lyset. Man lærer av sine feil, men tusen takk for alle de gode svarene som har kommet! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver inn ett spørsmål jeg.

Todleif skriver at man bør gå over 5-6 ganger for å få bort swirls.

Skal man da legge produkt på mellom hver gang eller holder det med å legge på 1. gangen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bruka P1 så ha litt vann klart!! Padden blir fort tørr og varm og sa begynner den å smuldre.. ha ei lito sprøyteflaska med vatn klar, det har eg, og er så langt fornlyd med P1, tar ikkje dyre RDS men tar swirls og lette RDS, eg bruker dog Flex Roterende. Har polert ei BMW bil dør eg har liggande opp til flere ganger (laget swirls, tatt bort, laget swirls og RDS og tatt bort osv), og dette er hard lakk. Har også polert Lett MCen til bruttern, med godt resultat. Husk at P1 helst ikkje skal over 1100RPM (Husker ikkje kor eg leste dette, men meina da va på detailingworld) spre med 1 pass på laveste, 2-3 pass på ~1100RPM med trykk etter nødvendighet, også 1-2 pass uten trykk som finish (så kanskje P2 etterpå om nødvendig).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver inn ett spørsmål jeg.

Todleif skriver at man bør gå over 5-6 ganger for å få bort swirls.

Skal man da legge produkt på mellom hver gang eller holder det med å legge på 1. gangen?

Todleif mener nok at man har litt produkt på pad`n også går man systematisk over firkanten på 40x40 pluss/minus 5 ganger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive