Olelink

S&S Opel Vectra B nova-sort met.

Dette blir min første S&S her inne, har jo vært med en stund, både i gamet og her inne på forumet nå, men det siste året har vært travel med både unge og hus så min deltagelse har vært ganske passiv.

Nå begynner det å bli litt mer tid til overs og jeg har hatt mulighet til å plukke opp hobbyen litt igjen :)

Anyway, ikke dette dere vil høre om.

Tråden blir noe amputert desverre da jeg ikke hadde en S&S i tankene når jeg begynte, jeg har derfor bare to før-bilder og begrenset med "underveis" bilder, litt bedre stilt med ferdig bilder heldigvis. Brukt utstyr samt fremgangsmåte skal jeg prøve å få frem ganske bra :)

Bilen er fruen´s Vectra-B 97´mod, nova-schwarz metallic. Rullet 140´000.

Bilen har sine sår som detailing ikke kan lege, dog ga slutt resultatet meg inntrykket av at sårene ble både mindre synlige og fokuset ble flyttet bort fra dem.

Ville også prøve en del nye/forbedrede produkt som burgunder pads fra Scholl, nye S02 orange og S30 easy clean. Den store vinner comboen på denne bilen ble S30 easy clean og burgunder pads. God cut med holo-fri finish :)

Begynte Lørdag med vask og korrigering.

* Utstyr til vask:

- Ferro-Bet avfetting

- CG citrus wash såpe

- Snow foam

- chenile vaskehanske

- CG sticky wheel

- SV wheel kost

- SV detail kost

- CG miracle dryer

* Fremgangsmåte:

Brukte godt med avfetting på nedre paneler og ruter, mindre på øvre panel. Lot det virke mens jeg blandet foamcannon med CG citrus wash og snowfoam. Etter ca 5min la jeg på ett tykt lag med skum (ikke så tørt/tykt at det ikke renner), lot dette virketil at mye av såpa hadde rennt av.

Spylte av med lunket vann 40-50 grader.

Ny rask runde med samme avfetting på lave panel samt CG sticky wheel dekk/felg rens med SV wheel kost.

Lot dette virke mens jeg blandet vaskebøtta, brukte lunket vann, ca 30 grader, med CG citrus wash og chenile vaskehanske.

Spylte av bilen, la på restene av foamcannon såpen og vasket for hånd.

Tørket med CG miracle dryer.

* Utstyr til korrigeringen:

- Scholl S02 Orange

- Scholl S17

- Scholl S30 easy clean

- SV CF Pro

- Min egen Flex rot.

- Ketil´s Festool rot.

- Scholl bakplater (små og medium)

- Scholl burgunder pads

- Scholl Oransje pads

- Scholl Blå pads

- Über blå pads

- Scholl CF02

- div CG microfiber

* Korrigering:

- Steg 1 på panser ble tatt med S02 orange og scholl burgunder pads, steg 2 med S30 og scholl oransje pads, steg 3 med SV CF pro og blå über pads.

- Steg 1 på tak ble tatt med burgunder pads og S17, Steg 2 med S30 og burgunder pads, Steg 3 med SV CF Pro og scholl oransje pads (sticky lakk på taket).

- Steg 1 på bakluke med S02 orange og burgunder pads, Steg 2 med S17 og burgunder pads, Steg 3 med SV CF Pro og blå über pads.

Alle andre panel ble tatt med 2-steg med unntak av enkelte steder med rds, disse ble tatt med ett ekstra steg S17 og burgunder pads.

Steg 1 her ble med S30 og burgunder pads (fungerte kjempebra), steg 2 med SV CF Pro med blå über pads.

Høyre side av framfanger før korrigering, dette er desverre de eneste to "før" bildene jeg har:

IMG_0531.jpg

IMG_0529.jpg

Høyre side av framfanger etter en runde med S02 Orange:

IMG_0533.jpg

Panser etter S02 orange med lilla scholl og S30 med oransje scholl, holoene er polish olje:

IMG_0455kopi.jpg

Random bilder etter korrigering:

IMG_0511.jpg

IMG_0510.jpg

IMG_0508.jpg

IMG_0509.jpg

IMG_0522.jpg

*LSP:

- Swissvax Divine

- Swissvax Endurance

- Zymöl voks pad

- Scholl rosa mf

Avsluttet Lørdag med å legge ett lag SV Divine på alle øvre panel og ett lag SV Endurance på alle lave panel.

Fikk herde til dagen etter :)

Panser med ett lag Divine:

IMG_0456kopi.jpg

Søndag fortsatte med...

* Siste lag LSP:

La ett ekstra lag SV Divine, vet dette med to lag er omdiskutert, for min del legges lag to både i den tro at det er bedre enn ett, og for å sikre at ALT har blitt dekt av voks.

Divine er så drøy i bruk at det vises fortsatt ikke at den er brukt, det vises også knapt på bilen at det ligger voks på lakken og det er derfor viktig å legge systematisk så man ikke overser steder.

IMG_0528.jpg

IMG_0507.jpg

IMG_0520.jpg

IMG_0535.jpg

IMG_0536.jpg

IMG_0538.jpg

IMG_0543.jpg

IMG_0517.jpg

* Forsegling av ruter:

- Nano lotus kit

- Rain-X

- Div mf

La Nanolotus forsegling på alle vinduer og utvendige speil minus frontrute. Har ikke vært så begeistret for flerstegs forsegling (Nanolotus/Nanolex) der pga at når forseglingen blir slitt føles ruta tørr og viskerbladene får mye friksjon, noe som resulterer i dårlig visking og bråk fra viskerbladene.

Rutene var allerede avfettet så tørket bort polerings støv og la på tape på nedre lister.

La på Rain-X på frontrute ifølge bruksanvisning og Nano lutus på de andre ifølge b.anvisning.

Fikk herde i ca 3-4 timer.

IMG_0518.jpgIMG_0519.jpg

IMG_0525.jpg

Frontrute med Rain-X:

IMG_0524.jpg

* Påføring av diverse andre produkt som:

- SV Protecton

- SV Seal feed

- CarPro Pearl

La protecton på alle plastlister, seal feed på alle gummilister og Pearl på alle dekk.

IMG_0526.jpg

* Polering av frontlykter:

- S02 Orange

- S30 easy clean

- scholl pads

- SV Endurance

Hovedlyktene er av den billige sorten og var veldig matte i glasset. Glasset er også punktert/brennt på den ene siden så de skal etter hvert byttes uansett. Men inntil videre gjorde litt bearbeiding stor nytte :)

La ikke det helt store i det siden de skal byttes, men du verden for en forskjell bare med en madium runde S02 Orange på burgunder scholl pad etterfulgt av en medium runde S30 og burgunder pad.

Toppet det med ett lag SV Endurance.

Nå lyser de mye bedre i mørket og blir ikke på langt nær så fort skittne heller. Vinn vinn :)

Før:

IMG_0539.jpg

Etter:

IMG_0541.jpg

Høyre side ferdig, vises kanskje ikke så godt men lykta ble enormt mye klarere:

IMG_0542.jpg

IMG_0544.jpg

Endret av Olelink
10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilder på plass :)

Ble ikke så mange bilder denne gangen, skal ta flere neste gang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo et realt løft på denne! Bra produkter og ellers greit arbeid! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble fin den :thumbup: Cred for god write up, og for aa gi en gammel sliter kun det beste ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent! Bra writeup og gode bilder ;)

Cred

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid :) Hadde en vectra b før, og jeg bytta til sota blinklys :) Hadde gjort seg på din også ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelig feedback :)

Fruen ble iallefall superfornøyd !

Det ble jo svært få før-bilder, men det får jeg bøte på neste gang.

Den hadde ganske ok lakk, taket var eneste sted som var litt sticky, ellers var den verken for hard eller for bløt :)

Ser det har blitt diskutert litt ang holdbarhet på beading/sheeting i det siste, kan i den forbindelse nevne at etter en uke med daglig bruk og parkering utendørs så beader/sheeter både divine og endurance (shield) nydelig ennå på alle panel minus de mest skittne, bilen er ikke vasket og alle panel er i mer eller mindre grad blitt skittne nå. Men panelene bak hjulene har blitt så skittne at de har sluttet å beade nå. Det har regnet hver dag nå denne uka.

Også min bruksbil, bmw e34, som brukes hver dag, sist ble vokset med concorso i fjor høst, beader ennå ganske bra på rene panel, sheeter dog ikke så bra lengre.

Endret av Olelink
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work Ole, hyggelig med en show&shine fra deg og :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk B :)

Sålenge det er interesse for mine jobber så skal jeg lage flere write ups.

Hyggelig med all tilbakemelding, grunn nok til å lage S&S´er det, så må vel bli flinkere til å ta med kameraet når jeg holder på.

Har oppdatert med ett par ekstra bilder fra iphone, tror jeg har postet det meste av vellykkede bilder nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra detailarbeid her. Ble blank og flott. Cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive