KiaSportageWhite

Trenger hjelp ang MG produkter og rekkefølger

Hei.

Har holdt på en del år og lært litt ang bilpleie.

Har og handlet inn mye rare produkter opp igjennom. Og MYE rare svar fra lakkforhandler.

F eks, er Tech wax kun voks? Han mente jeg måtte ha MG 21 istedet.

Jeg brukte tech waxen når bilen var flunk ny, men den forsvant allerede etter 2 mnd, langs sidene og bak da.

Så jeg lurer på hva dere mener jeg trenger og i hvilke rekkefølge jeg bruker produktende.

Har følgende produkter i bagen nå:

Mg paint cleaner step 1

Mg clay og QD

Mg Polish step 2

Mg Carnuba wax step 3

Mg Tech wax 2.0

Mg 21

Spørsmål 1:

Jeg vil helst ikke bruke maskin etter som bilen er 3 mnd gammel og hvit.

Men, MÅ jeg polere lakken eller kan jeg bare rense og legge på mg21?

Ikke særlig med riper i den (tror jeg:)

Spøesmål 2:

Må jeg vaske bilen etter rensing, før sealer skal på. Eller er det noe tull jeg har hørt?

Spørsmål 3:

Har det noe for seg å legge på carnuba wax før eller etter mg 21?

Håper noen kan svare meg her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål 1:

Jeg vil helst ikke bruke maskin etter som bilen er 3 mnd gammel og hvit.

Men, MÅ jeg polere lakken eller kan jeg bare rense og legge på mg21?

Ikke særlig med riper i den (tror jeg:)

Du MÅ ikke, men det blir best resultat. Bruk en lakkrens med slipemidler som f. eks Meguiar's Ultimate Compound, sammen med en dual action maskin.

Om du går rett på MG # 21 bør du bruke en avfetting for asfalt (Prickbort e.l) Forvask/avfetting for generell møkk (SurfexHD e.l.) og IronX som fjerner piggdekk-rustflekker. De synes godt på hvit bil. De kan rubbes av med lakkrensen, men greit å ha minst mulig med rundt i poleringsputen. Bilen bør clayes før maskinpolering.

Spøesmål 2:

Må jeg vaske bilen etter rensing, før sealer skal på. Eller er det noe tull jeg har hørt?

Hvis det er polishstøv på bilen kan dette fjernes med å ha på SurfexHD og spyle av bilen med høytrykkspyler. Noen anbefaler dette også fordi det fjerner oljer fra polish, andre synes ikke det er noe poeng. Du får altså ulike råd på dette.

Spørsmål 3:

Har det noe for seg å legge på carnuba wax før eller etter mg 21?

Du får ulike svar på om det er en fordel å legge på både lakkforsegling og carnaubavoks. Uansett skal lakkforseglingen på først, og voksen på til slutt. Jeg bruker bare en av delene som avslutning på en shine og synes det funker best fordi jeg ikke har opplevd noen tydelige fordeler med dobbelt så mye jobb. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X2, meget godt forklart av ØHN

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tech wax er ein lakkforsegling med bittelitt rens i seg.

Skal du ikkje bruke maskin, vil eg være forsiktig med clayen, eller droppe clay.

Bør være iallefall 10-15 grader før du clayer. Del clayen i 2 og ha delene oppi ei bøtte med varmt vann. Bruk ein claybit i kort tid før du bytter med den i bøtta.

Du har vel testa lakkrensen ein del, so du kan fremgangsmåten. Arbeide med den på eit lite område og ta den av før den tørker. Får du flekker av størkna lakkrens, jobb inn ein ny ladning og tørk av med ein gang.

So kan du f.eks. legge på MG21.

Den har eg ikkje brukt, men den skal nok legges på tyyynt, tørke på lakken og so tas av.

Det er vel ein lakkforsegling, so den bør ha ein herdetid på 12-24 timer.

Temperaturen bør da være grei og lakken bør ikkje få fuktigheit på seg.

Etter herdetiden kan du legge på voks. Er egentligt ikkje nødvendigt, men du bestemmer. Kan og vente til neste gang du vasker bilen. Hugs at etter 12-24 timer er det sikkert litt støv på lakken. Da kan du f.eks. bruke QD for å få vekk støvet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive