Bimmer 225xe

Ny bil i august, hva bør gjøres med lakken?

24 innlegg i emnet

Får levert 2013-modellen av VW Passat stasjonsvogn i slutten av juli/begynnelsen av august.

Fargen er som mange andre stasjonsvogner, reflexsølv metallic :P Mørke vinduer bak b-søylen og 17" alu-felger.

Er helt ny her på forumet men ser at det finnes en egen "Jobb ønskes utført"-seksjon her. Problemet er at jeg har lite peiling på bilpleie (min første bil) og vet ikke helt hva jeg skal be om å få utført... Så derfor innlegg i "Nybegynner"-seksjonen foreløpig. Har hørt om Ditec, men tror at behandlinger fra ekspertene her på forumet er mye bedre :)

Holder til i Oslo hvis det har noe å si.

Hva bør gjøres med en gang vi får bilen og hvordan bør vedlikeholdsløpet legges framover med tanke på lakken?

Takk for alle gode råd og innspill :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trur nok gutta fra Oslo og omegn skal få bilen din myyye bedre en det gutta som leverer ditec ja! :)

De tar nok kontakt med deg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen er ny, så trenger du jo bare en voks eller sealer. Dette er jo veldig enkelt å gjøre selv. Se litt i "bilpleiefor dummies" tråden og i div S&S tråder hvordan du skal vaske og vokse bilen.

Det du trenger er:

- Avfetting

- Bøtte

- Mitt/svamp

- Bilshampoo

- Tørkehåndkle i microfiber

- Voks eller sealer

- Aplikator

- Microfiber

Mange av forhandlerene her på forumet har fine startpakker som inneholder det meste av det du trenger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet:) Det virker som om du tar dette ganske seriøst, og det er fint:) Ditec er jo bedre enn ikke noe beskyttelse, men kanskje ikke optimalt om du vil ha en blank bil i lengden.. Du har jo litt tid til å lære deg litt mer før du får bilen, så når den tid kommer kan du jo egentlig gjøre jobben selv.? Er ikke noe hokus pokus med Da-maskin og en mild polish.

Men om du vil sette bort jobben skjønner jeg det:)

Når bilen er ny skal den jo være ganske strøken, men det kan(er vel alltid?) være noen transportriper etc.. Men det skal i utgangspunktet holde å kjøre over med en mild polish som tar smådefekter og får opp glansen enda ett hakk, før du avslutter med beskyttelse i form av voks/sealer. Litt forskjel på holdbarhet, men en god sealerkan holde 6mnd og mer om du vasker riktig o.l

Når beskyttelse er borte igjen kan du legge på mer ev gå over med polish om du har litt riper og sånt, for så å legge på beskyttelse igjen:) Sånn går nu dagan..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode råd og svar!

For en som er helt grønn på feltet så lurer jeg på om jeg kanskje skal sette bort jobben første gangen og da kanskje samtidig lære noe av den som kan dette skikkelig :) Hva vil en slik jobb koste i kroner og timer hvis jeg velger å sette den bort første gang?

Send gjerne PM hvis man ikke ønsker å diskutere pris på åpent forum. Evnt kan moderator flytte tråden til "Jobb ønskes utført"-seksjonen hvis de føler den passer bedre der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden bilen er ny, så trenger du jo bare en voks eller sealer. Dette er jo veldig enkelt å gjøre selv. Se litt i "bilpleiefor dummies" tråden og i div S&S tråder hvordan du skal vaske og vokse bilen.

Det du trenger er:

- Avfetting

- Bøtte

- Mitt/svamp

- Bilshampoo

- Tørkehåndkle i microfiber

- Voks eller sealer

- Aplikator

- Microfiber

Mange av forhandlerene her på forumet har fine startpakker som inneholder det meste av det du trenger.

At bilen er ny er ikke alltid positivt, klargjørerene klar somregel å lage en god porsjon med ugang ;)

Hva en sånn jobb vil koste kommer helt ann på utgangspunktet, men stortsett fra 1500 og oppover..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok helt sikker på at dere her på forumet har betydelig bedre kontroll på saker og ting enn klargjørerne hos Møller ;)

Får vente til det nærmer seg, så legger jeg vel ut en "Jobb ønskes utført"-annonse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordna meg ny Golf i august i fjor og klargjøringa ble gjort hos en lokal klargjører som har avtale med Møller, men jeg var ikke imponert over jobben som ble gjort. Så måtte i gang med maskin og få bort en del småriper før jeg la på voks.

Har du tid, mulighet, penger og lyst til å gjøre det selv er jo ny bil en enkel mulighet for å lære seg litt grunnleggende.

Uansett er det moro med ny bil! Grattis på forhånd!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ordna meg ny Golf i august i fjor og klargjøringa ble gjort hos en lokal klargjører som har avtale med Møller, men jeg var ikke imponert over jobben som ble gjort. Så måtte i gang med maskin og få bort en del småriper før jeg la på voks.

Har du tid, mulighet, penger og lyst til å gjøre det selv er jo ny bil en enkel mulighet for å lære seg litt grunnleggende.

Uansett er det moro med ny bil! Grattis på forhånd!

Takk! Gleder meg til å få den i juli/augst. Var litt fram og tilbake ang. motor, men etter en helhetsvurdering så kom man fram til at bensin var tingen (mye småkjøring). Valget falt på VW Passat Highline TSI 1.8 160hk DSG. Får satse på at den duger :)

Møller-forhandleren har hintet frampå at de også kan tilby noe lakkbehandling når bilen kommer til Norge. Men tror jeg står over den og heller får noen herfra til å gå over den første gang (samtidig som jeg kan se på og kanskje lære noen triks) :)

Endret av VW Passat Highline 2013
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nybil allerede, hehe.

Jeg kan godt hjelpe deg og vise deg litt om i denne jungelen ang bilpleie... Holder til i Oslo jeg og! ;) Evnt kan jeg jo jobbe på den mens du er med å lærer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med nybil allerede, hehe.

Jeg kan godt hjelpe deg og vise deg litt om i denne jungelen ang bilpleie... Holder til i Oslo jeg og! ;) Evnt kan jeg jo jobbe på den mens du er med å lærer.

Legger ut en "Jobb ønskes utført" når det nærmer seg :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At bilen er ny er ikke alltid positivt, klargjørerene klar somregel å lage en god porsjon med ugang ;)

Hva en sånn jobb vil koste kommer helt ann på utgangspunktet, men stortsett fra 1500 og oppover..

Går det ikke ann å få de til å klargjøre bilen uten å polere den?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg litt på denne tråden :)

Sjefen har kjøpt seg helt ny BMW 525xi som jeg sa jeg bare må få polert/vokset for han. BMW selgeren sa det ikke skulle gjøres noe med lakken på bilen før 6 måneder. Er det noen spesiell herde tid eller noe på disse bilene? Eller mente han rett og slett at bilen er "vokset" og ikke "trenger" noen behandling enda.

Jeg tilbød meg å legge på et lag auto glym HD voks, men vil ikke gjøre noe feil :(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan si noe om hva jeg oppdaget da jeg kjøpte meg ny bil i fjor og for første gang satte meg inn i bilpleie.

For det første:

Arbeidet går så utroooooolig mye lettere med gode produkter. Før med de billigste turtlewax produktene og jallasvamp med såpe, og TVIST til å polere med, så hatet jeg bilvask som pesten, og kjørte gamlebilen i vaskeautomat uten å blunke.

Når jeg oppdaget skikkelige vaskehansker, mikrofiber og gode poleringsprodukter, så er det helt utrolig hvor stor forskjellen er.

Det jeg gjorde med min avensis fra jeg fikk den ved påsketider var å vaske den på den måten de beskriver i guidene her, og så brukte jeg quick detailer titt og ofte for å piffe på glansen.

Så i slutten av juli tok jeg bilen VIRKELIG for meg, og vasket så rent jeg overhodet klarte. Så brukte jeg Duragloss 101 og Duragloss 111, før jeg til slutt la på et lag med Swissvax Shield. Nå har jeg ikke kjørt bilen ekstremt mye i vinter skal innrømmes, jeg prøver å bruke gamlebilen så mye som mulig, men bilen er fin og vannavstøtende fremdeles. :)

Ideelt sett ville jeg ventet litt med å gjøre høststellet i forhold til hva jeg gjorde, men det var familiære årsaker (den samme årsaken som at jeg trengte stasjonsvogn plutselig) som gjorde at det måtte skje i slutten av juli,

Endret av bjovas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg litt på denne tråden :)

Sjefen har kjøpt seg helt ny BMW 525xi som jeg sa jeg bare må få polert/vokset for han. BMW selgeren sa det ikke skulle gjøres noe med lakken på bilen før 6 måneder. Er det noen spesiell herde tid eller noe på disse bilene? Eller mente han rett og slett at bilen er "vokset" og ikke "trenger" noen behandling enda.

Jeg tilbød meg å legge på et lag auto glym HD voks, men vil ikke gjøre noe feil :(

Eg kjenner ikkje til om BMW legger eit eller anna på ein heilt ny bil. Men det skader ikkje å legge på ein voks. Lakken skal nok være herda no. Eg ville nok ha gått over med ein rens før eg hadde lagt på voksen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har helt ny bil så er det jo minimalt med riper og det som er der skal ikke være for ille å polere bort.

Først så fjerner du det som er av swirls, tviler egentlig på at det er noe dypere enn det. Kanskje noe holos?

Deretter kan du få vokset hele bilen, legge på nano forsegling på alle ruter og smøre all svart plast med polytrol. Vokse felger og inne hjulbuer motorrom osv.

Jo mere du kan få beskyttet når bilen er ny og perfekt jo enklere blir alt for deg fremover :) Da er det bare regelmessig ripefri vasking og voksing i blant :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare skyter inn: Du nevner polytrol på ny bil... Har denne noe effekt da plasten sikkert allerede ser bra ut? Beskytter den eller er den vannasvstøtende som voks? har ikke testet dette produktet enda :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare skyter inn: Du nevner polytrol på ny bil... Har denne noe effekt da plasten sikkert allerede ser bra ut? Beskytter den eller er den vannasvstøtende som voks? har ikke testet dette produktet enda :)

Det legger en film utenpå som i mitt tilfelle, gjør at den holder seg bedre enn hva det ville gjort uten. Du kan og se at vannet beader som det ville gjort på voks.

Så ja, jeg mener at den fungerer som en voks :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville droppet polytrol på splitter ny bil. Polytrol løfter sliten plast til 95% og holder lenge. Den senker splitter nytt til 95% også, mener jeg

Hvis man er meget omstendelig kan man legge Polytrol tilnærmet helt skjoldfritt. Men det blir sjelden like skjoldfritt som splitter ny, fersk plast rett ut av butikken.

Jeg ville heller hatt på f. eks Protection Matt fra Swissvax. Den vaskes lett av ved uhell. Den er også bedre på ny, eller plast i god stand, fordi du bare legger merke til den på 50/50, når den ikke er der.

Ellers ferdig behandlet med Protection Matt, ser det bare nytt ut, og med bedre finish enn Polytrol.

Splitter nytt er splitter nytt - " If it ain't broke, don't fix it." ;)

Eksempel på bruk av Protection Matt fra en 2008 Audi S&S jeg gjorde.

50/50 bilde:

IMG_2621.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe plast på BMW'n så tar ikke det så tungt, tenker jeg kjører en avfetting, skumlegging, spyling, vask, polish og HD voks. Burde bli bra. Også forsegle felgene hans.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive