Gå til innhold

Våtslipe hele bilen, hvilken teknikk/metode


Roger H.

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her inne men har drevet med bilpleie i mange år. Skal fjerne appelsinhud på bilen min. Har holdt meg til 3M-serien, men prøvd litt Scholl i det siste og kom frem til at lakken er såpass grov at selv de slemmeste guffene til Scholl ble for fine. Ser ut som at jeg må våtslipe, men det er jo bare bra for min del det. En erfaring rikere!

MEN. Metode?

Fant ut at jeg greide å polere opp fra 2500. Jeg har slike rondeller jeg bruker når jeg tar steinsprut, så det fikk jeg testa på et panel.

Telle drag, samme retning med slipekloss, måle hvor mange my jeg fjerner?

Eller maskin?

Hvilke papir fungerer godt?

Wurth, 3M, Meguiars, andre?

Hvor mange ark må jeg regne med å bruke på en bil?

Hvor lenge kan jeg bruke 1 ark?

Flat eller buet slipekloss?

Ser hest at de med erfaring fra denne delen svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Torgeir har nok greie på dette.

Selv våtslipte jeg nesten hele bilen selv, men jeg brukte kun 2000 pappir. 2000 er ikke effektivt nok til å ta appelsinhud lakk. Etter sliping brukte jeg alle 3 stegene til 3M perfect it III (som sikkert er de samme som du har erfaring med fra før).

Hvis du vil se bilder fra dette, så kan du trykke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig mye jobb hvis du skal slipe ned hele bilen og polere den opp igjen!

Det første du må gjøre før du begynner er og teipe alle kanter sånn at du ikke sliper helt ut....Sliper du helt ut er faren STOR for at du polerer igjennom på kantene.

Har du en rondellmaskin,så kan du bruke abralon våtpaddene....

-begynn med 1000 og slip til hele feltet er matt og appelsinen er borte.Slipt gjevnt i bilens retning.

-Gå så over alt med 2000

-Så kan du velge om du vil gå over med 3000 og 4000 for at det skal bli lettere og polere opp....men disse to siste sliper nesten ingen ting og du bruker mange padder på en hel bil.

Med den grønne rubbingen til 3M så klarer du fint og hente opp igjen både 1000 og 2000 striper med en ullpad.

Hvis du aldri har gjort noe slikt før,ville jeg prøvd med en del før du begynner på bilen for og finne ut ka du klarer og polere opp og kor mye du må slipe.

Skal du slipe med vanlige våtpapir så kan det fort bli ugjevnt,og du bruker mye papir.Det er også mye tyngre og tidkrevende.

Jeg ville anbefalt rondell og abralonpadder.

http://www.mirka.se/abralon_ART?mid=D7DCBD17-8761-473D-BD15-7B45C2738822&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En steinsprutskade fyller man i farge og klarlakk,sliper ned toppen på klalakken sånn at det blir slett.

Når du skal slipe ned en hel bil må slipingen være nøye og bilen helt ren....små steiner og drit sammen med et slipepapir er ikke bra.Da lager du dype riper og i verste fall så dype at du ikke klarer og polere de opp igjen.

Når du sliper med 1000 abralon på rondellmaskinen må du ha en hard plate på maskinen....Hvis ikke gjevner du bare ut appelsinen .Med en hard plate sliper du det slett.Med 2000 og oppover kan du ha en myk plate på maskinen.

Når hele feltet du har slipt med 1000 er matt og du ikke lener ser appelsinen,så går du på med 2000 også videre...

Men som sagt,det er en veldig tidkrevende jobb.

Hvis du vet hva du begir deg ut på,og har tid,tålmodighet og ikke minst erfaring med sliping og polering,så får du en veldig blank bil når du er ferdig;I)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

En steinsprutskade fyller man i farge og klarlakk,sliper ned toppen på klalakken sånn at det blir slett.

Åssen sliper dere ned toppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en liten slipekloss (rød) med en hard flate på ene siden og myk på andre.

http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/EU-AAD/Home/OurProducts/RepairProcesses/PaintRect/

For og få toppen vekk bruker vi den harde flaten(bruker du den myke delen runder du bare toppen istedet for og slipe den slett) med 1000 og 1500 korning til det er slett og sliper lett over med 2000 før vi polerer det opp igjen.Du vil se der det er penslet siden fargen ikke blir lik som når den sprøytes,men du vil ikke kjenne hakket,steinspruten,ripen som er fylt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke den som kalles for "haifinnen"...den med riller som går skrått på tvers?

Bruker den også hvis toppen er høy.

Har du vært borti glasskutteren då?Mirka sin det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...