Stig-Arne Haukebøe

lakkbehandling 3 år gammel bil

44 innlegg i emnet

Hei.

Har en Volvo V70II 2009 modell, i fargen vinrød med 83 000km på telleren

Selv har jeg eid den i 2 år og må jo tilstå at lakken ikke har fått den beste pleie utenom jevnlig vask.

Men nå har jeg jo kommet over dette fantastiske forumet som ikke bare gir meg god informasjon men også motivasjon til å gjøre noe med bilen.

Bilen har aldri vært lakkbehandlet så vidt jeg vet.

Så hvor begynner jeg?

Panseret har noen steinsprang, har reparert noen med lakkstift, helt 100% ble det jo ikke, ble en liten kul med klarlakk, men man må se nøye etter for å oppdage reparasjonene.

Og som kjent så kommer jo steinsprang frem veldig lett ved polering.

Hva bør jeg gjøre med disse kulene som kommer etter laget med klarlakk som ble lagt på?

Eller trenger jeg å gjøre noe som helst til å begynne med?

Så kommer jo resten av jobben.

Regner med jeg bør ta en lakkrens på bilen. Er dette mulig med maskin?

Har tilgjengelig en roterende maskin av merket Metabo med automatisk hastighetsregulering mot belastning.

Er dennen brukbar?

Har også liggende en 2 hodet maskin ifra biltema, tror den er av typen DA. Bør jeg bruke denne istedet?

Har mulighet for å stå innendørs i en vaskehall å gjøre dette i helgene, men det jeg lurer på er om jeg kan ta litt og litt?

F.eks ta lakkrens og polering først, for så ta ny runde med polering og de resterende stegene en stund senere, eller må jeg da også ta lakkrens på nytt for at det skal bli bra?

Tenker å begynne litt forsiktig, er jo fort gjort å miste motet da det jo faktisk er en del jobb for at dette skal bli bra.

Og ikke minst, hvilke produkter anbefales? Regner med biltema utgår en lang veg.

Er det forskjell på produkter til metallic lakk og vanlig lakk?

Takker for svar :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har en Volvo V70II 2009 modell, i fargen vinrød med 83 000km på telleren

Selv har jeg eid den i 2 år og må jo tilstå at lakken ikke har fått den beste pleie utenom jevnlig vask.

Men nå har jeg jo kommet over dette fantastiske forumet som ikke bare gir meg god informasjon men også motivasjon til å gjøre noe med bilen.

Bilen har aldri vært lakkbehandlet så vidt jeg vet.

Så hvor begynner jeg?

Panseret har noen steinsprang, har reparert noen med lakkstift, helt 100% ble det jo ikke, ble en liten kul med klarlakk, men man må se nøye etter for å oppdage reparasjonene.

Og som kjent så kommer jo steinsprang frem veldig lett ved polering.

Hva bør jeg gjøre med disse kulene som kommer etter laget med klarlakk som ble lagt på?

Eller trenger jeg å gjøre noe som helst til å begynne med?

Så kommer jo resten av jobben.

Regner med jeg bør ta en lakkrens på bilen. Er dette mulig med maskin?

Har tilgjengelig en roterende maskin av merket Metabo med automatisk hastighetsregulering mot belastning.

Er dennen brukbar?

Har også liggende en 2 hodet maskin ifra biltema, tror den er av typen DA. Bør jeg bruke denne istedet?

Har mulighet for å stå innendørs i en vaskehall å gjøre dette i helgene, men det jeg lurer på er om jeg kan ta litt og litt?

F.eks ta lakkrens og polering først, for så ta ny runde med polering og de resterende stegene en stund senere, eller må jeg da også ta lakkrens på nytt for at det skal bli bra?

Tenker å begynne litt forsiktig, er jo fort gjort å miste motet da det jo faktisk er en del jobb for at dette skal bli bra.

Og ikke minst, hvilke produkter anbefales? Regner med biltema utgår en lang veg.

Er det forskjell på produkter til metallic lakk og vanlig lakk?

Takker for svar :-)

Les deg opp på

og denne

Lakkboblene etter fylling av steinsprut krever våtsliping med sandpapir. Ikke anbefalt at du starter med dette før du har gått gradene og fått deg litt erfaring med maskinpolering. Slipemerkene skal jo fjernes igjen. ;)

Roterende Metabo maskin bør duge veldig bra til grovere polering/rubbing. Du bør ha en to-hodet DA-maskin til siste finpolering/fjerning av hologrammer/skjolder fra roterende.

Du kan ta litt og litt, men lakken må vaskes ned grundig igjen og maskeres hver gang du skal gjøre dette, så det vil bli litt mer jobb å fullføre.

Det er i prinsippet samme produktene uansett om det er hel farge (single stage lakk) Metallic med klarlakk over, eller helfarge med klarlakk over.

Hvor hard lakk du har, og tilstand på denne, avgjør om du må starte med grov polish først før finpolish. Det holder ikke med kjemisk lakkrens, hvis du vil fjerne vaske- og slitasjeriper.

Scholl, 3M og Meguiar's m. fl. har polishprodukter med slipekorn beregnet for maskinpolering. Ulike forhandlere her inne kan sette sammen en startpakke til deg. :)

Jeg anbefaler deg å lese mange Show&Shine-tråder. Der ser du hvordan man går frem når man shiner en bil fra A til Å.

Lykke til og bare spør :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få noen her inne i ditt område til å ta bilen for deg, så kan du følge med underveis. Etter en slik behandling kan du starte smått med å lære å vedlikeholde lakken, skånsom vask, legge voks. Ikke vits å prøve å spise hele brødskiva i et jafs.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT.. men ligger det noen guide eller fremgangsmåte på våtsliping av panser her på forumet? Fant ikke så mye når jeg søkte.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Angående maskering, tenker dere da imot sorte lister og vinduslister?

Eller bør man skille av områder med maskeringstape?

Nå er heldigvis min bil hellakkert, ikke noen iriterende sorte lister utenom rundt vinduene

Da lar jeg de nuppene på panseret være så får man ta de med tiden.

Da skal jeg stormlese litt guider og slikt å handle inn litt utstyr snart :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville uansett maskert listene. Kjipt hvis du stusser borti og brenner lakken på de ;) Er jo plast

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant. Dørsidene har heldigvis ikke lister.

Men er litt usikker på hva jeg skal begynne med.

For å prøve å sette opp en trinnvis liste.

1. For å kvitte seg med vaskeriper så forstår jeg der slik at grov polish må til

2. Etter grov polish må man til med en fin polish.?

3. Må jeg etter fin polish gå for en kjemisk lakkrens eller trenger jeg det ikke ?

4. Hva er neste steg?

Mange spørsmål, sikkert en del dumme, men det får stå sin prøve

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter grov polish trenger du finere polish ja. Og kanskje en enda finere polish etter der igjen. Etter dette er det ikke nødvendig med noe ytterligere lakkrens. Neste steg da blir lakkbeakyttelse i form av en voks eller en syntetisk lakkforsegling, evt begge deler :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant. Dørsidene har heldigvis ikke lister.

Men er litt usikker på hva jeg skal begynne med.

For å prøve å sette opp en trinnvis liste.

1. For å kvitte seg med vaskeriper så forstår jeg der slik at grov polish må til

2. Etter grov polish må man til med en fin polish.?

3. Må jeg etter fin polish gå for en kjemisk lakkrens eller trenger jeg det ikke ?

4. Hva er neste steg?

Mange spørsmål, sikkert en del dumme, men det får stå sin prøve

Begynne med fineste kombinasjon polish og poleringspute. Sannsynligvis må du grovere til verks for å få bukt med ripene. Du trenger ikke kjemisk lakkrens etter en lakkrens med slipemidler. Det er først og fremst slipemidlene som skiller de to typene. Skal du bruke roterende maskin må du sjekke at polishen takler varmen maskinen lager. Med DA-maskin kan det meste, også det som er beregnet for hånd, brukes.

Neste og siste steg er å legge på en beskyttelse, Enten en voks eller en lakkforsegling.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner det å demre litt ja. :-)

Men er det noe i veien for at man tar panseret en helg og kanskje ene siden neste helg? Grunnen til jeg spør er at jeg er redd for å gå dritt lei om man tar for mye på en gang.

Men hva er dette med hologrammer man kan risikere å få?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noe i veien for at man tar panseret en helg og kanskje ene siden neste helg? Grunnen til jeg spør er at jeg er redd for å gå dritt lei om man tar for mye på en gang.

Allerede besvart i innlegg to.

Men hva er dette med hologrammer man kan risikere å få?

Skjolder som synes i sola/sterk lys, gjerne fra grov polish. En DA maskin lager sjeldnere slike enn roterende maskin. Fikses med finere polish.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

example.jpg

HOLOGRAMMER/KJØRESPOR

Hack1.jpg

2700_ClubLexus001.jpg

Vi prøver å unngå dette, men selv kan jeg fortelle at det kan være vanskelig til tider! Derfor er det greit med en skikkelig DA-maskin til siste finish (min er i bestilling nå...) :) Ble lei av Biltema DA-maskinen min, men den har jo gjort jobben på en 15 biler eller noe, så bruk den til du virkelig vet at du trenger en bedre.

Endret av TobiasW
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takker for svar :-) da har jeg noe å spekulere på :-)

Ser at en DA maskin er noe kostbar, så får prøve å klare meg med det jeg har ennå

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Føler jeg begynner å få noe kontroll her, men en plass surrer jeg veldig.

Har funnet følgende produkter:

Avfetting

Prickbort MAC 124

Bilt-Hamber Surfex HD

CarPro Iron X

Men trenger jeg egentlig alle 3 produktene ?

Clay

Bilt-Hamber Autoclay Regular

Tenker som så at det må holde med regular.

Lakkrens.

Victoria Wax Deep Cleanse

Victoria Wax Lite Cleanse

Forstår det slik at for å få bort vaskeriper og overflate riper generelt bør man gå for en grov polish for så å gå over med en finere polish. Er nevnte produkter OK ?

Men så kommer det, pads til maskinen.

Tenker å slå til på gruppekjøpet på maskinen til bilnerden.no

En DA maskin, men hvilke pads trenger jeg egentlig ?

Går litt i surr med utvalget og hva som trengs.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser i allefall verken grov eller fin polish i det du lister opp der. Vic's deep cleanse kan vel kanskje gå for en fin polish. Prickbort er en avfetting som tar asfalt og tjære. Surfex tar organisk skitt, trafikkfilm, salt osv. Iron-x tar metallpartiklet i lakken, men er strengt tatt ikke en avfetting. Alle 3 er helt forskjellige produkter.

Når det gjelder pads så er jeg helt sikker på at du greier å finne det du trenger i eksisterende tråder her på forumet :) det kommer helt an på hvilken polish du går til anskaffelse av.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. akkurat..

Da finner jeg altså ingen grovere polish inne på bilnerden.no altså.

Skal fortsette å lese og lete på forumet.

Har ikke kommet så langt at jeg har funnet noen polish riktig ennå :)

Takker for svar :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er øynene man først blir blind på sies det..

Overså den kategorien rett å slett.

Takker så meget for god utfyllende liste. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da begynner min liste å bli ferdig. Har satt opp følgende:

Poleringsmaskin:

Kestrel/Deltaly DAS 6-Pro - Gruppekjøp

Avfetting:

Prickbort MAC 124

Car Pro Iron X

Vask:

Pakke ifra Bilnerden.no

Vaskebøtte Gritt-Guard 13.2 Liter

Victoria Wax Super Soap 473 ml

Eurow Wash Mitt Sheepskin vaskehanske

Eurow Waffle Microfiber, tørkehåndkle

Bilt Hamber Surfex HD 1 liter

Lakkrens

Gtechniq P1 Nanocomposite Polish

Clay

Bilt Hamber Autoclay Regular

Polering

Pakke fra Bilnerden.no

m14 Hotswap Soft Bakplate (trenger den strengt tatt ikke iogmed det følger med maskinen)

Fpr1 Hotswap Finishin Pad 160 mm

Mpr1 Hotswap Medium Pad 160 mm

Cpr1 Hotswap Cutting Pad 150 mm

P2 Hologram Removing Polish 500 ml

MF1 ZeroR Microfibre Buffing Cloth

Lakkforsegling

Collinite Liquid Insulator Wax #845 472 ml

Til den nett sum av 3561 før frakt.

Hva gjenstår ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive