Gå til innhold

15 minutter på selvvasken. Hvordan gjøre det best?


phantomblot

Recommended Posts

phantomblot

Litt realitetsorientering sier at det blir begrenset hvor ofte jeg kan vaske bilen etter boka.

Derfor lurer jeg på beste måten å ta et kvarter på selvvasken. La oss si at bilen i utgangspunktet er vokset og grei, men møkkete.

Det jeg gjør nå: Tar vaskekosten og bruker den som skumkanon. Tar altså ikke børsten på bilen. Jeg tar et par runder med og skyller av med høytrykkspyler når det begynner å komme et tørt felt.

Problemet mitt, er at det ikke blir rent nok til at jeg tør noen slags berøringsvask. Så det er begrenset hvor rent det blir.

Er det noen som har tips til gjennomføring av 15 minutters vask? Jeg kjøper gjerne produkter dersom det er det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel R

Først kan du handle deg en bra avfetting..

Prickbort

Surfex HD

Prickbort (først, helst tørr bil) ligger på ca 5 min, samme gjør Surfex HD (blandet 1:20 - 1:30)... Etter dette kan du godt påføre skum, men er somregel ikke nødvendig hvis bare disse 2 får litt tid på seg uten at det tørker.

Så kan du ta høytrykk å spyle nøye over bilen, pass på å ikke gå for nerme lakk...

Kjenn forsiktig med fingrene nede rett over kanal om det fortsatt er mye nupper( noe jeg tviler på det vil være)

Da er du klar for vask :)

Edit: liten skriveleif

Endret av DR.B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Støtter DR.B - jeg gjør akkurat det samme :)

Om vinteren bruker du Prickbort oftere enn på sommeren (om sommeren bruker jeg det maks 1 gang i mnd. og vinteren annenhver til hver 4. vask)

Surfex'en kan du også blande ut tynnere om sommeren (1:30-1:50) :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det gutta over her sier :) Om jeg skal ta selvvask har jeg alltid med Prickbort, Surfex og en god felgrens, f.eks Sonax Extreme Felgrens. Sprayer alt på tørr bil, lar det ligge på i 3-5 minutter før jeg spyler det nøye av med "høyttrykksvask", går så over med nøye avspyling. Det er gjort på ett kvarter/tjue minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forrige talere. Med vokset bil ville jeg egentlig holdt meg unna både skum og avfetting fra selvvasken - fåglarna må vite hvor LSP-vennlig de er. Med Surfex og PB har du full kontroll.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut det over og slenge meg på dette. Bruker sjøl ca. 1/2-1 l prickbort og 1/2-1 l SurfexHD 1:40. lar det virke, og spyler nøye, spesielt rundt lister osv. da prickbort og SurfexHD renner inn dit og renner ut igjen seinere om man ikke spyler godt nok, iallefall på BMW E46 ;) Å tørke bilen kan man jo gjøre rett utenfor selvvaske båsen:) Gjorde nettopp dette for bokstaveligtalt 6 min siden, men ser at en håndvask blir til helgen sammen med Duragloss #951 under tørking for å firske opp voksen litt ;)

Anbefaler forresten IKKE å bruke skummet fra skumbørsten eller avfettingen som er i selvvasken, det er ingen anelse hva dette er, ofte vet ikke dem som jobber der hva dette er en gang... Da syns eg det er skummelt å bruke på bilen når den er vokset og alt, da er det stor fare for at vokslaget er borte etter vask om skummet og avfettingen i stasjonen er for sterk, noe eg tror den er.

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant nok, nei, gjør ikkje det, men pleier også å ta med meg bøtte og går over bilen med den. Glemte at dette skulle være innen 15 minutter :P Går fort mer enn 60 med håndvask :P

15 min vask; PB -> SurfexHD 1:40 (1/2-1 Liter av hver)->Spyl GODT av -> Blås tørr om selvvasken har et slikt blåse apparat, noen har, noen har ikkje.

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpeskummet på Statoil tar altså mer LSP enn SurfexHD eller Prickbort?

Urk....

Min erfaring er at skum og avfetting på Statoil ikke er så utrolig sterkt. Ja, møkka renner av, men Collinite 476 beader som juling på begge bilene her i gården og de har nok brukt avfettingen og skummet fra Statoil 10 ganger hver i vinter :) Andre ganger har Prickbort osv blitt medbrakt :) 476 har vært på rundt et halvt år nå snart..... :) Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Selvvask i vaskehall:

1x 20l bøtte med varmt såpevann hjemmefra

Surfex HD 1:30

Prickbort

Felgrens

Washmitt

2-3 tørkehåndklær

QD/QW

4-6 kluter

Evt voks + pads hvis man har anledning etterpå

Mens man venter på at andre skal bli ferdige med å ripe opp bilen sin med skumbørsten sprayer man på Prickbort, felgrens og Surfex HD med passe tidsrom mellom. Kjør så inn i vaskehallen, spyl av med rent vann. Sleng ut bøtten og vask effektivt bilen for å unngå surkjeft fra andre som venter på å få ripe opp bilen sin med skumbørsten. Spyl av med rent vann en gang til, sleng alt i bilen igjen og kjør ut for tørk.

Min erfaring er at skum og avfetting på Statoil ikke er så utrolig sterkt. Ja, møkka renner av, men Collinite 476 beader som juling på begge bilene her i gården og de har nok brukt avfettingen og skummet fra Statoil 10 ganger hver i vinter :) Andre ganger har Prickbort osv blitt medbrakt :) 476 har vært på rundt et halvt år nå snart..... :)

Såpen på Statoil er like sterk som Surfex HD i 1:5-1:10 og spiser lett vokslaget du har på bilen...

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phantomblot

Såpen på Statoil er like sterk som Surfex HD i 1:5-1:10 og spiser lett vokslaget du har på bilen...

Mener du avfettingen eller såpen nå? Hvis såpa er så sterk, hva da med avfettinga :shocking2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Avfettingen er omtrent lik Prickbort i utførelse/innhold ut fra hva jeg kunne se, men det er mulig de har blandet den sterkere og at den liker å spise LSP, den også.

Uansett, Aasland Teknikk leverer selvvaskanlegg og kjemikalier til Statoil, og http://www.aaslandteknikk.no/?page_id=13 har datablader for alle kjemikaliene som brukes i Statoils selvvaskanlegg.

Det er en grunn til at jeg har begynt å ta med vann hjemmefra, for å si det sånn...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info her Christer. Jeg har begynt å vaske på Soft Wash, der er det ingen som står å maser på om du skal bli ferdig eller ikke, og det er ingen restriksjoner på bruk av medbrakte kjemikalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hnorstrøm

Jobber på Statoil selv, skal på jobb i morgen. Kan sjekke hva vi bruker i kjemi rommet og fortelle dere hva det heter og fortelle dere om hvordan det blandes osv, men ja det er ganske kraftige saker :)

Endret av Hnorstrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...