Gå til innhold

Spørsmål om soting av fremre sideruter.


Suvdal

Recommended Posts

Hei.

Har prøvd å søke litt her på forumet, men siden jeg ikke fant svar på alt jeg lurte på, oppretter jeg heller en ny tråd :)

Er nå inne i min 3 uke elns med ny bil, og siden den ble levert med sota ruter fra B-stolpen og bakover, vurderer jeg nå å sote tilsvarende foran.

Men, så kommer spørsmålene....:

Litt avhengig av hvor en bor i Norge kanskje, men hvordan er politi/biltilsynet der dere holder til mht dette? Er de helt nazi f.eks?

Finnes det noe overhodet noe mulighet for å klare å få soting av (front) siderutene godkjent i vognkortet?

Bilen skal jo ikke inn på eu kontroll på maaange år enda, så sånn sett ser jeg ikke på problemet som kommer da, som noe problem akkurat nå :)

Noen erfaringer mht emnet? Skrik i såfall ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Om du tar frontrutene litt svakere enn bake, så tror jeg det går greit. Dersom du blir stoppet kan du prøve å skylde på tidligere eier, da du kan si at du kjøpe bilen sånn å vet ikke om det er orginalt eller ei. Dette har fungert for mange her ute på øyene vet jeg.

Eneste måten de kan si at det er ulovlig er om de klarer å pirke bort sotfilmen, eller at de ber om kontroll av kjøretøyet ved biltilsynet (rett meg om noe kan?)

Det er derfor ikke lov i det hele tatt å ha det på frontrutene, så lenge bilen ikke kom slik fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner som har hatt solfilm fra a-stolpen og bakover i lang tid uten problemer. Dersom de skulle stoppe deg så kan du gjøre som Meringdal sier, noe som funker fint. I utgangspunktet er det ikke lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor ikke lov i det hele tatt å ha det på frontrutene, så lenge bilen ikke kom slik fra fabrikken.

Det er akkurat det der jeg føler jeg har best sjanse til å komme unna akkurat nå, siden bilen er splitter ny. :) Ska sjekke ut litt med forhandleren min også, for om de har muligheten til å levere biler med sota frontruter fra fabrikk, må det jo også gå ann å få det inn i vognkortet vil jeg tru(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enste jeg vet er at de begynt med bøter på 2000,- i stede for mangel lapp. så lenge det er film på ruten dine foran blir det ikke godkjent på grunn av at ruta skal bli pulver slik at du kommer deg ut i evnt nødssituasjon. Ganske enkelt, så vist noen sier de har fått godkjent soting foran så lyver de for deg. Er ikke godkjent med klar sikrest film en gang.

Er soting lys nok kan du være heldig og ikke bli oppdaget det er noe annet.

Får ikke sota frem glass fra fabrikk, det er ingen land som har godkjent soting foran, og de landa alle har det er det film,sot lakk.

Farge glass fra fabrikk er ikke så mørk som vi vill ha det, og tipper dine er farga, kjør vindu litt ned og se ut ,da ser hvor mye farge det er i glasset ditt originalt.

Endret av Espen:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det er film på ruten dine foran blir det ikke godkjent på grunn av at ruta skal bli pulver slik at du kommer deg ut i evnt nødssituasjon.

Dette hørtes (dessverre for min del) altfor riktig ut... :P Men, fashion before fuuuunksjon, er det ikke noe som heter det lenger? ;)

Takker for svar Espen.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sote er nok svak tinting, "røyking", anbefalt;-) da blir ruten pulverisert under evt. Kræsj. Ulempen er vel at det er veldig dyrt trur eg. Men ALT er bedre enn stygg folie.

Det at folk sier: "det var forgje eier som gjorde det" hadde ikkje eg bitt på om eg var politi, da hadde eg sagt at det ikkje var mitt problem og bedt deg bytte glass eller fjerne folien. Om eg skulle vært politi og regel rytter. Satser på forhandler veit ka som er lov og at dei kan gi gode råd:-)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FiveInline

Jeg har lest en plass at dem ikke har lov til å gi deg bot for solfilm på siderutene foran. Kan kun få mangellapp.

Finnes det en paragraf for dette med solfim? Jeg har ikke funnet eller hørt noe om det!

" vi var i kontakt med politiet ang dette i februar i år og da fikk vi beskjed om at det kun var forevisning som gjald på dette. "

Ref; solfilm montør.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suvdal: Hør med TK Auto på Roa, de er visst flinke til sånt.

M. Bleken oppe hos oss gjorde dette på Golfen sin der og er fornøyd.

Vurderer å gjøre dette på Golfen min også... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suvdal: Hør med TK Auto på Roa, de er visst flinke til sånt.

M. Bleken oppe hos oss gjorde dette på Golfen sin der og er fornøyd.

Vurderer å gjøre dette på Golfen min også... :-)

Hadeland Bilglass er vist også dyktige :) Å med tanke på at jeg er nærmeste nabo der, så spørs det om det ikke blir der :)

Lett å hente bilen etter jobb å vettu :) Fikk en helt grei pris også, så har allerede sagt at han skal holde av tid på mandan ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel R

Bot: Kr 2000 PR. VINDU! var det jeg fikk en uheldig vestlandskveld for et par år siden...

Jeg har sett er 2-3 vognkort opp gjennom min tid som har innført tonede vinduer.

Disse vinduene er bestillt slik, og det står forskjellig serienummer på hver rute. "Folien" (om det er det de bruker) ligger ikke på innsiden som vanligvis, tror soringen ligger i glasset når det er godkjent...

Uansett er de ikke køllsvarte, men meget fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg har tonede sideruter fremme(og resten av bilen) org på 06 BMW E61, Det er en slags laminering i midten av ruta, og er i forbindelse med ekstrautstyrspakke som skal stoppe varmestråling å komme inn i kupeen, har i tillegg sota de 23% med film, resten av rutene er sotet 51%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Jeg har sotede ruter fra fremre sideruter og bakover jeg... Blir jeg stoppet kommer jeg til å svare, at han får sjekke utstyrslista på bilen min, eller mercedes generellt, på kode 840 og si det er originaltona ruter... Går de ikke med på det kjøper jeg to ruter på et hoggeri å bytter over til visning på BT... Er som originalt mtp farge/mørkhet. Lysere foran enn bakre ruter.

68_-2016744133_xl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lov å sote fremre ruter, sålenge man kan se føreren gjennom. Ser ut som dine er mørkere bak enn framme. Du har vel også Tinta (røykte) vinduer? Eller er det folie? :ph34r:

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel lov å sote fremre ruter, sålenge man kan se føreren gjennom. Ser ut som dine er mørkere bak enn framme. Du har vel også Tinta (røykte) vinduer? Eller er det folie? :ph34r:

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Er vel lov å sote fremre ruter, sålenge man kan se føreren gjennom. Ser ut som dine er mørkere bak enn framme. Du har vel også Tinta (røykte) vinduer? Eller er det folie? :ph34r:

Er nok folie hele vegen... Bilen min mangler utstyrskode 840 :P Men i en evnt kontroll kan man prøve seg. Folien er profflagt, og ser meget bra ut med unntak av ved varmetrådene i bakrute og et par bobler på sideruter helt baki...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Time bestilt førstkommende mandag :) Tror forøvrig at det blir lik soting som det er bak :) Blir nok penest sånn tenker jeg :)

Og større sjanse for å ryke på mangellapp i en kontroll, i tillegg til at det ser uoriginalt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...