Gå til innhold

Samlingen min - Grei nok?


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer
Core2Duo

Da har jeg endelig begynt å kjøpe litt produkter til bilen.

Ser denne lista grei nok ut? Lista er kanskje litt kort enda, men et sted må man jo begynne :D

Produkter;

- Prickbort

- Bilt-Hamber Autofoam

- TW ICE Shampoo

- Meguiars soft wash gel

- Meguiars Paint cleaner (Step 1)

- Meguiars Polish (Step 2)

- TW ICE flytende voks

Utstyr;

- Foam gun (til hageslange)

- 2 stk 10'litersbøtte

- 2 stk mikrofiberhanske (Washmitt/Vaskehanske)

- 48 stk gule påføringspads

- 10 stk microfiber "buffer"

- 2 stk mikrofiber tørkehåndkle

Nå som våren kommer skal jeg jo kjøre på med alle produkter i "produkt-lista", men hvor ofte burde jeg for eksempel bruke Step 1, 2 og vokse bilen? Hvor bra er det å bruke Autofoam hver gang? Det er kanskje ikke meningen å bruke det hver gang? :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg ville byttet ut TW ice-voksen med noe annet. Jeg har testet denne og var ikke særlig fornøyd av den, men om du liker den så kjør på! :)

Dersom du mener step 1 og 2 som å bruke 1 og 2 steg på bilen så holder dette en gang for året. Dette er korrigering av lakken og vil derfor ikke være nødvendig så ofte dersom du behandler bilen din med omhu, ala skånsom vask :)

Autofoam i hageslangen kan du nok bruke hver gang du vasker bilen, det er ikke noe problem. Pass på å ha rett blandingsforhold i beholderen bare for lengst holdbarhet på voksen :)

Voksing kan gjøres noen ganger i året. På min egen blir det gjerne 4-5-6 ganger, alt ettersom. Viktigst kanskje før og etter vinter.

Som jeg sa til en kunde: Om vinteren har bilen godt av beskyttelse, men med sterke avfettinger på saltete veier vil nok ikke voksen vare så lenge. Derfor er det like greit å ha både om sommer og vinter. Sommeren for shinen sin skyld :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk 10'litersbøtte

Hvis dette er vanlig vaskebøtte vil jeg anbefale deg å kjøpe deg bøtte med Grit Guard, og disse finner du i strl fra 13,5L til ca 18L.

Til voks så er jo Collinite ett godt og billig alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du mener meguiars step 1 og 2 (paint cleaner og polish). Disse kan du egentlig bruke så ofte de vil da de ikke sliter noe på lakken, men 2 ganger i året bør holde. Voks bør også legges på så ofte det er nødvendig. Det kommer helt an på hvilken voks/sealer du har, men 2 ganger i året bør være nok hvis du bruker noe som er litt holdbart. Som Jac nevnte, så er collinite av de beste i forhold til pris.

Jeg regner dog med at du går over til maskinpolering med mer proffe produkter før du rekker å gå over bilen så mange ganger. Til vedlikehold så virker det som at du har alt du trenger der :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Step 1 og 2 + voks som trådstarter refererer til har ingen korrigerende effekt, og kan gjøres 2-3 ganger i året, det er kjemisk lakkrens og polish uten slipemidler.

Foamgun til hageslange er forsåvidt bare tull og ville heller erstattet dette med f.eks surfex hd og høytrykkspyler, felgrens ala. P21`s eller Rim7 er også greit å ha. Ice voksen fungerer greit til du finner ut at du vil ha noe annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

Pass på å ha rett blandingsforhold i beholderen bare for lengst holdbarhet på voksen :)

Hvor mye såpe burde jeg ha i Foam gun i tilfelle da? Jeg har stilt foam gun'en på 3 (av 5). :)

Foamgun til hageslange er forsåvidt bare tull og ville heller erstattet dette med f.eks surfex hd og høytrykkspyler, felgrens ala. P21`s eller Rim7 er også greit å ha.

Det er kanskje bare tull, jeg skal iallefall teste når jeg allikevel har kjøpt den :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye såpe burde jeg ha i Foam gun i tilfelle da? Jeg har stilt foam gun'en på 3 (av 5). :)

Du bør ha så mye såpe i beholderen at skummet har god rengjøringseffekt. Så vokser du heller på ny når voksen er borte :)

Hvor mye det er, finner du ut med å prøve deg litt frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye såpe burde jeg ha i Foam gun i tilfelle da? Jeg har stilt foam gun'en på 3 (av 5).

Det kommer jo helt an på hvor skitten den er og om du vil beholde LSP. Til vanlig vedlikeholdsvask tar jeg litt under en cm i flasken og resten vann, så blir ikke blandingen for sterk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

Når jeg skal polere og vokse og sånne ting, så sparer jeg ikke på "kruttet", men etter jeg har lagt på vil jeg jo gjerne ha LSP og diverse på bilen så lenge som mulig.. :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart! Om du vil ha voksen på lenge, så velg en mild blanding. Om du skal vaske for hånd, så kan du velge en mild såpe som f.eks Dodo Juice Born to Be Mild eller Chemical Guys Glossworkz, blandt mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ikke det litt an på hvilken såpe og mengde man bruker?

Nope. Ren såpe i kanonen på tykkest setting blir (alt etter type kanon merkelig nok) mellom 1:14-1:30.

Ikke sjans i havet om bilshampo stripper voks med den blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

kommer ikke det litt an på hvilken såpe og mengde man bruker?

Det trudde jeg også..

Nope. Ren såpe i kanonen på tykkest setting blir (alt etter type kanon merkelig nok) mellom 1:14-1:30.

Ikke sjans i havet om bilshampo stripper voks med den blandingen.

Det er greit! Da hører jeg på deg og Mighty :D Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...