KawaZ750

Jeg prøver ting jeg ikke kan.

50 innlegg i emnet

Hei, ny her men har lest litt rundt et par dager nå.

1. problem: (kommer nok flere etter hvert:-)

Ønsker litt tips og råd på billig og enkel fremgangsmåte, om det finnes da:-) for å få tilbake fargen på en rød Toyota 91mod da jeg vil prøve å freske den litt opp. Har skaffet meg Polytrol til fangere og lister så det trur jeg blir bra.

Kjærligheten den har opplevd hittil er at den 3-4 ganger i året har blitt vasket med en sprut zalo og en kladd nylonvask. Står ute hele sommeren. Fram til 2010 da jeg prøvde å bruke lakkrens og poleringmiddel på`n. Det hjalp litt der og da men var fort tilbake til det samme orange taket. Så 2011 kjøpte jeg en sånn vinkelsliperpoleringsmaskin og brukte den, det var IKKE lurt. Blei glatt men ikke fin.

Så nå er taket og deler av panseret ca likt http://www.detailersclub.no/forum/topic/6046-du-gjoer-det-helt-feil/ bakluka på den røde wag-bilen.

Er det noen kjærringråd som kan hjelpe meg?

Har en del av AutoGlym produktene og kort vei til biltema om noe der kan brukes?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først av alt VELKOMMEN! :)

Dette er nok ikke stedet for kjerringråd dessverre. Ikke fordi det er noe galt med kjerringer, men fordi enkle kjappe løsninger 99% sikkert ikke vil hjelpe lakken på bilen din. Det finnes ingen kjappe løsninger hvor du slipper billig unna, hvis du vil ha en bil som ser bra ut. Autoglym kan friske opp utseende noe et par uker, men gir ikke noe varig løsing eller finish som man kan være stolt av. Glem alt av polish fra Biltema også.

Her er det kun kraftig rubbing av lakken, etterfulgt av finpolering toppet med en god voks som vil gi lakken din nytt liv.

Klikk på og les denne linken for å bli kjent med hva som sannsynligvis må til. Les deg også opp på guider om maskinpolering, vasking og andre tips her inne før du går i gang.

Det enkleste og billigste er sannsynligvis å sette jobben bort til noen som kan dette, men det er jo veldig gøy å kunne få det til selv da :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da prøver jeg rubbing med maskin på tak og panser. Får leite etter en enkel abc på maskinpolering. Dette er min mors sin bil og all forandring blir forbedring. Den er flekklakkert med nesten samme farge av min fargeblinde far:-) Småbulker i alle ender og hjørner. Så noe resultat som kan vises her er ikke planen.

Men om jeg skulle lære litt på denne jobben er det bare bra.

Har skaffet meg flere typer vaske/polerings hansker, felgbørste, microfiberkluter+++ etter å ha lest litt her inne.

Bilen min står for tur etter Toyotan har fått sitt.

Endret av KawaZ750
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Får leite etter en enkel abc på maskinpolering. Dette er min mors sin bil

Dette (Klikk meg) er nok fortsatt den beste guiden på polering med roterende. Bare en fordel at bilen som det eksperimenteres med, ikke er en nyere bil til flere hundre tusen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym i seg selv er ikke noe dårlige saker, men om bilen er sella med riper eller veldig oksidert må en over med korrigering først for å få det bra.

Har du sliten lakk som skal korrigeres, og du har roterende må du ha poleringsmiddel som er egnet for roterende, bruker du håndpolisher på roterende blir det ikke bra pga varmen og kladding av produkter i pad.

Skal du ha en tryggere måte om du sliter med hologrammer kan du gå for en DA maskin, Bilnerden har en kampanje nå på en, 850w til 1250,- mener jeg, den kan du bruke sammen med håndprodukter om du vil, det gir også en langt bedre resultat en for hånd.

Etter du har rettet opp skavankene kan du fint bruke Autoglym SRP feks + Ekstra gloss protection om du har dette fra før.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym kan friske opp utseende noe et par uker, men gir ikke noe varig løsing eller finish som man kan være stolt av.

Jeg lurer på hvorfor du er så imot Autoglym sine produkter?? Da kan du umulig ha testet dem. En case som dette bør rubbes før man legger på LSP, der opplever jeg at Autoglym leverer mer enn gode nok resultater. Jeg har brukt Autoglym i alle år, og er fornøyd med de produktene de tilbyr.

.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ØHN sikta til det å bruke feks SRP/forbrukerserien på en sterkt oksidert og ripete lakk, da holder det en stund bare i den grad at du ikke fjerner så mye, men skjuler det i stedet.

Lakkrensen til Autoglym er ikke den som korrigerer mest, den renser bra ja og sammen med en DA maskin kommer du langt på vei mot et bra utseende på bilen, men det er ikke helt det samme som en korrigering av lakken med polisher med slipemidler bla..

Autoglym er overhode ikke noe dårlige produkter mht forbrukerserien. De har oppgradert en del, bla såpe er mye bedre nå, samt at SRP har bedre holdbarhet mht sealer delen

Proff har jeg ikke testet, så det kan jeg ikke utrykke meg noe om. Om du har erfaring med Proffserien er det supert med en oppfriskning der også, og om det har skjedd noe nytt på den fronten også.. (dog ikke i denne tråden)

om trådstarter kommer med en liste over det han har av Autoglym, så kan en sikkert klare å sette opp en liste der med hva han kan gjøre og hva han kan forvente å oppnå. Biltema sitt, har jeg aldri brukt, men jeg har sagt det før og sier det igjen, det skal jeg teste etterhvert fordi det er greit å vite hva det er for noe..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blei det sånn at jeg ikke fant noe gammel frostskadet rubbing i garasjen.

Så det blei en tur til BilXtra hvor jeg tok med meg Pirkbort, clay med "smøring", Meguiars ultimat ett eller annet (type rubbing sa`n) og Meguiars Nxt gen 2??. Skal vist bli kjempebra:-) Tanken var å samle mine egne produkter i en bag da det jeg har brukt før er ifra et spleiselag.

Men ja, AutoGlym har gitt meg bra resultat på Biken. Også etter produktene har vært lagret ute vinteren over.

Fra AutoGlym har jeg Autoglym SRP (om den har rød skrift/etiket, litt stor flaske), +En type til mørke farger, +Ekstra gloss protection, +BumperCar, +Glass rens, +++ Men jeg fant ikke noe til å starte med.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er ultimate compound du har fått med deg der. Veldig god polish/rubbing det, men husk at denne heller ikke skal brukes med roterende maskin men med DA maskin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ups, så det sto maskin, ikke at det måtte være DA :-( Jeg trur det bare står at den kan brukes med maskin. Valgte bort en annet type pga jeg ikke har DA.

Hva blir resultate om jeg bruker roterende maskin til den ultimate compound?? Bra det er en gammel og sliten bil jeg skal prøve på i det minste...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig å bruke den med roterende maskin hvis du kjører kun på laveste hastighet og passer på varmen. Du vil ikke få samme hologramfrie resultat som med en DA, så du vil måtte gå over med noe finere til slutt. Nxt gen 2 vil kun fylle defektene som ligger igjen midlertidig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autoglym kan friske opp utseende noe et par uker, men gir ikke noe varig løsing eller finish som man kan være stolt av.

Jeg lurer på hvorfor du er så imot Autoglym sine produkter?? Da kan du umulig ha testet dem. En case som dette bør rubbes før man legger på LSP, der opplever jeg at Autoglym leverer mer enn gode nok resultater. Jeg har brukt Autoglym i alle år, og er fornøyd med de produktene de tilbyr.

.

Jeg skal ikke lage noen "pissekonkurranse" på hvem her som har brukt Autoglym mest eller lengst. Jeg er en gammel mann og har gnukket bil lenge. Først og fremst med forbrukerprodukter fra Autoglym og Turtle...

Autoglym SRP+EGP var det første som virkelig ga meg en positivt aha-opplevelse på hvor bra det kan bli og som ga mye cred hos "hvermansen" for at jeg alltid hadde den blankeste bilen i venneflokken.

Jeg antok at trådstarter hadde SRP og kanskje PR og tenkte å bruke dette. Heldigvis hadde jeg rett. Beklager at jeg antok dette, jeg skulle selvsagt spurt og fått det bekreftet først. :)

Det er nesten alltid SRP, og i noen tilfeller Paint Renovator folk har stående. Når de kjøper seg sin første poleringsmaskin tenker de at samlingen nå er komplett og at polisher til profesjonell maskinbruk, bare er en salgsgimmikk. Det er fordi man ikke vet bedre. På DCN kan man lære at med polish er det "hvert til sitt bruk" :)

Når det gjelder Paint Renovator gir ikke den en finish "man kan være stolt av". Den ser håløst dårlig ut sammenlignet med mange andre anerkjente finishpolisher. Det er min påstand og den står jeg for. ;)

Autoglym Super Resin Polish en en kjemisk lakkrens i forbrukerserien som omtrent ikke korrigerer i det hele tatt. MEN fordi den inneholder kritt kan man med roterende og grov ullpute oppnå avrunding av kantene på de letteste vaskeripene. Hvis ikke lakken er knallhard vil dette se hinsides stygt ut etter noen uker i direkte sollys.

På grunn av fillere vil det se bra ut med en gang, og det kan på hard lakk se bra ut på sikt også. Men da er det fordi SRP ikke har gjort særlig ugang, men heller ikke fjernet noe særlig riper.

Skal man maskinpolere vekk riper med roterende og Autoglym, må man bruke deres profesjonelle polisher beregnet for dette. En flink detailer får sikkert resultatet like bra med Autoglym sine proffe polisher, som det meste annet som brukes her inne.

Autoglym SRP + EGP er meget bra forbrukerprodukter, ingen tvil om det. De bør brukes enten for hånd eller med DA-maskin. Ullputer med disse produktene er fy fy, og skaper bare sorg og frustrasjon når man har lært nok til å oppdage hologrammer og andre skavanker i lakk og finish. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig å bruke den med roterende maskin hvis du kjører kun på laveste hastighet og passer på varmen. Du vil ikke få samme hologramfrie resultat som med en DA, så du vil måtte gå over med noe finere til slutt. Nxt gen 2 vil kun fylle defektene som ligger igjen midlertidig.

Har Meguiars noe som kan/bør brukes innimellom de to da? Eller kan det bli bra om en går over en runde eller to for hånd med det samme produkt etter bruk av roterende maskin?

Endret av KawaZ750
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Meguiars noe som kan/bør brukes innimellom de to da? Eller kan det bli bra om en går over en runde eller to for hånd med det samme produkt etter bruk av roterende maskin?

"Mildere" produkt i samme serie som UC blir SwirlX. Denne er nok heller ikke anbefalt for roterende. Det beste er nok å gå for produkter beregnet for denne type maskin, eller å skaffe seg en DA. Rimeligste typen som er anbefalt er to-hoders fra biltema eller clas ohlson, ellers har Bilnerden gruppekjøp på Das6-pro som er en kraftigere maskin.

Har ikke hørt om noen som har begitt seg på hologramfjerning for hånd på en hel bil, så usikker på erfaringer på det området.Skal være mulig, men tar nok uforholdsmessig lang tid og mye krefter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blei det kjøp av en billig tohoders DA. Gikk over tre-fire ganger på panser og tak med ultimate compound, om jeg gjorde det rektig veit jeg ikke men det hjalp litt. to-tre ganger til med UC så blir det nok bra.

Men kan det stemme at en må ta det i flere omganger? Surrer jeg for lenge klistrer det seg fast i lakken og blir et slit å få av.

post-4229-0-60223800-1331578325_thumb.jp

Her prøvde jeg et 50/50 bildet, men det er ifra en kjøring på døra og den var jo i utgangspunkte bra (Det ser dere vell?:-) i forhold til tak og panser. Klarte jammen å kjøre lengre en teipen også. Pyttpytt.

Så et spørsmål: Skal/bør ultimate compound ha noe herdetid? eller helst ikke? føre neste produkt?

Dette tar jo litt tid så det blir fort noen dager da det ikke er så lenge en har mulighet hver gang:-(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må tas i flere omganger ja, helt til du er fornøyd med resultatet. Man jobber på et lite område om gangen på ca 40x40 cm og går videre til neste område når man er fornøyd med dette. Det tar laaang tid å ta en hel bil, men det er helt normalt :)

Det er ingenting som skal herde i UC nei. Den inneholder ingen beskyttelse og er en ren polish/rubbing. Du må legge på f.eks nxt 2.0 etter at du har brukt denne.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blei det kjøp av en billig tohoders DA. Gikk over tre-fire ganger på panser og tak med ultimate compound, om jeg gjorde det rektig veit jeg ikke men det hjalp litt. to-tre ganger til med UC så blir det nok bra.

Men kan det stemme at en må ta det i flere omganger? Surrer jeg for lenge klistrer det seg fast i lakken og blir et slit å få av.

post-4229-0-60223800-1331578325_thumb.jp

Her prøvde jeg et 50/50 bildet, men det er ifra en kjøring på døra og den var jo i utgangspunkte bra (Det ser dere vell?:-) i forhold til tak og panser. Klarte jammen å kjøre lengre en teipen også. Pyttpytt.

Så et spørsmål: Skal/bør ultimate compound ha noe herdetid? eller helst ikke? føre neste produkt?

Dette tar jo litt tid så det blir fort noen dager da det ikke er så lenge en har mulighet hver gang:-(

Jeg synes dette ser ut som en god start! :)

Du må fort regne med 20-30 timers maskinkjøring for å få det skikkelig bra. Etter det vasker du bilen skikkelig. Nå har du et utgangspunkt som passer til en vanlig behandling Autoglym Super Resin Polish med Extra Gloss Protection på toppen.

Eller du kan ta det et skritt lenger å rett og slett legge en ren voks.

Du hadde spart noen timer på roterende maskin, grove ullputer og grov polish beregnet på roterende, men som nystartet, og uten PTG, er sjansen også større for at du hadde gått i gjennom lakken et eller annet sted. ;)

Utstyret du har nå tar litt tid, men er trygt å bruke. En skikkelig polish som Meguiar's UC tar finishen på den slitte oksiderte lakken din til en helt annen verden enn å bare "rubbe" med noe så mildt som Autoglym SRP og lignende.

Husk å riste polishflasken godt hver eneste gang du har noe på putene, så slipekornene er med på hver påføring og ikke ligger igjen på bunnen av flaska ;)

Stå på!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ikke 20-30 timer på denne. Ca 10t tenker/håper jeg. Til mitt forsvar er det jo en liten Starlet. Men jeg ser jo at det kan bli det på min bil. Nxt gen 2 vil jeg toppe med, må jo prøve den før jeg bruker det på min:-)

Riste flaska til hver påføring har jeg glemt, rista bare før bruk:-(

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal holde fint å riste den før du setter i gang. Det blir ganske mye håndtering og bevegelse av flasken uansett i løpet av en poleringsjobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier meg ferdig, blei mye bedre en det den var, men fortsatt litt missfarging på taket.

Har brukt 2/3 av Meguiar's ultimate compound flaska? blei 8-10 runder på tak og panser og ei rundet på resten. Også toppet med Nxt gen 2.

Nærmet meg nok 15timer, støvsuging gjenstår.

post-4229-0-24325000-1331761544_thumb.jp

Er langt ifra det de som kan dette leverer.. Men så mye TLC har aldri denne bilen opplevd før.

Da er det og snu seg til Kawa`n og gi den litt oppmerksomhet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive