ØHN

DIY reparasjon av frostskade Foma 747 - ØHN

29 innlegg i emnet

Reparasjon av frostskade på FOMA 747

Tidligere i vinter oppdaget jeg at min Foma 747 dessverre hadde fått en frostskade og lakk vann.

Jeg trodde jeg hadde vært forsiktig og tatt inn spyleren før kuldegradene virkelig slo til. Jeg har isolert garasje, så et par kuldegrader ute, er sjelden noe problem. I overgangen mellom årstidene drar jeg ofte på spyler og hageslange opp og ned av kjeller, så det er fristende å tøye strikken litt før man skrur av utevann og tar spyler ut og inn mellom hver vask.

Men en natt har det tydeligvis vært litt kaldere mens spyleren stod i garasjen, og da er det gjort. Nå har jeg lært, forhåpentligvis :)

I vinter har det vært gode muligheter for vask ute på egen gårdsplass, og jeg har brukt spyleren med lekkasje. Etter å ha studert hvordan den oppførte seg, mente jeg å ha funnet feilen.

Start/stop-funksjonen funket som normalt.

Spyleren lakk vann i det som så ut som vanninntaket under spyleren.

Jeg tok kontakt med R.G. Service AS Gamle Kongsbergvei 150 3322 DARBU tlf 32750625. Med litt hjelp fra dette skjema på spyleren http://217.22.226.21...52011155642.pdf

fant vi frem til riktig del over telefonen, og den ble bestilt. Etter et par dager fikk jeg telefon om at delen var ankommet, og at det bare var å hente. Hyggelig fyr som drev for seg selv ute på landet. Men likevel et veletablert firma med kortautomat og greier.

Her står spyleren syk og venter på medisinsk hjelp:

IMG_4040.jpg

Med en lang stjerneskrutrekker begynte jeg å demontere "kroppen" på spyleren. Målet var å komme til delen med lekkasje i vanninntaket i bunnen på spyleren.

IMG_4041.jpg

Jeg sorterte skruene til håndtak og chassis, siden de var litt ulike. Her begynner frontdeksel å bli løst, mangler bare å løsne et par skruer i nedkant.

IMG_4042.jpg

Med de siste to skruene ute, kan frontdeksel skilles fra chassis og man kommer til vanninntaket.

IMG_4043.jpg

Her ser man vanninntaket til høyre, og antall skruer som er fjernet så langt. Slangekoplingen ble også skrudd av den gamle delen og satt over på ny del.

IMG_4045.jpg

Her fjernes to skruer til en holder rundt vanninntaket. Her er også slangekopling fjernet.

IMG_4046.jpg

Fire umbracoskruer fester vanninntaket mot pumpa med en pakning i mellom. Her fjernes en av fire slike skruer.

IMG_4047.jpg

Oversikt over totalt antall skruer som ble fjernet.

IMG_4048.jpg

Her er det gamle vanninntaket med lekkasje løst. Under ligger en beskyttelsesknott som sitter under spyleren.

IMG_4049.jpg

Her ses pakning og inntak der delen satt.

IMG_4050.jpg

Den gamle pakningen fjernes.

IMG_4052.jpg

Her ses frostskaden på det gamle vanninntaket. En solid sprekk som gjorde at vannspruten stod.

IMG_4053.jpg

Her er ny del, som inkluderte 4 bolter og ny pakning.

IMG_4051.jpg

Spyleren ble så montert sammen i omvendt rekkfølge, og testet. Pottetett!

12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin guide! Er det typisk at denne delen ryker v/ vannskade mon tro?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall bra guide, gjorde samme med en karcher her om dagen.'

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldokumentert DIY! Cred for den :)

Var forresten en sånn fillefeil som gjorde at noen valgte å kaste den Foma 737'en jeg har. Der var frostsikringen løsnet, og hele reparasjonen krevde et sort strips. Folk har for god råd...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin guide! Er det typisk at denne delen ryker v/ vannskade mon tro?

Servicemannen sa i hvert fall at det vanligvis er rimelige deler som ryker ved frostskade. Dette var delen som frøs i stykker først på denne spyleren i hvert fall. Om den hadde stått ut i sprengkulde, kunne det kanskje oppstått skader flere steder. :)

Veldokumentert DIY! Cred for den :)

Var forresten en sånn fillefeil som gjorde at noen valgte å kaste den Foma 737'en jeg har. Der var frostsikringen løsnet, og hele reparasjonen krevde et sort strips. Folk har for god råd...

Verken 737 eller 747 er særlig kostbare spylere, så med min iboende skepsis, tenkte jeg først at dette ikke lot seg reparere innenfor et fornuftig budsjett. Et øyeblikk var jeg fristet til å bruke frostskaden som et påskudd for å oppgradere. Men jeg er egentlig veldig fornøyd med spyleren, den leverer greit med vann og trykk. Og 10 meter slangen på 747 funker veldig bra, så til bilvask er dette spyler nok. Et viktig moment er også at den ikke er bæltung å drasse inn når kulda kommer. Hadde jeg skrotet denne, og kjøpt en 925 hadde kjellertrappa med 925 på slep vært dobbelt så mye pes.

Nå får jeg forhåpentligvis glede av 747'en i lang tid fremover. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende metodisk der med skruene du :)

Alltid godfølelse å fikse sånt, veldig WIN! :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende metodisk der med skruene du :)

Alltid godfølelse å fikse sånt, veldig WIN! :fun:

Ja, ble system på skruene. Det trengtes egentlig også, med en 3-åring som skulle hjelpe til med "alt" mens det stod på. Mini-Kaptein Kaos bevæpnet med egen "skjutjekkej".

For en gangs skyld hadde jeg verken skruer til overs, eller enkeltskruer som kranglet med å ta gjenger fordi de skulle vært et annet sted. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet Øyvind.

Kanskje jeg bør prøve noe slikt på en sliten Kärcher som står i garasjen, den lekker også greit med vann med en gang jeg setter på vannslangen.

Har allerede demontert og montert den en gang så får kanskje gjøre et nytt forsøk.

Får se om jeg klarer å finne frem en tilsvarende tegning for den spyleren som står her.

Men jeg har allerede brukt det som unnskyldning til å kjøpe en Foma 925. Har også noen trapper som må forseres, men det skal vel gå greit håper jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig at du tar deg tid til å vise dette.

Hva kostet delen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet Øyvind.

Kanskje jeg bør prøve noe slikt på en sliten Kärcher som står i garasjen, den lekker også greit med vann med en gang jeg setter på vannslangen.

Har allerede demontert og montert den en gang så får kanskje gjøre et nytt forsøk.

Får se om jeg klarer å finne frem en tilsvarende tegning for den spyleren som står her.

Men jeg har allerede brukt det som unnskyldning til å kjøpe en Foma 925. Har også noen trapper som må forseres, men det skal vel gå greit håper jeg.

Viktigste er å finne ut hva som er feil med spyleren, så du vet hvilke deler som eventuelt må bestilles og byttes. Men du har jo fått deg en skikkelig grom spyler som erstatning. :)

Hva kostet delen?

Se litt nøyere på siste bildet i tråden ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for denne ØHN, selvom jeg er Karcher-bruker! :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for denne ØHN, selvom jeg er Karcher-bruker! :P

Ha ha, tipper det gjorde vondt å se så mange bilder av en Foma-spyler :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe neida gjorde ikke det. Spiller på samme lag den. :thumbup:

Jeg er bare Karcher-tilhenger fordi det er det eneste HT-merket jeg har prøvd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd, kan hjelpe mange denne... cred :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tråd, kan hjelpe mange denne... cred :)

Takk! Ja, håper noen får glede av tråden. Frostskader er ikke helt uvanlig, så :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 747 med samme feil antar jeg, gis bort i deler om noen trenger :) Gått over til Kärcher.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 747 med samme feil antar jeg, gis bort i deler om noen trenger :) Gått over til Kärcher.

Jeg trenger av/på-bryteren :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var litt slurvete selv når jeg satte bort min 747 i vinter. Det resulterte i at jeg også har en lekk høytrykkspyler.

Jeg øynet håp når jeg søkte meg frem til tråden din Øyvind. Men etter å ha skrudd fra hverandre og ikke sett tegn til sprekk i plastdelene, tok jeg med meg Fomaen ut og koblet den til. Fant fort ut hvor det lakk.

Jeg er redd for denne er litt mer fortapt enn din.

Men jeg tenkte å lufte det her i tilfelle noen har vært borti noe lignende?

Legger ved et par særdeles dårlige bilder.

post-995-0-55976000-1423335849_thumb.jpg

post-995-0-47255000-1423335861_thumb.jpg

post-995-0-80667700-1423335869_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff den spyleren der så lei seg ut :(

Jeg la ut link til delekatalog i første posten og tlf nr til hvor jeg skaffet deler. Han reparasjon/dele-karen var hjelpsom, driver for seg selv og kan sikkert tipse om noen i ditt nærområdet, hvis han ikke sender deler. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff den spyleren der så lei seg ut :(

Jeg la ut link til delekatalog i første posten og tlf nr til hvor jeg skaffet deler. Han reparasjon/dele-karen var hjelpsom, driver for seg selv og kan sikkert tipse om noen i ditt nærområdet, hvis han ikke sender deler. :)

Ja, den er ikke helt fornøyd :rolleyes:

Jeg tenkte å høre med han du nevner i første post, ville bare lufte det her først.

Lever din 747 fremdeles?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive