Gå til innhold

Noen bilferie tips i Europa?


Are G

Recommended Posts

Jeg, som sikkert mange andre her inne, er glad i å kjøre bil og ønsker da på nytt å ta en bilferie i Europa.

Hva er det som er verd å få med seg?

Jeg ønsker tips til steder som ikke "alle" drar til. Har lite for seg å ta bilen til Paris/Madrid etc.

Mindre byer eller fine steder, fjell, innsjøer, strand, skog osv.

Stelviopassasjen er øverst på lista for neste tur, ser for meg å samtidig kjøre til Vaduz el for å kunne legge ekstra land på skrytelista :)

Stelviopassasjen er den nest høyeste fjellpassasjen i Alpene og da kommer jo selvfølgelig spørsmålet, hvorfor ikke ta den høyeste også? :) Det er en mulighet men kikket litt på bilder derfra og den ser relativt skummel ut, som kjipe vestlandsveier med en ekstra høyde..

Har også lyst til å fly til Malaga og kjøre Portugal på langs og så innlandet i Spania ned til Malaga igjen.

Jeg håper at dette blir en "årlig slager" slik at jeg kan sette av 1-2 uker hvert år i bil på kontinentet for opplevelser, da gjerne i leiebil siden det sparer en del transporttid..

Kom med dine tips og forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TobiasW

Om Stelviopassasjen høres kjent ut men ikke helt kan stedfestes er dette hvor Top Gear mente var verdens beste kjørevei :D

http://maps.google.c...012666,0.033023

Den episoden har jeg sett :) Ser utrolig kul ut den veien!

Fant et lite klipp fra den, ikke verdens beste men; http://www.topgear.com/uk/videos/tg-mag-drives-the-stelvio-pass

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte når jeg så tråden var Stelvio, men så kan jeg jo samtlige TG-episoder utenat også... :blush:

Nord-Italia generelt er jo en klassiker. Kan kanskje vurdere Sør-Tyskland også. Området rundt Rhinen og Schwarzwald skal visstnok være bra - mye fin natur, småbyer og svingete veier.

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Topgear har også kåret "den tasmanske hovedvei" til en av verdens beste veier

Se 4,50 ut i klippet

Ellers så er jo Nürburgring en selfølge.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Autozug fra Hamburg til Lörrach, koste meg rundt i alpene inkludert Stelvio og så noen dager ved Lago di Como for mange år siden. En utrolig fin ferie som absolutt anbefales. Jeg kjørte motorsykkel da, men turen hadde nok vært nesten like fin i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel R

Topgear har også kåret "den tasmanske hovedvei" til en av verdens beste veier

Se 4,50 ut i klippet

Ellers så er jo Nürburgring en selfølge.

Får frysninger av å se på dette klippet, må jo oppfylle en hver drøm å ha betalt for å kjøre rundt i drømmebiler og finne verdens beste vei B)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes kjekt ut med bilferie men for min egen del er det motorsykkel det går i... Men sats på Alpene, Frankrike, Østerike, Sveits og Italia har myyyyyyyyyyyyyye og by på!

Kjører selv 20.000km sommerstid med mc og som Jeremy Clarkson i TopGear så klokt sa en gang han testet en bil (Husker ikke hvilken)

"Motorsykkelister kjører jo hele sommeren uten mål og mening, hvorfor gjør man ikke det i en bil også?! Nå kan man gjøre det" :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stelvio er spektakulært, men Grossglockner noen times kjøring lengre øst er en mye flottere naturopplevelse. Begge er populære turistmål så regn med litt kø. På nordsiden av Gross er man inne i en flott del av Østerrike.. Om du kjører gjennom Tyskland er det noen bilmuseum som fortjener et besøk, jeg nevner spesielt Porsche og Mercedes i Stuttgart. Entusiasten i meg fant museet med Bayerske Mesterverk i München interessant. Audiotene finner sikkert også noe interessant i disse traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer

Grossglockner er vikelig noe å få med seg ja :D

Men veien fra Davos til Stelvio via Ofenpass er også et pent stykke asfalt, vel så gøy som Stelvio. :D

Stelvio er gøy å se, og veien dertil via Ofenpass er gøy å kjøre :P (alle syklistene ødelegger Stelvio :P)

Samt dette stedet et eller annet sted i Sør Frankrike

IMG_4977.jpg

Gøy vei med og omtrent ingen andre bilister :D

Endret av Christoffer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sveits, rett over grensa fra Italia nord for Lugano, ligger en liten landsby jeg kan anbefale på det sterkeste, Andermatt. Utrolig flott! Rundt landsbyen er det en rekke fjellpass. Monaco er også verdt en titt.

Endret av Odd-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topgear har også kåret "den tasmanske hovedvei" til en av verdens beste veier

Se 4,50 ut i klippet

Ellers så er jo Nürburgring en selfølge.

Dette er det rette navnet på veien: Transfagarasan, og filmen gir den ikke rettferdighet. Den må simpelthen oppleves. Trollstigen blir "barnevei" i forhold. Kjørte den for et par år siden, og skal definitivt tilbake dit, allerede nå til sommeren faktisk. Dessuten er det mangen fantastiske plasser å besøke i Romania. Absolut å anbefale en tur dit. Google dette når du først holder på: Peles castle.

Endret av geikro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem å stikke innom Nürburgring på veien da. ;)

Rundt banen finner du idylliske landsbyer, Svingete landeveier (deler av dem er rester av tidligere Südschleife) og flott natur.

Å kalle stedet for et mekka for bilentusiaster blir en underdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her ja :)

Romania er ikke på første tur i alle fall, men det kan jo være en god ide senere.

Nurburgring er kanskje heller ikke aktuelt på første tur da kona ikke er spesielt bilinteressert, men jeg hadde nok fått lurt hu med på Mercedes-museet :D

Neuschwanstein Castle er også noe jeg kunne tenkt meg å fått med meg.

Christoffer; bildet der ser jo flott ut, hvor i Frankrike er det ca? Har Lac de Sant-Croix på vurderingsliste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth_GM

Kjørte selv til Paris i sommer som var. Veldig bra tur. Første overnattingene ble sør i Danmark, hittil og fremover ble det ganske mye motorvei da, ned til Nürburgring. Uforglemmelig! Atmosfæren rundt, byen, banen, alt! Helt fantastisk. Og en trenger ikke være bilfreak for og sette pris på denne plassen. ;)

Men tar du turen innom her, er jo et par runder på Nordscheilfe en selvfølge. :)

Deretter kjørte vi ned tilselve Paris. Etter en liten uke her, satte vi kursen nordover igjen, via Køben og over til Sverige. Meget minnesverdig tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gir denne et lite løft.

Vi skal kjøre en tur i påska og jeg antar vi kommer til å ta kvelden rundt Berlin, noen som har noen gode erfaringer å komme med?

Reiser med to unger <1 år og 3 år, så ønsker kurant og billig hotell, virker som det er en betydelig mengde hotell i området så er ikke så lett å få oversikt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...