Gå til innhold

Jage bort rev med paintball tråden..tips?


bilmagikeren

Recommended Posts

bilmagikeren

Siden dette er et bilforum, ser jeg det naturlig å legge inn et skikkelig jaktspørsmål:)... Problemet er at det er en(el flere) rev som driver å flyr rundt å hyler om natten.. Vi bor på gård, og det er jo sikkert et revehi ikke langt unna. Den ene hunden vår får HELT noia når den J.... reven begynner å hyle, høres jo heelt sykt ut og virker som den står 1meter fra huset.. I det siste har det begynt å bli nesten hver natt, og gjerne tidligere på kvelden og langt ut over morrakvisten. I dag våknet jeg 05.30 og lyste med lykt nedover jordet. Reven sto 15-20meter unna og hadde full konsert..

Så til spørsmålet, jeg har tenkt å prøve å jage udyret, og er dyrevenn så vi jo være litt skånsom. Tenkte kanskje paintball kunne være noe.. Har ikke prøvd det før, men vurderer sterkt å kjøpe en billig sak, så jeg kan sende av en real runde maling neste gang jeg ser reven. Ikke skyte på men rundt dyret.. Er det noen jegere her inne som har noen formening om dette trikset?

P.s Er jo ikke krise med litt hyling om natten, men er også veldig redd for at det kan være skabbrev, og at bikjene mine skal få sykdommen. Så reven er IKKE særlig velkommen. Vet jo ikke om jeg klarer å skremme den, så den holder seg unna, så skulle kanskje vært kondemnert(reven).?

Takker for ev innspill, her i jakttråden min:)..

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg ser for meg den morgenen du våkner å er piss forbanna på den lille stakkaren, og du kanskje kommer til å skyte på den med paintball? Vet ikke hvor bra dette er den. Er usikker på om de hadde blitt noe reddere av det? :)

Men ser heller ikke så mange alternativ til å gjør den redd, så kunne jo gitt det er forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Har tenkt på luftgevær men lite bråk og ikke noe særlig trøkk. Har ikke pøvd paintball, men det smeller vell litt når "kula" sprekker. Jeg er sikker på at jeg ikke hadde skutt PÅ reven, heller prøve å treffe noe hardt i nærheten. Men du har rett i at jeg er RIMELIG pisst på mikkel, når han vekker hele huset:)!! Men når den går rundt på tunet, tror jeg den gnir seg inntill diverse husjørner o.l og om det er skabb inne i bildet er det ikje braaa.. Så reven burde få seg et annet sted å "henge" rundt.. Onkelen min er veldig jeger, og hadde sikkert ekspedert stakkaren på flekken, men dyrevenn som jeg er vil jeg jo bare skremme bort "rakkeren"...)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Ok, er det forskjel på geværer i forhold til sikte etc..? luftrykk har vel kanskje litt å si også..?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en titt på den reven, for har den skabb er det bare å få den avlivet først som sist.

Og hvis den stod bare 15-20m fra hundene dine, er det helt klart et tegn på at den ikke er helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på løpet på paintball gevær har vel mye å si for treffsikkerheten. Men som trogha skriver, har den skabb, så er det bare å få avliva den. Har de det egentlig noe serlig godt med seg selv når de har skabb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer bare Lov om dyrevern:

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

Så når det gjelder skabbrev (og du er sikker på at den har skabb), er det bare å avlive den først som sist, og så ringe Politi og gi beskjed etterpå. Husk at skabbrev må brennes, ikke graves ned.

Se forøvrig denne PDF for mer info om jakt på rev:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/8072996.PDF

Det er forøvrig viktig med beskatning av revebestanden da den vokser raskere enn den har godt av. Gode skinnpriser som vi har idag er dessverre knapt nok til at folk skyter nok rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med Paintball kan funke, men ikke av lyden da da "ballen" sprekker, kan være den blir skremt av lyden markøren laker da du av fyrer ballen, disse malings ballene kan på ingen måte skade reven, hvis du ikke treffer den i øyet, noe jeg tviler på du klarer..

Forsåvidt ikke no problem å skyte snorrett med en paintball på over 20 meter.. da må ting som vind osv spille mye inn..

løpet på paintball markørern avgjør mye på hvor langt detta går og trykk. kan fint ha et 12-14 " løp med trykk på 285 og treffe rundt reven uten problem :)

Edit: mulig skrivefeil ute å går

Endret av Stusjelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge er det lov å jakte rev fra 15 juli til 15 april. Få tak i en jeger, helst med hund. Det er den eneste måten du blir kvitt dritten på. Det er også skuddpremie på rev, sjekk dette i kommunen du bor i.

Paintball og luftgevær er ikke til å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Tusen takk for mange GODE innspill:) Har ikke sett den annet enn dårlig i mørket, så vet ikke enda.. Spørs om jeg like gjerne kan få onkelen min til å ta med dachsen og hagla å sette igang:)..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lovlig med kunstig lys i forbindelse med revejakt, dersom lampen er fastmontert på hus/låve vegg. Rigg opp en god lyskaster og legg ut åte. Så rigger du deg klar med rifla og kaffekoppen og venter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut åte utenfor huset, dette kan være fuskeslo, fugleskrott eller annet, dette burde du grave ned.

Koble opp sånn lyskaster som slår seg av å på på husveggen (det er bare lov til å jakte med lys fastmontert på husvegg).

La reven venne seg til lyset, og hvis den vet at det er mat der er det bare å sitte å vente meg hagla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Hmmm.. Jeg unner jo ikke reven noe vondt, så spørs om noen andre får ta seg av hagla:) Men vet ikke hvor mange rev eller hvor mange hi det er her i nærheten, kan vel være fler, men så bare en i natt. Men om alle rever har sitt eget hi, kan jeg jo som sagt få onkel til å ta med en dachs som sporer opp hi, ev om han(onkel) finner det selv, får så å enten sende hunden inn, eller vente utenfor. Vet ikke om det er lov å sende hund inn i hi i Norge. Tror ikke det faktisk. Men vet de gjør det i Finland.. De råeste spesielt korthårede dachs er helt sinnsyke.. De dreper reven i hiet og drar den ut, også tar den ev ungene etterpå, sympatisk NOT!:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...