Gå til innhold

Tips til polering av båt?


_€mil_

Recommended Posts

Har akkurat bestilt meg noen produkter fra statene:

  • Meguiars Fiberglass Restoration System (3.steg pakke)
  • Gel Coat Labs Heavy Cut Compound
  • Gel Coat Labs Fine Cut Polish
  • Collinite Paste Fleetwax # 885

    Det jeg ikke tenkte på før jeg kjøpte det her, er om noen her inne har prøvd seg på
    skikkelig matte båter? Overbygget har vel stått 20år+ hver sommer å fått sin dose med både saltvann
    og sol. Noen halvhjerta forsøk på polering har den jo fått av fattern og tidligere eier, men den er
    uansett skikkelig matt i gelcoaten på øvre del av båten. Alt under er blankt i det minste, sikkert fordi den her er mer tilgjenglig hva gjelder maskinpolering under vårpussen og mindre utsatt for sol.

  1. Så det jeg lurer på er i grunn om noen har gått på båter som er helt matte og om det var mulig å få blankt igjen?
  2. Tips til hvordan vaske båten på forhånd, skummlegging og HT kan bli vansklig å få til. Finnes det noen greie renseprodukter ellers? Usikker på hva gelcoat tåler... (vann er det der).

Har tenkt til å bruke Ullpad og roterende i starten, tilpasser med forskjellige pads underveis om det trengs på andre steg og evt. DA til slutt. Hollos er sikkert fint mulig å få til på gelcoat også :thumbs:

edit* Usikker på om denne tråden kan ligge under bilpleie, men er jo en nybegynner i det minste.

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg har tatt båt.

Cleaner fluid pro marine er gull verdt. Du an ta en titt i denne tråden draco2000 http://www.detailersclub.no/forum/topic/6128-ikke-bil-draco-2000-1987mod/page__fromsearch__1

Jeg har også testet 3step serien til megs, si fra om du vil ha mer for da kan du få mine..

Flaskene har større verdi en innholdet.... Dessverre

Er også noen and båt tråder her inne Petter har tatt en båt shcoll a15 og det skal funke greit.

Ligger også en tråd om en v42 princess som er tatt med cfp marine.

Mere forklaringer finner du også i tråden linket over her.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at SV førte marineprodukter, dumt jeg ikke hørte her inne først da :mellow:

Flott jobb du gjorde på Draco'en og virkelig bra resultat, men ser ikke helt ut som den i utgangspunktet er like falmet som fattern sin båt.

Synd å høre at Megs serien ikke var noe særlig, men bestilt er bestilt. Den var dog tenkt som en backup og en mulig avslutning etter å ha prøvd de 2.stk Gel Coat Lab produkta.

Håper de duger, viss ikke så er det ikke langt å dra etter SV CFP marine og evt. voks :thumbup:

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med båt, men de to jeg har tatt har jeg brukt Scholl A15 på roterende. Funker bra! Har båten ligget i sjøen er Ferrobet rustvask super for å få vekk alt av skjell/alger under vannlinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Er ikke helt sikker på hva som inngår i Megs pakka du kjøpte, men jeg har tatt seilbåten min med One Step Compound fra Megs 2 år på rad nå. Første året var båten helt sykt matt og One step på rød Megs pute gjorde vei i vellinga. Ble blankt og fint.I fjor trengte jeg ikke å gå så hardt til verks og brukte gul Megs pute. Det funket også fint og glansen kom tilbake. Som voks brukte jeg Megs Pure wax. Den beedet bra hele sessongen. Black Streak remover fra Megs er også ett flott produkt. Det tok mye som ikke kraftvask tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva som er i den Megs pakka selv, annet enn at det er rubbing, polish og flytende voks. Men

om det stemmer som Torgeir/TAS sier så er den ikke særlig effektiv.

Men kjekt å lese at produkter beregna på bil skal funke på båt også, har litt Scholl og diverse i "samlinga".

Har trua ihvertfall på at det skal bli bra, så får vi se om det stemmer også...

Skal få lagt ut litt bilder av prosessen underveis og ferdig resultat. Men blir ikke før Mai hvertfall, men kjekt

å være litt forberedt ^_^

Men noe jeg ennå lurer litt på, vask av båten før man går på med maskin?

Ser du nevner StreakRemover fra megs Andreas samt kraftvask... Har brukt strekfjerner før

og det vil sikkert bli brukt nå også, men hva med såpe og avfetting for å fjerne møkk/forurensing...?

Har kun tilgang til vann fra hageslange der båten står...

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Har du tilgang til strøm også, så er det jo bare å koble opp høyttrykk :) Finnes masse forskjellig båtsåper, selv så bruker jeg en rimelig sterk en fra Hempel. Husker ikke navn, men er i pulverform. Har også brukt skumkanon med Citrus w&g, men det er ikke alltid den tar møkka som har satt seg i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

HT er en fin ting ved båtvask. Ofte sitter det litt gugge som man trenger litt kraftigere midler til. Prøv deg litt frem så finner du nok ut noe :) De fleste såper til bil skal vel gå greit til båt også vil jeg tro.

Så har du jo Swissvax båtvoks som LSp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om jeg kan få brukt HT der, er litt begrensa med strøm da båten er

plassert langs ved havna ute, sammen med mange andre båter. Er et par strømuttak der, men minnes

at sikringer har pleid å slå ut nå og da. Kanskje kan man få lurt seg til å spyle om man er der tidlig og

har all strømmen for seg selv :thumbs:

Fattern har brukt Hempel i pluverform tidligere, skal få han til å gå over en runde med det så kan jeg ta å

bruke en eller annen avfetting, såpe og vann.

De forurensningen som er på båten har kommet fra veistøv, løv osv. under lagring i vinter.

Båten står på mjøsa om sommeren så er ikke noe veldig gjenstridig prosess å vaske den egentlig.

Ser litt fram til å feie over båten føler jeg, håper det blir en real makeover ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg begynt på prosjektet med å få båten blank igjen. Jeg er litt usikker på hvor fint jeg må avslutte på

båt, altså hvilke kombo med pads og polish?

Har tatt halve overbygget i dag med Scholl burgunder/lilla og S03G. Den tar oksidasjon veldig fort ser det ut til på 1600omdr

med roterende flex. Blir blankt og man kan speile seg i det, men er liksom ikke så blankt som en bil hvor man kan se detaljer i omgivelsen i speilbildet. Litt slørete speilbilde kan man kanskje si.

Er det noen kombo som funker godt på å få det ennå blankere, eller vil S03G sammen med lilla avslutte fint nok? Er litt redd for

at det blir skjoldete og evt. hollos av det, men klin umulig å se ute i sola nå.

Kan komme med et 50/50 bilde i løpet av i morgen.

Jo, så må jeg si at Surfex HD funker helt knall å vaske båten med, får bort en del missfarging bare med den.

Ser møkka bare renner av der den sprayes på.

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...