Gå til innhold

tv format spørsmål


truhaa

Recommended Posts

  • Admins

ok, hvorfor er det sort strek oppe og nede på en widescreen tv?

er det pga av dvd spilleren at bildet ikke fyller hele skjermen?

om jeg tar og "zoomer" inn bildet for å fylle skjermen kommer ikke teksten med..

noen som kjenner til dette og hva jeg bør stille inn for at bildet skal dekke hele skjermen?

Eller er det bare sånn?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tv er det du har, og hva slags dvd spiller er det du har?

Skal være mulig å stille så det fyller ut hele skjermen, dette gjelder IKKE alle kanaler når du ser på vanlig tv.

F.eks NRK har veldig mange dumme sendinger som er tilpassa 4:3 istedenfor 16:9. Da får du to svarte striper på sidene.

Husk at det er instillinger på både tv, og dvd spiller. Hdmi kontakt du bruker?

Instillingene på tv og dvd må passe hverandre, slik at f.eks tv intsillingene overstyrer dvd instillingene.

en jobb jeg skulle gjøre for en gammel mann var noe ala dette her. Han trodde ikke på meg at det var sendingene, selvom jeg viste han alle andre kanaler og dvd filmer hvor alt var som det skulle. Måtte vente til sendinga var over hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Riktig som Terje sier her, det er som regel bildekilden (tuner, dvd-spiller osv) som sender i feil bildeformat til TVen og dermed blir det svarte streker oppe og nede. Hvis du finner bildeformat i menyene skal de stå på 16:9 på både tv og spiller så blir det nok bra skal du se :) Så lenge ikke kanalen blir sendt i 4:3 som sagt... Da er det ingenting du kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Pioneer plasma og grundig DVD spiller, hdmi som jeg benytter, begge er stilt inn på 16:9..

Problemet er ofte at tekstinga blir borte om bildet fyller skjermen, og det er sinnsykt irriterende. ang tv signaler er feks Discovery "full" skjerm, men så og si alle dvd fimler får en kant oppe og nede

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke veldig peiling på Pioneer, eller grundig da vi forhandler Sony, Toshiba og panasonic. )

Blueray/hd filmer, er det fult bilde da?

Og hvis de filmene du spiller av er gamle er de laga for gamle 4:3 tv'r i widescreenformat. DVS:

Filmene er lagt inn med svart strek oppe og nede for de gamle tvene så det skal være widescreen (16:9). Teksten på filmene, er den på selve bildet, eller svarte streken?

Er tven full hd, eller hd?

Og oppskalerer spilleren vanlige filmer til 1080i?

Hvis du har mulighet, kunne du tatt bilder av instillingene og problemene? er litt lettere å se hva som kunne være feil da. Men etter det du sier høres det ut som alt er som det skal, desverre kansje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

full hd tv,

1080 på dvd spilleren,

dvd film er fra 2006,

har ikke blue ray,

teksten er 10% innpå bildet og 90% på den sorte streken

mener den er det uansett hvem film jeg har på, men ikke når det vises "vanlig" tv, da fyller bildet hele skjermen

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en del filmer som viser sort strek oppe og nede, men dette er fordi filmen er inspilt i kino format 2,35:1 som er et bredere format en 16:9.

Du kan i noen tilfeller stille dette om i film menyen hvis det er en DVD.

2,35:1 brukes ofte hvis regisøren ønsker å vise et så brett panorama som mulig.

Har også sett dette på TV sendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Etter mye trykking kom det seg etterhvert...

Mulig det var panorama da som var på denne filmen...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Pioneer PDP 428XD

Har justert masse, men må trykke på det meste igjen etter at jeg setter på en ny film

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh! Heldiggris! Pioneer har jo slutta å lage 42" nå etter PDPLX509 og 5090 kom. Har kommet noen nye lcd-tver som vi hang opp i går, men er fortsatt 428XD som er kongen i litt mindre størrelser for min del! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Er vel sort pianolakk på den tven? regner med du har polert og vokset den? Det har jeg gjort med min Panasonic Plasma tv :D

Noen som har hatt litt lite å gjøre :wub:

Uansett så synes jeg at Sony er overlegen når det gjelder LCD! Sony Bravia KDL-40W4000 har et av de beste bildene jeg noen gang har sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...