EspenL

Magisk selvreparerende lakk fra Nissan

Snakket med en kollega i dag som ser etter ny bil. Han hadde følgende å melde:

han fyren som solgte qashqai, han sa at lakken fikset seg selv når det kom riper.. eg: yaaaaadaaaa

men dæven

funker jo

Vet ikke helt hva jeg skal tro, men litt googling førte meg til denne siden som forklarer hvordan det funker: http://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/scratch.html

Dette reiser jo en hel drøss spørsmål. Hva tror vi? Hvordan blir dette å vedlikeholde? Kan det vokses og seales? Er det i det hele tatt noen hensikt i et LSP? Hva er holdbarheten på disse egenskapene? Og siden dette tydeligvis er en ytterst spesiell klarlakk - er dette slutten på polering as we know it? :eek:

...selv er jeg skeptisk inntil jeg ser det med egne øyne på en normal bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var ny, kun hørt om de som reparerer seg selv i sola...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke snakk om total reparasjon, men en form for "bounce back" fra et elastisk lag som ligger under klarlakken så vidt jeg kan lese meg frem til. Skummelt likevel... :unsure:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøft. Hvor lenge det holder seg elastisk nok er vel det store spørsmålet. Hvis det tørker ut og blir mindre elastisk etter et par tre år, forsvinner mye av evnen til å reparere seg selv. Hvordan det da blir å korrigere kan en lure på.

Dessuten vil det kanskje strekke seg der det har vært større riper. Vil det krakelere der etter noen år i sola.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der har jeg aldri sett før, men jeg tror nok jeg vil se det med egne øyne før jeg tror på det. Har forresten Qashqai på jobben så dette skal jeg jo se etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der har jeg aldri sett før, men jeg tror nok jeg vil se det med egne øyne før jeg tror på det. Har forresten Qashqai på jobben så dette skal jeg jo se etter.

Du kan jo teste det :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skeptisk..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse selvreparerende lakktypene som har vært på markedet en stund har i allefall mistet denne effekten etter få år og deretter vært helt jævlige/sticky å jobbe med. Dette ser ut til å være vanlig klarlakk med noe fleksibelt under, så ikke godt å vite.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var jo nesten litt kult da, man skraper opp nabobilen og lakken fikser seg selv før man har rukket å skrive skademelding, men det er jo spørs hvor lenge det er kult... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurer litt på temperatur der bilen står...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videoen er nok tatt over lengre tid og speeda opp. De skiver jo at det kan ta inntil en uke. Det synes også på videoen at det er noe muffens.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som den er avhengig av riktig temperatur for å få litt fortgang i prosessen, ja. Interessant konsept i hvert fall, men tror jeg vil ha et tiår med andres gode erfaringer og videre raffinering av teknologien før jeg hiver meg på :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive