Gå til innhold
Rolf

Råd angående retting av rust. Oppdatert 10.mai

Recommended Posts

Rolf    5
Rolf

Go kveld.

Nå MÅ jeg få tatt rustflekkene på bilen min, før det sprer seg enda mer. Jeg kunne tenkt meg å få høre andres erfaringer, før jeg satte i gang med noe jeg aldri har gjort før..

Tenkte å bruke punkt-sandblåser, epoxy grunning, lakk, og klarlakk, samt våtsliping.

Fra Ødegård Lakk:

SPRAYMAX 2K EPOXYPRIMER

SPRAYMAX 1K KLARLAKK

SPRAYBOKS UTEN HERDER 400ML boks med ferdig mikset lakk etter fargekode

1K/2K indikerer vel om det er 2 komponent? 2komp er ikke ønskelig da jeg hadde lyst å dele opp arbeidet litt. (like ille på førersiden)

Bildet under er fra sist jeg gjorde et rævva forsøk på å prøve å rette det.

post-2212-0-27876600-1329760751_thumb.jp

Kom forøvrig så lang før det virket som rustfjerneren gav opp: https://lh5.googleus...0702_173809.jpg

Hadde ikke sandblåser da. så slengte på en sealer, og nå er rusta tilbake :blush:

Har nix, nada peiling på dette her, så alle innspill mottas med stor glede. :)

Endret av Rolf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trond Johansen    133
Trond Johansen

Go kveld.

Nå MÅ jeg få tatt rustflekkene på bilen min, før det sprer seg enda mer. Jeg kunne tenkt meg å få høre andres erfaringer, før jeg satte i gang med noe jeg aldri har gjort før..

Tenkte å bruke punkt-sandblåser, epoxy grunning, lakk, og klarlakk, samt våtsliping.

Fra Ødegård Lakk:

SPRAYMAX 2K EPOXYPRIMER

SPRAYMAX 1K KLARLAKK

SPRAYBOKS UTEN HERDER 400ML boks med ferdig mikset lakk etter fargekode

1K/2K indikerer vel om det er 2 komponent? 2komp er ikke ønskelig da jeg hadde lyst å dele opp arbeidet litt. (like ille på førersiden)

Bildet under er fra sist jeg gjorde et rævva forsøk på å prøve å rette det.

post-2212-0-27876600-1329760751_thumb.jp

Kom forøvrig så lang før det virket som rustfjerneren gav opp: https://lh5.googleus...0702_173809.jpg

Hadde ikke sandblåser da. så slengte på en sealer, og nå er rusta tilbake :blush:

Har nix, nada peiling på dette her, så alle innspill mottas med stor glede. :)

Når du har fått vekk alt av rust ville eg ha plukket av lista på skjermen og lakka til døra.

blir eit betre resultat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn    50
Bjørn

sandblåsing har jeg bedre erfaring med enn rustkiller (men det kommer jo stadig nye kjemiske rustkillere) når det gjelder å stoppe rusta.

hvist rusten har fått holdt på en stund så kan den grave seg dypt inn i metallet og det kan være vanskelig å se det så det gjelder å ta seg god tid med sandblåsingen , passa på at ikke trykket på lufta blir for lav

2k epoxy primer høres bra ut det :)

Endret av bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

Først må du sandblåse rusten, til du får reint stål. Så pusser du bort sårkanten du får med p240 til den blir slett.

vask så med silikonfjerner før du påfører epoxy grunningen, når grunningen har herdet kan denne slipes med p600.

Vask med silikonfjerner igjen og tørk åver med en støvklut. Da kan du legge basen, 3 strøk et hefte/støv strøk å to strøk med full flyt. Når basen har tørket tar du en lett sveip med støvkluten før du påfører klarlakken i 2 strøk. Anbefaler at du bruker 2k klarlakk da denne er betydelig sterkere og blankere enn 1k. Arbeidstemperatur bør være 18-20 grader for optimalt resultat. Ville anbefalt deg å tatt helt til døra og ta av lista og legge lakkskøten bak lista som Trond skriver.

• DCN Poeng 20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag/Swissvax    233
Dag/Swissvax

Jeg måtte bare kreditere JohniB for et forumsvar av sjeldent god kvalitet! Kort og konsist, samtidig som det forklarer godt prosess. Way to go :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daniel R    144
Daniel R

Først må du sandblåse rusten, til du får reint stål. Så pusser du bort sårkanten du får med p240 til den blir slett.

vask så med silikonfjerner før du påfører epoxy grunningen, når grunningen har herdet kan denne slipes med p600.

Vask med silikonfjerner igjen og tørk åver med en støvklut. Da kan du legge basen, 3 strøk et hefte/støv strøk å to strøk med full flyt. Når basen har tørket tar du en lett sveip med støvkluten før du påfører klarlakken i 2 strøk. Anbefaler at du bruker 2k klarlakk da denne er betydelig sterkere og blankere enn 1k. Arbeidstemperatur bør være 18-20 grader for optimalt resultat. Ville anbefalt deg å tatt helt til døra og ta av lista og legge lakkskøten bak lista som Trond skriver.

cred for den du :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Cred fra meg også, så klart. Står ikke så alt for mye om rust på dette forumet (enda?) så dette var god info!

Spørs om jeg ikke må få dokumentert dette stuntet.

Det blir vel til at jeg deler opp arbeidet over 2 dager der jeg sandblåser og grunner første og tar resten dagen derpå. Mye pga. at 2 komponent bør brukes innen 24t etter det jeg har forstått.

Så over til enda flere spørsmål:

Jeg må vel sandblåse helt ned til stålet der lakken er frisk også?

Jeg har stående 0,5L sand og dette er vel på langt nær nok, selv om jeg har resirkulering på pistolen? Biltema selger vel blåsesand? :P

Hvor lenge skal jeg vente med våtsliping og voks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

Den friske lakken trengs ikke blåses, men du må blåse så langt ut fra ruststedet at du ikke ser noe tegn til at det kryper rust.

0,5L sand tror jeg kan bli litt lite. Lakken skal ikke utsettes for sterke kjemikalier før etter 3-4 uker etter lakkering. Det er vel anbefalt å vokse en nylakkert flate når ikke vannet preller av lenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Forstår! Trenger jeg bare å matte ned frisk lakk med sandpapir da? 600 grit?

Hvem selger sand til å blåse med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Biltema hadde ihvertfall blåsesand før, brukte noen sekker i.fbm restaurering av en gammel boble, og den gjorde nå jobben sin selv om jeg ikke har noe å sammenlikne med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

Anbefaler at du matter ned hele med p240 og grunner hele panelet du skal lakkere. Og sliper grunningen med p600. Mn du må være forsiktig så du ikke sliper igjennom grunningen. :-P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
iMAGINE    15
iMAGINE

@JohniB: Skal gjøre samme greia på min bil nå og eneste jeg lurte på er, fjerner man delen fra bilen først? Eller er det mulig å gjøre det mens den er montert? Og lakker du hele overflaten eller bare der det var rust? Fikk for meg at du maler det på med kost? Kan du anbefale produkt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

@JohniB: Skal gjøre samme greia på min bil nå og eneste jeg lurte på er, fjerner man delen fra bilen først? Eller er det mulig å gjøre det mens den er montert? Og lakker du hele overflaten eller bare der det var rust? Fikk for meg at du maler det på med kost? Kan du anbefale produkt?

Du kan fjerne delen om du ønsker d. Må jo maskere hele bilen om du ikke gjør d. Best å lakkere hele flaten om d ikke er en kant eller en list du kan avslutte mot. Maler ikke med kost nei. Bruker sprøyte, mn i Rolf's tilfelle var d vel snakk om 2K sprayboks. Selv bruker jeg mye et merke som heter monopol og ppg vannbase

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Hvor får man kjøpt lakk for bruk med sprøyte i Oslo eller Østfold? Ser at Ødegård lakk og andre nettbutikker kun har lakk på sprayboks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Babelfisken    14
Babelfisken

Hvor får man kjøpt lakk for bruk med sprøyte i Oslo eller Østfold? Ser at Ødegård lakk og andre nettbutikker kun har lakk på sprayboks.

Tar for gitt at St.Hanshaugen har lakk på boks, BilXtra på lillestrøm har, sikkert mange andre også.

Hygelig og dyktig fyr på Lillestrøm og ikke overfyllt som det ofte er på St.Hanshaugen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Da tenkte jeg at jeg skulle få satt i hop en handleliste. :)

Er det forskjell på våtslip og tørrslip papir eller kan jeg bruke p600 av denne typen?

3M 314 P600 /25PK

Som dere ser er det litt slitt andre steder også, på kanaler og bak bakhjula.. Her tenkte jeg å bruke Carosol Bodyspray noen erfaringer med det?

post-2212-0-93949000-1330270316_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

Da tenkte jeg at jeg skulle få satt i hop en handleliste. :)

Er det forskjell på våtslip og tørrslip papir eller kan jeg bruke p600 av denne typen?

3M 314 P600 /25PK

Som dere ser er det litt slitt andre steder også, på kanaler og bak bakhjula.. Her tenkte jeg å bruke Carosol Bodyspray noen erfaringer med det?

post-2212-0-93949000-1330270316_thumb.jp

Det er forskjell på våtslip og tørrslip papir ja. Hvis du skal våtslipe kan du bruke papir av denne typen ja. Er mye mere arbeid med våtsliping contra tørrslip, men det blir et mye bedre resultat.

Anbefaler denne om du sliper en del.

http://www.ebay.com/itm/Ingersoll-Rand-4151-6-Air-Vacuum-Ready-Random-Orbital-Sander-Tool-IR4151-/200709209894?pt=Sanders_Sandblasters&hash=item2ebb337f26

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JohniB    21
JohniB

Ved tørrsliping er det beste og enkleste å bruke en sånn eksentersliper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig