ØHN

Jeg prøvekjørte ny Mercedes-Benz C-klasse

38 innlegg i emnet

Prøvekjøring av Mercedes-Benz C-klasse (W204)

Jeg pleier å ta meg en tur til bilforhandlere med ujevne mellomrom for å sparke litt i dekk, og prøvekjøre hvis noe frister. Da jeg prøvekjørte W204 for en tid tilbake, tok jeg noen bilder og skrev litt om hva jeg synes. Oppfordrer med dette innlegget andre til å gjøre de samme :D

Jeg tok meg altså en tur til Kongsberg for å ta en titt på den nye C-klassen. Etter få minutter stod jeg med en nøkkel i handa gitt. Greit å ha med mobilkamera selv om kvaliteten på bildene er sånn passe.

14042007220.jpg

Elegance utgaven ser bra ut den også, selv om Avantgardefronten med stjerne i grillen, er favoritten min.

14042007221.jpg

14042007222.jpg

14042007225.jpg

14042007227.jpg

Med grei dieselmotor og litt utstyr er ikke dette noen billig bil i norge. Det er faktisk kanskje det største ankepunktet mitt. I forhold til E-klasse, som er "mer" bil på alle måter, blir prisforskjellen for liten fra E- ned til C-klasse.

14042007223.jpg

14042007228.jpg

Interiøret ser bra ut, men litt plastfølelse fikk jeg. Særlig av de øverste dørpanelene og dashbordet. Skinnsetene var gode å sitte i, skinnet var myk og ikke for glatt.

14042007226.jpg

14042007230.jpg

De som sitter bak har det bra også. Blant annet med egen takluke.

14042007231.jpg

14042007232.jpg

Etter en prøvetur på relativt dårlig vei var det tid for en stopp og samle litt inntrykk.

14042007233.jpg

Dette var en bil jeg kunne tenkt meg, men ikke til den prisen. Jeg får litt "økonomiklasse"-følelse på tross av ganske bra utstyrt versjon. Støynivået skuffet meg en god del og fjæringskomforten over skarpe ujevnheter var ikke så bra som jeg hadde trodd. Ikke var det spesielt sportslige dekk på bilen heller. Det gjør at Avantgarde-understell ikke ville vært noe aktuelt for min del tror jeg.

14042007234.jpg

Elegancefelger som har klassisk senterkopp. Litt retro og tøft egentlig.

14042007238.jpg

Noen fakta om bilen: W204 C 220 CDI

Antall sylindre 4 (rekke)

Antall ventiler 16

Slagvolum 2148 cm3

Kompresjon 17,5

Effekt 170 HK ved 3800 o./min.

Dreiemoment 400 Nm ved 2000 o./min.

Drivstofftank 66 liter, 8 liter reserve

Hjul 205/55 R 16 91 V

Akselerasjon 0-100 km/t 8,5 sekunder med manuelt gir

8,5 sekunder med automatgir

Topphastighet 229 km/t med manuelt gir

228 km/t med automatgir

Forbruk per 10 km

-snitt 0,61 liter med manuelt gir

0,67 liter med automatgir

CO2-utslipp (g/km) 160 med manuelt gir

177 med automatgir

Transmisjon 6-trinns manuelt gir, 5-trinns automatgir

Akselavstand

276,0 cm

Sporvidde foran / bak 154,9 / 155,2 cm

Lengde 458,1 cm

Bredde 177,0 cm (200,2 cm med sidespeil)

Høyde 144,7 cm

Snudiameter 10,84 meter

Taklastkapasitet 100 kg

Bagasjeromvolum 475 liter

Tilhengervekt m/u brems 1800 / 750 kg

Egenvekt 1585 kg med manuelt gir

1605 kg med automatgir

Totalvekt 2070 kg med manuelt gir

2090 kg med automatgir

(Iflg. EG 92/21: med fører (68 kg), 7 kg bagasje og 90% drivstoff)

Copyright © Michael Nielsen

Oppsummering:

Styringen var svært komfortabel og lett i gangfart, men jeg liker ikke styringen i denne bilen særlig godt ellers. Det samme som med A- og B-klassen for min del. For lite retur til senter når man kjører. Litt "seig" og "død" følelse. Liker styringen på mine egne 210 E-klasser mye bedre.De virker mer smoothe og har bedre selvoppretting.

Men kjøregenskapene imponerte. Den lå som et piska skinn på veien, og står ikke mye tilbake for BMW 3-serie.

Jeg fant også ut at jeg ikke kan ha diesel mer. Jeg har bensin nå etter mange år med knakking under panseret. CDI-motoren støyet en del, og selv om den dro godt og sikkert bruker lite drivstoff, synes jeg "traktorfølelsen" blir for fremtredende. Jeg må ha bensinmotor uten tvil.

Nydelig bil å se på, med grei komfort. Men den blir litt for liten etter min smak og litt kjedelig å kjøre faktisk.

7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, artig at du tar deg tid til å være biljournalist i blant, ØHN :) Gøy med oppdateringer.

Kan ikke si at jeg er veldig fan av Mercedes C-Klasse på noen områder. Dessuten synes jeg denne var svinedyr i forhold til plass, motor, utstyr osv! Hadde mye heller valgt BMW 3-Serie, mye pga. jeg liker designet bedre og bedre kjøreegenskaper :) Men skal sies at jeg ikke har kjørt W204 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak! Hvis flere begynner med dette, kan man jo lage en egen under-tråd som heter "prøvekjøring av biler".

Pen bil, men ble litt sjokkert over prisen. Ellers var jo skinninteriøret nydelig og det så deilig ut! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gangene jeg sitter på i en Mercedes, er når jeg tar drosje til og fra byen ;)

Syns forøvrig det er litt artig at bilforhandlere ramser opp ABS, airbags og sentrallås på utstyrslisten på en 2008 modell ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. bil er dyrt i norge, spesielt de tre tyske statusmerkene.

Driver og vurderer nye 3ern og den blir ikke noe billigere en denne.

Skal få prøvd nye 3ern innen kort tid, så skal prøve å få til en slik test, hadde vært gøy og sammenlikned den mot mærsja og audan.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet! Flere burde gjøre det samme.. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns forøvrig det er litt artig at bilforhandlere ramser opp ABS, airbags og sentrallås på utstyrslisten på en 2008 modell ;)

Du kan ta deg faen på at det kommer en eller annen gamling og spør om det ikke står der.. :D

"Har de ikke abs bremser på en ny mercedes??!"

Synes det faktisk er enda bedre at de har utstyr som:

"Leveringsomkostninger"

"2008 modell"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg digget 204'en når den kom, utseendemessig, men etter den har vært ute en stund syns jeg den har blitt rimelig kjedelig... Sammenlignet mot min egen 3 år eldre E (211 sport) så har ikke 204'en mye å stille opp med i mine øyne...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er forvirret, er det en 2008 modell som de skal ha nærmere 600k for? Eller er den helt ny?

Mente de byttet speilhus fra 2008 til 2009 og at 2009 var mye smekrere enn det som er vist her.

Fadern har en 08 C200 CDI, og den, vel den passer til en mann rett over 60, selv om det er en Avantgarde utgave.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er forvirret, er det en 2008 modell som de skal ha nærmere 600k for? Eller er den helt ny?

Mente de byttet speilhus fra 2008 til 2009 og at 2009 var mye smekrere enn det som er vist her.

Fadern har en 08 C200 CDI, og den, vel den passer til en mann rett over 60, selv om det er en Avantgarde utgave.

Dette var en 2008 modell splitter ny bil, bildene er fra prøvetur den gang. Jeg har ikke prøvd faceliften, bare sittet på. De pleier å forbedre en rekke punkter. Interiøret blant annet har blitt grommere, mer likt E-klasse (W212) på facelift. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en 2008 modell splitter ny bil, bildene er fra prøvetur den gang. Jeg har ikke prøvd faceliften, bare sittet på. De pleier å forbedre en rekke punkter. Interiøret blant annet har blitt grommere, mer likt E-klasse (W212) på facelift. :)

Aaah, men da er jeg med, "for en tid tilbake" er et vidt begrep skjønner jeg. :D

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aaah, men da er jeg med, "for en tid tilbake" er et vidt begrep skjønner jeg. :D

Husk at jeg er veldig veldig gammel - i følge Bernhard i hvert fall. Han er jo nyklekket. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trivelig "reportasje" lesning :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hva "bi-xenon int" betyr... har den verdens sterkeste taklys inni? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på hva "bi-xenon int" betyr... har den verdens sterkeste taklys inni? :)

int = "Intelligent light" tenker jeg. Automatisk nedblending mot møtende kjøretøy, så mer av sikten rundt beholdes. Dette begynner nå å komme som opsjon på "hvermansenbiler" også etterhvert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tiltak, dette burde egentlig flere gjøre :)

Kan du ikke ta deg en tur å prøvekjøre denne for meg, er vel bare 5-6 timer hver vei :P

http://www.finn.no/f...nnkode=27095865

He he. Klarer nok den turen over fjellet på ca 6 timer uten pause. Grom bil som flytter seg greit det der ;) Eneste jeg synes ikke har hengt med i utviklingen på Volvo, er automatkassene. De girer og oppfører seg som på japser og amerikanere fra 90-tallet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes å kassen på min nåværende V70 virket litt "stressa" til jeg ble vant med den, men de kassene har jo vært et ankepunkt på disse bilene. Jeg prøvekjørte en nyere hyundai santa fe, og det må være den mest umoderne autolaten jeg har vært borti på nyere biler, omtrent som å kjøre tidlig 90 talls mitsubishi spacewagon :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN, om valget hadde stått til slaget og du skulle hatt deg "ny" bil, hadde du gått for en W211 facelift eller en W204 som denne? Flott test.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN, om valget hadde stått til slaget og du skulle hatt deg "ny" bil, hadde du gått for en W211 facelift eller en W204 som denne? Flott test.

Ikke så lett valg som man skulle tro. W204 er en mer moderne bil lansert 5 år etter W211. Det taler til dens fordel. Men facelift 211 fikk jo en del forbedringer, og E-klasse er i utgangspunktet en mer påkostet komfortabel modell enn C-klasse. Når C-klassen relativt sett holder seg bedre i pris brukt, og koster mer enn E-klasse brukt i forhold til nypris, hadde det nok blitt en motorsterk W211 fremfor en W204.

Men jeg skal ikke ha noen av de, jeg skal ha en W212 med tid og stunder. Eneste reelle valget jeg står mellom er en splitter ny riskoker-SUV eller en W212 4Matic for tilsvarende sum penger. Fornuften og hjertet har ikke bestemt seg for hvem som vinner :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive