Gå til innhold

Hjelp til vask - 62 mod Boble


Christoffer H

Recommended Posts

Christoffer H

Hallo! :)

Jeg og pappa har handlet oss en 62 modell Boble :D

Den har stått lagret i noen år nå, så den er veldig støvete og fæl.. SÅ tenkte jeg skulle vaske og kose litt med den i morra :)

Men er det noen som har noen tips til vasking av den? Er det noe spesielt som jeg ikke må gjøre på en så gammel lakk? Er også mye rustprikker i lakken, er det farlig å bruke IronX f.eks?

Og hvordan er lakktykkelse osv? Noen som har erfaringer eller innspill, så kjør på! :D

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke ta noen sjangser, ville jeg vasket den uten sterk avfetting, kun litt utblandet Surfex og deretter håndvask. Hvis det går feilfritt kan du evt. kjøre på med sterkere saker som Iron-X. Det er hvertfall hva jeg ville gjort når lakken er 50 år gammel (sannsynligvis omlakkert senere?) :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Ja, var dette jeg tenkte litt på også.. Men er for fordelig mye møkk, så tror jeg kommer til og holde på lenge hvis jeg ikke skal bruke sterk avfetting :P Bilen har aldri vært omlakkert nei, hvis det var det du tenkte på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye i hjulhus, stigtrinn på sidene, Og lufting under bakluke... Problempunkter ang rust som stort sett aldri blir vasket.

Som tobias sa ja, kjør på med mild blanding og føl deg frem på hvor mye som er nødvendig.

Jeg har målt lakktykkelsen på mange veteraner og dette kommer jo tilbake på om bilen har vært omlakkert..

Bobla mi likker å vingler mellom 200 og 600 my, mens en kundebil som skal ha en shine til våren ligger bare så vidt over 50... Noen plasser under 50, og en plass ser du stål :/

Ofte veldig stort avvik på gamle biler er min erfaring, kan kjøre på som fan på høyre framskjerm med grovprodukter men er du ikke klar over lakktykkelsen kan du gå brenne deg gjennom på venstre side med samme kjøremønster...

Prøv først uten ironX, så kan du heller sause på etterpå.... Men jeg har aldri hatt problem med den på gammel lakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Okay, tusen takk for et godt svar! :)

Skal ut nå og prøve litt, blanda meg litt forskjellige blandinger med surfex osv :) Vet ikke om HT er så lurt heller jeg? Eller går dette bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Er bilen uten klarlakk forvittrer lakken også etterhvert, har sett bobler i rødt bla som ikke har vørt lakkert opp siden de var nye, og der ser en metallet mellom lakken noen steder. Har det skjedd må den lakkeres, ellers er det vask som vanlig for min del.

Kan være det kan brukes en fluefjerner som vaskehjelp da det ofte sitter en del organsisk møkk på bilen i form av mose, mugg ol. Det syntes jeg har fungert her, bare tynne den ut om du har fluefjerner som er konsentrert og ta det i flere omganger for å få det bra.

btw... Bilder før og etter ønskes ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...