Gå til innhold

Firmabil vs privatbil i jobb - ulemper og fordeler


Haakon O

Recommended Posts

Jeg laget denne tråden på et annet forum, men jeg tipper det er flere i samme situasjon her inne også, så jeg spør om det samme her jeg.

Det jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med kjøp og bruk av firmabil i ens eget foretak, kontra å bruke privatbil i jobbsammenheng, og hva som gjerne vil svare seg med dette?

For å ta meg selv som eksempel, så har jeg et enkeltmannsforetak uten andre ansatte, og ser meg nå etter ny bil. Da kan jeg enten kjøpe en varebil til bruk i firmaet med de avgiftsmessige fordelene og ulempene dette fører med seg, eller kjøpe en personbil privat, og avskrive kilometre denne blir brukt i jobbsammenheng

Setter opp det jeg har fått meg med av avgiftposter, og to eksempler på biler som begge passer til bruken det er snakk om:

1: Varebil kl2 på (momsregistert) firma.

VW Touran 140 TDI DSG comfortline med noe utstyr: 300 000,-

Fordeler:

Får igjen mva (50000kr) som kan betales rett inn på lån, eller investere i utstyr til firmaet.

Drivstoff, servicer, dekk og andre kostnader skriver av på firmaet

Avskriving av bilens verdi (300 000kr) over 5 år, altså lavere skattbar inntekt = mindre skatt for meg personllg.

Ulemper:

Man må ha to biler, en til næring og en til privat, dvs 2 forsikringer,2 årsgifter osv.

Eller at man må skatte for å bruke bilen privat. Dette er greit om man "får" en firmabil i et firma en er ansatt i, men i et enkeltmannsforetak har man allerede brukt sine egne penger å kjøpe bilen for, og må skatte på lik linje med de som har fått en utlevert "gratis". Altså veldig lite gunstig.

2; Personbil privateid brukt i næring.

VW Golf stv med noe utstyr: 300 000,-

Fordeler:

Mer allsidig bil med 5 seter, og omtrent like god plass til lange ting når setene legges ned

Fri bruk utenom arbeidstid

Man trenger bare 1 bil, så man kan selge den man har, og også kutte ned på årlige utgifter

Ulemper:

Mindre fradrag enn firmabil

Må føre loggbok for all bruk som skal avskrives

Reglene er jo slik at firmabil KUN skal brukes i næring, den skal parkeres ved arbeidsplass, ikke hjemme etc, og at man skal ha en personbil registrert i sitt navn for ikke å bli automatisk skattet for bruk av firmabil på privaten. Men ser i nærmiljøet her at flere har blitt skattet uansett, selv om de har personbil utenom. Er det flere som har vært borti dette?

Sitter på gjerdet og tenker her, ny bil blir det snart, må bare finne ut hva som vil lønne seg, både økonomisk og bruksmessig.

Setter pris på alle innspill, store og små. Mener det er mange her som har egne firma både med og uten firmabiler :)

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind A S

Just from the top of my head, må firmabil være en varebil? Kan jo like gjerne være en Golf Stv det vel? Hvis det går an så kan det vel være gunstig å ha firmabil som en må skatte av, gitt at en bare har denne ene bilen?

Ingen ekspert, har faktisk ikke firmabil selv, men en fetter og en onkel som begge jobber som selgere, fetteren hadde firmabil, brukt privat, onkelen privatbil med kjøregodtgjørelse. For onkelen som kunne cashe ut ny bil hvert tredje, fjerde år var det privatbil som lønnet seg, for fetteren som var i etableringsfasen var det firmabil som gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firmabil må være en varebil kl 2, ellers har man ingen skattemessige fordeler. Da ender man opp med å betale for sin egen firmabil av egen lomme, pluss skatte for å ha firmabilen.

Hadde man jobbet som ansatt i et firma som man hadde fått en firmabil utdelt, så hadde det stilt seg annerledes. Da får man en "gratis" personbil med alle utgifter dekket, det eneste man må er å skatte av det. Men når det firmaet som betaler for bilen og utgiftene, er deg selv (personlig firma) samt at man må skatte på lik linje med de som har fått bilen utdelt, så stiller det seg veldig ugunstig.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er jo slik at firmabil KUN skal brukes i næring, den skal parkeres ved arbeidsplass, ikke hjemme etc, og at man skal ha en personbil registrert i sitt navn for ikke å bli automatisk skattet for bruk av firmabil på privaten. Men ser i nærmiljøet her at flere har blitt skattet uansett, selv om de har personbil utenom. Er det flere som har vært borti dette?

Vi har "løst" dette problemet med att jeg har oppmøtested hjemme, da kan jeg ha den stasjonert hjemme hos meg. Men man har fortsatt ikke lov til å kjøre innom butikk eller hente barn i barnehage etc på tur hjem.

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er jo slik at firmabil KUN skal brukes i næring, den skal parkeres ved arbeidsplass, ikke hjemme etc, og at man skal ha en personbil registrert i sitt navn for ikke å bli automatisk skattet for bruk av firmabil på privaten. Men ser i nærmiljøet her at flere har blitt skattet uansett, selv om de har personbil utenom. Er det flere som har vært borti dette?

Hvis firmabilen har vært nyttet til privat bruk, hjelper det ikke å ha en privatbil registrert på seg. Da blir det tilbakeføring til privat. Man må også overstige 6000 km i næring for å kunne forsvare å ha en firmabil. Kjører man mindre blir den regnet som en privatbil brukt i næring, og det blir heller gitt fradrag etter standardsats pr. km næringskjøring. I sistnevnte tilfelle er det ingen krav til type bil, i motsetning til en firmabil som nevnt tidligere i tråden må være varebil klasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "løst" dette problemet med att jeg har oppmøtested hjemme, da kan jeg ha den stasjonert hjemme hos meg. Men man har fortsatt ikke lov til å kjøre innom butikk eller hente barn i barnehage etc på tur hjem.

Man har lov til å benytte firmabil til private ærend ifm. 'direkte oppmøte' sålenge dette skjer 'sporadisk', dvs ikke mer enn to ggr innenfor samme måned. Alt over dette, så blir du fordelsbeskattet for hele den månenden.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Man har lov til å benytte firmabil til private ærend ifm. 'direkte oppmøte' sålenge dette skjer 'sporadisk', dvs ikke mer enn to ggr innenfor samme måned. Alt over dette, så blir du fordelsbeskattet for hele den månenden.

Skal man slippe unna fordelsbeskatning tilbake i tid, må en kunne dokumentere all kjøring..

Eneste måten å få til dette er å ha GPS tracker i bilen. Vi har det i alle firma bilene på jobben for å slippe unna futen.

Kommer det spørsmål er det bare logge seg inn å printe ut en haug med kjøresedler.....

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man slippe unna fordelsbeskatning tilbake i tid, må en kunne dokumentere all kjøring..

Eneste måten å få til dette er å ha GPS tracker i bilen. Vi har det i alle firma bilene på jobben for å slippe unna futen.

Kommer det spørsmål er det bare logge seg inn å printe ut en haug med kjøresedler.....

Vi fører selv foreløpig, og det funker..for min del! Men er alltid noen som klarer å ha så ufattelig store avvik, at de 'ødelegger' for resten.

Plager ikke meg om de vil montere gps-logg i bilen(hadde spart meg for mye papirarbeid), men de med mest svinn på skogen klør fagforeninga på de rette plassene, sånn at de skal gå i bresjen for å nekte for gps.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i praksis, hvem er det som avdekker denne kjøringa? La oss si for min del som har et lite enkeltmannsforetak, uten verken fagforening eller revisor. Kan være på jobb 24t i døgnet forsåvidt pr definisjon, kan alltid være på vei til eller fra en synfaring, montering, til eller fra posten med varer etc etc.. Er det ved gjennomgang av kjørelister, eller må man bli "tatt på fersken" ved å bli stoppet?

Har egentlig ikke satt meg inn i dette så mye ennå, akkurat hvordan dette fungerer. Det jeg derimot vet, er at flere lokale kjente har blitt ilagt tilleggskatt for firmabil, selv om dette er ren næringsbil og de har begge personbiler utenom. Han ene driver transportfirma og har flere store Transiter, og firma på hjemadresse. Han andre driver et entreprenørfirma (AS) med 12 ansatte, og har firmabil som blir brukt kun i jobbsammenheng, og privatbil utenom. Er i krangel med skattemyndighetene om tilleggskatten han ble ilagt, men er visst ikke til å rikke de.

http://www.na24.no/article3321681.ece

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i praksis, hvem er det som avdekker denne kjøringa? La oss si for min del som har et lite enkeltmannsforetak, uten verken fagforening eller revisor. Kan være på jobb 24t i døgnet forsåvidt pr definisjon, kan alltid være på vei til eller fra en synfaring, montering, til eller fra posten med varer etc etc.. Er det ved gjennomgang av kjørelister, eller må man bli "tatt på fersken" ved å bli stoppet?

Har egentlig ikke satt meg inn i dette så mye ennå, akkurat hvordan dette fungerer. Det jeg derimot vet, er at flere lokale kjente har blitt ilagt tilleggskatt for firmabil, selv om dette er ren næringsbil og de har begge personbiler utenom. Han ene driver transportfirma og har flere store Transiter, og firma på hjemadresse. Han andre driver et entreprenørfirma (AS) med 12 ansatte, og har firmabil som blir brukt kun i jobbsammenheng, og privatbil utenom. Er i krangel med skattemyndighetene om tilleggskatten han ble ilagt, men er visst ikke til å rikke de.

Her oppe har de hatt kontroller på barnehager etc for å ta folk med firmabil "på fersken". Hvor mye bevis de trenger er jeg ikke sikker på. Men så lenge du kan dokumentere (ordre, faktura til kunde etc) att du har du har ett erend i jobbsamenheng vil jeg tro de har en dårlig sak. Det med å kjøre til/fra posten vet jeg ikke hvordan du skal kunne dokumentere, men det må da være nok å vise til div ordrer som skal sendes/hentes vil jeg tro?

Har hørt om flere her som sier att det er jævla skjelden att de kontrolerer deg så lenge ingen sladrer, men når du først har fått dem på nakken skal du ha stålkontroll på dokumentasjonen din for å slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
Sindre2

Stiller et spørsmål i denne tråden jeg også:

Jeg har fått utlevert en varebil klasse 2 fra min arbeidsgiver som jeg skal bruke i jobbsammenheng. Jeg ukependler og arbeidsgiver har sagt at jeg kan bruke bilen til å reise hjem i helgene. I løpet av et år vil det bli ca 8000 km. Alternativet er å kjøre min 6 måneder gamle privatbil og få kjøregodtgjørelse..

Er usikker på hva som vil være mest lønnsomt for meg, firmabil eller privatbil? Dersom jeg velger firmabil vil den kun bli brukt til å reise hjem i helgene, ikke noe butikk, barnhage eller lignende.. Er flere faktorer som spiller inn her vil jeg tro. I linken nedenfor kan det se ut til at jeg må skatte ca 30-40000,- for å ha firmabil. En annen ting er om jeg velger å bruke privatbilen så drar denne på seg mange km som vil gjenspeile seg i bruktbilprisen.

Noen tips, erfaringer? :)

http://www.dinside.no/111288/de-norske-firmabilreglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha oppført addressen din hjemme som "oppmøtested" for å ta den med hjem fullt ut lovlig. Er i hvertfall slik vi kommer oss rundt det her hos oss.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle sikkert la seg gjøre å føre opp hjemme som oppmøtested. Men man må fortsatt betale skatt vell? Må jeg betale litt over 30k i skatt blir det fort ulønnsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Etter hva jeg har forstått blir det jeg skal ha en "yrkesbil" som kun brukes i jobb i ukene og til å kjøre hjem i helgene etter endt arbeidsuke. Etter hva jeg har forstått er dette helt skattefritt. Men da regner jeg med at jeg ikke kan skrive hvor mange km jeg har kjørt yrkesbilen? Hverken i lønnsrapport eller til skattekontoret?

Er veldig forvirrende dette, har søkt masse på nettet, men blir ikke riktig klok :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha oppført addressen din hjemme som "oppmøtested" for å ta den med hjem fullt ut lovlig. Er i hvertfall slik vi kommer oss rundt det her hos oss.

Er ikke bare bare å oppføre hjemsted som oppmøtested. I såfall så ville alle bare satt hjemsted som oppmøte sted og sluppet unna. Vurderingen kommer an på hva man jobber med og hvordan bilen blir brukt. F.eks om man reise hjemmefra rett ut til kunde eller om man må reise hjemmefra til et kontor og så tar noen turer utfra kontoret hver dag - i et siste eksempelet så vil man ikke kunne si t hjemmstedet er oppmøtested..

Et eksempel på noen som kan ta med bil hjem er hvis de f.eks har vakt telefon slik at de kan risikere å måtte reise ut med bilen i løpet av kvelden/natta.

Et annet argument som en del benytter er at en bil med verdier f.eks verktøy/varelager tas med hjem pga innbruddsfare på arbeidsplassen pga ingen sikring.

Når det gjelder varebil klasse 2 i forhold til varebil kl 1/personbil så vil mva få store konsekvenser. Det er kun varebiler klasse 2 som man kan trekke fra mva på bilkjøp,drivstoff, reparasjoner og vedlikehold. For de andre typene så er det 0 mva fradrag. (dersom en varebil klasse 2 brukes privat med fordelbeskatning så må man fordele mva etter en antatt brøk privat/arbeid slik at man kun får fradrag for den delen som er næring.)

Hvem som sjekker:

Revisor vil undersøke bruken/ stille spørsmål

I tillegg så har man en kommunal enhet som heter arbeidsgiverkontrollen som har som oppgave å kontrollere lønn, firmabil lån etc i alle ulike selskapstyper. Disse vil i hovedsak kontrollere regnskap og hva som erregistrert. F.eks om en kun har firmabil tilgjengelig eller om man har en annen privatbil registrert i sitt navn osv.. Det med fysisk kontroll ved butikker, skianlegg etc er vel forskjellig fra fylke til fylke, har hørt om noen steder litt nord i Norge hvor det er gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått blir det jeg skal ha en "yrkesbil" som kun brukes i jobb i ukene og til å kjøre hjem i helgene etter endt arbeidsuke. Etter hva jeg har forstått er dette helt skattefritt. Men da regner jeg med at jeg ikke kan skrive hvor mange km jeg har kjørt yrkesbilen? Hverken i lønnsrapport eller til skattekontoret?

Er veldig forvirrende dette, har søkt masse på nettet, men blir ikke riktig klok :unsure:

Jeg er ikke helt sikker på om det er noen særregler for pendlere, men i utgangspunktet så tror jeg ikke du kan kjøre bilen hjemme i helgene uten å skatte av den.

Dersom du har skattemessige bosted et sted og arbeider et annet sted slik at du blir pendler. Så vil reisen i helgene kalles "besøksreise". Forsøk å søk på det på nett og se om du finner noe fornuftig da:) hvis ikke så finnes det også et telefonnummer til Skatteetaten hvor du kan stille spørsmål.

Du kan også se i en bok som heter lignings ABC. Denne ligger på Skatteetaten.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...