Gå til innhold

Vaskeriper etter en omgang i automatisk bilvask


Dave

Recommended Posts

Heisan:-) Er som dere ser nybegynner. Men ser allerede at det er mange dyktige folk med kunnskap og erfaring som kan komme meg til nytte:-) Fikk meg splitter ny bil i november,og gjør så godt jeg kan med vedlikehold. Sverger selvfølgelig til håndvask:-) Men her om dagen bestemte selvfølgelig min samboer for å hjelpe meg med bilvasken,og satte den i den lokale bilvaskeautomaten:-(Etter det jeg kan se,så gikk det ganske bra. Men ble nok noen vaskeriper. Er det noen som har tips om hva jeg trenger å gjøre for å bøte på "skaden"? Og hvilke produkter jeg trenger i den anledning. Skal i første omgang få bestilt meg en vaskebøtte med dertil egnet tilbehør:-) Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Bruk søkefunksjonen, f.eks swirls, vaskeriper, Bernhard&Truls osv :)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

Velkommen inn hit :)

Søkefunksjonen funker gull her inne! :)

Men hvis det er vaske riper du vil fjerne, hadde jeg godt til innkjøp av Meguiars Ultimate Compound og en DA maskin pluss noen pader, f.eks orange uber pads :)

Og noen microfiberkluter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:-) Nå har ho fått beskjed om å la meg ta meg av vaskinga,så da går det vel bra:-) Tenkte å kjøpe utstyret litt etter litt. Ender nok med en DA maskin etterhvert utover våren:-) Men hvis ripene er veldig fine,er det mulig å ta de for hånd? Og hvilke produkter anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mulig å ta riper for hånd med den erfaringen jeg har, men min erfaring er ikke lang. Det du gjør for hånd, med håndprodukter, er å fylle de ripene du har med "fillers" i polishen før du legger en voks for å forsegle det hele.

I motsetning til polisher beregnet for maskin hvor du sliper av et lag av klarlakken og faktisk fjerner de fleste swirls og kanskje RDS i klarlakken før voksen kommer på.

Skal du ikke over på maskin med det første, men vil prøve håndprodukter til våren og sesongen som kommer er kanskje 3-steg i fra Meguiars en god start?

Noen flere må gjerne komme med forslag, da jeg er litt redd for å hevde for mye siden jeg selv vasket med svamp etter en skyll med hageslangen sist sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Jo. det er fint mulig RudiM. Ulitmate Compound eller Scratch X fra Meguiars fjerner riper også for hånd, men du må så klart jobbe hardere enn med en maskin. Til dette kan du bruke vanlig, gule håndpads. Du kan også bruke Swissvax cleaner fluid medium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne pakka der er gull! Eneste du mangler i den pakka der er et microfiber towel til å tørke bilen uten å ripe.

Vaskepakke:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=61_63&product_id=96

Og microfiber håndkle:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=101&product_id=349

Det tørkehåndkle er kanskje det dyreste, men det er helt villt! Har ikke fått handlet et sånt selv enda, men står høyt prioritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne riper for hånd, men du har antakeligvis mistet motet og fått senebetennelse lenge før du er ferdig med første panelet.

Det viktigste for å unngå nye riper er gode vaskerutiner, og noen gode avfettinger og en høyttrykkspyler er nødvendig for å fjerne mesteparten av møkka før man vasker bilen for hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fjerne riper for hånd, men du har antakeligvis mistet motet og fått senebetennelse lenge før du er ferdig med første panelet.

Det viktigste for å unngå nye riper er gode vaskerutiner, og noen gode avfettinger og en høyttrykkspyler er nødvendig for å fjerne mesteparten av møkka før man vasker bilen for hånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vaskepakke med tilbehør bestilt:-) Kan lett bli kvitt noen kroner,skjønner jeg:-) Skal bli artig å prøve de nye produktene og se hvor bra det er i forhold til det jeg har brukt før. Regner med å prøve Swissvax Cleaning Fluid medium i første omgang. Har ikke fått sett skikkelig på bilen etter turen i automaten. Men må vel være noe beskyttelse igjen på en såpass ny bil? Syns ikke det var så ille:-) Får krysse fingrene:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyttelse beskytter bare mot vannflekker/kalk, sur nedbør, fuglebæsj, insekter, osv. - ikke mot riper!

Har faktisk sett en test på dw som viste at en eller annen forsegling gjorde at det ble vesentlig mye mindre vaskeriper kontra ingen beskyttelse :P bare for å kvarulere litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Jeg tenkte på vanlig voks eller forsegling. Coating er noe jeg vurderer på min egen bil pga. ekstremt myk og tynn lakk.

"Vanlig" voks, sealer etc beskytter også mot riping.. i hvilken grad vil avhenge på lakken og LSP'en. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som du har olje i motoren, fungerer LSP som smøring mot friksjon. Man unngår ikke riper, men lakken blir vesentlig mer motstandsdyktig. Finn et testpanel og prøv selv.. på myk lakk er forskjellen ofte helt vill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...