Gå til innhold

vintervask trøbbel


v50'en

Recommended Posts

Hei og god morgen. Nå som det er vinter og litt kjøligere på vestlandet har jeg litt problemer med å få bilen helt ren. Fra halvveis på sidedørene og ned blir det liggende et lag med noe som føles litt ujevnt, og lugger litt i tørkefilla. Det er ikke synlig men kan kjenne det ved forsiktig berøring. Hva er dette og kan jeg få det bort uten å gå drastisk til verks?

Avfetter med surfex hd, blandet mellom 1:25-1:30 en plass, høytrykkvask med skum, berøringsvask og htspyling til slutt. Berøringsvasken er med meguiars nxt gen, hva som er i høytrykkvasken vet jeg ikke, siden jeg må gjøre dette på bensinstasjonen.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke helt knekken på det nei. Selv 3M Quick Wax overlevde det her. På min bil overlevde den Surfex HD 1:5, Prickbort, sterk blanding CW&G og IronX, selv etter mange vask..

...den skal visstnok ta 50% av voksen, men jeg er ikke så sikker på om det kan stemme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sånn ruglete lakk nederst som du snakker om, men etter prickbort og ironx + håndvask, så var alt dette borte :)

Som da flere sier, så er nok dette komboen du bør prøve, for så å se om det er igjen noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange og raske svar. Får bestille prickbort så snart lønna ramler inn, og så iron x hvis det ikke er nok :) selges noe av dette over disk i bergensområdet forresten?

Ang clay så kommer jeg nok ikke til å gjøre det før til våren, samtidig som jeg (lærer meg å ) polerer bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Vet at BilXtra på lørenskog selger en 5L for 399,- men 99,- pr enkelt flaske..

Har ikke funnet Prickbort på Mekonomen enda, men statoiler selger PB for 89 kr/L

Mekonomen Åsane her i Bergen har hvertfall Prickbort, så jeg antar at Mekonomen i Fyllingsdalen har det også siden de kjører produkter mellom butikkene hvis man spør etter noe den ene butikken ikke har.

Det er dog ikke gitt at alle Mekonomen-sjappene har det samme utvalget av produkter...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Crister sier, Mekonomen i Fyllingsdalen og i Åsane i Bergen selger PB til lavere pris enn noken nettbutikker :) Får også Mekonomen kort som gir 10% på alt av pilpleie produkter på Mekonomen ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen Åsane her i Bergen har hvertfall Prickbort, så jeg antar at Mekonomen i Fyllingsdalen har det også siden de kjører produkter mellom butikkene hvis man spør etter noe den ene butikken ikke har.

Det er dog ikke gitt at alle Mekonomen-sjappene har det samme utvalget av produkter...

Nei, det er helt klart.. Men jeg synes at ett så vesentlig produkt som Prickbort, faktisk burde være i sortemanget :)

Det morsomste er at Bilxtra Åsane selger Prickbort til 119 for flasken mens Mekonomen 60 meter bortenfor selger til 69 (59 med Mekonomenrabatt) for flasken. :)

Selger Bilxtra Åsane noe Prickbort da? Det må jo være en tapt kamp når Mekonomen selger den så billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Sist jeg var der og skulle ha Prickbort sto det en annen kar ved siden av meg og så på de samme flaskene og tok med seg to stykker i labbene mens han myste på noe Megs-greier like ved siden av. Jeg sto og så skeptisk på prisene og tiltrakk meg en ansatt som lurte på om jeg trengte hjelp. "Hvorfor tar dere dobbel pris av Mekonomen like her borte for Prickbort? Det sier jo seg selv at jeg ikke kommer til å kjøpe noe her hos dere." -"Ja, nei, det er jo de prisene alle selger dem til" "Nei, dere ligger 30-50 kroner over alle andre som selger dette stoffet; Mekonomen 60 meter bortenfor selger jo flaskene til 69 kroner stykket. Du klarer ikke matche prisen deres da?" -"Da må jeg sjekke Systemet..."

(Karen som sto og holdt på to flasker Prickbort satte de plutselig fra seg og vimset bort i nærheten av kassen og lot som han så på jekker og støttebukker mens ungdommen bak kassen knotet med prisene.)

-"Njaeh... jeg kan selge dem til deg for 102 kroner stykket, noe mer enn det har jeg ikke å gå på."

"Jaja, da stikker jeg til Mekonomen og kjøper to liter til prisen av én her hos dere, hejdå!"

Han andre fyren fulgte etter meg bort til Mekonomen og tok med seg fire flasker derfra. :)

Lang epistel det der, men svaret blir vel "tja". De selger vel til folk som kommer innom og ikke vet hva de skal ha og som ikke tenker på Mekonomen som et sted der man kjøper sånne ting, regner jeg med.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...