Gå til innhold

Nybegynner gone mad:p


Ruben

Recommended Posts

Tenkte jeg endelig skulle prøve og våtslipe bilen min. Hadde en del riper og diverse jeg ville bli kvitt. Har jo ingen 3m sanding maskin men ble for hånd og det fungerte greit, Eneste jeg tar nok ikke hele bilen. Blir nok bare panseret og taket. Legger da ved noen bilder så får dere se.

Gi tilbakemeldinger. Har dere tips så kom med dem:P Skal fortsette på bilen i morgen.

post-3799-0-01015500-1328910413_thumb.jp

post-3799-0-65427400-1328910632_thumb.jp

post-3799-0-45406500-1328910949_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Dette er igrunn for viderekomne, men tar du det rolig så er det god trening :) Jeg bruker sjeldent våtsliping, men hadde nok spart tid på det noen ganger :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Veit jo egentlig ikke om jeg skal kalle meg nybegynner men:P Har vell polert snart 50 biler:P Men aldri våtslipt:p Hva syns du om resultatet?

Det ser meget bra ut :) Da har du polert omtrent like mange biler som meg. Jeg kaller meg nybegynner, hehe.bruker du lakkdybdemåler eller tar det ikke såå veldig mye lakk med litt lett pussing?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lakkdybde måler nei:P spørs om jeg ikke skal kjøpe meg en i sommer. Men tar det på feelingen nå. går ikke så hardt på med slipingen, bruker 2000 grit og 2500 og 3000, Kunne sikkert gått ned på 1500 på det dypeste ripene. Men Funker fett nå så.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har ikke lakkdybde måler nei:P spørs om jeg ikke skal kjøpe meg en i sommer. Men tar det på feelingen nå. går ikke så hardt på med slipingen, bruker 2000 grit og 2500 og 3000, Kunne sikkert gått ned på 1500 på det dypeste ripene. Men Funker fett nå så. :)

Funker dette ser jeg.Feeling går bra, men kan en sjelden gang ta feil :) F.eks på BMWn jeg holdt på med sammen med meringdal og co, testa vi dybden på akkurat samme sted etter en veldig hard runde med roterende.Ripene rundt punktet var borte, men vi hadde gått ned fra 163 til 162 omtrent.På citroen med samme produkt(s3gold) gikk jeg ned 10my bare på ett minutt med mye finere pad :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg inn så mye i de my begrepene enda, Vært fint om du forklarte hva det betød veit det har noe med dybde og gjøre men hva er det som er mye og lite.? S3 golden har jeg hørt at er sandpapir på flaske:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

s3gold er effektiv og ett må ha produkt på harde lakker :) Da tror jeg du må finne tråder/emner om dette.På mange biler er etter min mening under 100 skummlt lite, og særlig på kanter og kurver.F.eks 135 på måleren er vel 1,35 mm vil jeg tro.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv har jeg korrigert kun 2 biler, men jeg prøvde selv å våtslipe for første gang i september ifjord. Skulle bare teste. Gikk veldig fint og følte jeg fikk et bedre resultat med våtslip, så det endte med at jeg våtslipte nesten hele bilen. :P

Jeg brukte kun p2000 og kjørte over med 3M etter det.

(Hvis du vil se på jobben jeg gjorde, så kan du trykke på Volvo 940 S&S i signaturen min)

Resultatet på bilen din ser veldig bra ut. Skulle kanskje tatt noen flere bilder underveis for å "vise det" litt mer, men ut ifra bildene over, så ser det veldig bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer nok flere bilder i morgen:) men skal bare våtslipe panseret og taket og noen plasser jeg har riper. Skal ha bilen på lakkering om ikke altfor lenge. kanaler og diverse plasser må tas. Det kommer faen i meg rust på ventre siden av bilen:p enda det bare er 2000 mod:p Hadde mindre rust på e30 jeg hadde:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleksander Ødegård

Det kommer faen i meg rust på ventre siden av bilen:p enda det bare er 2000 mod:p Hadde mindre rust på e30 jeg hadde:P

Biler fra årstusenskiftet er faktisk blandt de værste ang. rust.

De fleste fabrikker i europa fikk vel levert svært dårlig stål noen år i denne perioden.

Ser det bl.a. på vag, bmw, mercedes osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok stemme aleksander, men hjelper ikke akkuratt at bilen har blitt lakkert engang før på ventre s. Og det er der problemene er nå. Det fant ikke jeg ut før 6 mnd etter jeg hadde kjøpt bilen. For da begynte klarlakken og flasse:p heh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Lite våtsliping på Nes altså Hans Martin? Kanskje vi burde lære oss dette? :)

Jeg har prøvd litt med sånn stift bare, men har vanelig papir liggende også :) Her hatt mange innom som har snakket om våtslip og vist meg på biler jeg har holdt på med.Ser veldig greit ut.Jeg kommer nok ikke til å bruke våtslip så ofte på jobbene mine, men kan nok til å bruke det om det dukker opp ei ekstrem ripe eller 2 ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben: Resultatet ser absolutt bra ut. Men hvorfor våtslipte du hele panseret? Dype riper over hele? Har våtslipersett selv, og har ikke prøvd det ennå, men jeg tenkte det var best å bruke det på enkeltriper som er ekstra dype, og la maskina ta resten? :)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

s3gold er effektiv og ett må ha produkt på harde lakker :) Da tror jeg du må finne tråder/emner om dette.På mange biler er etter min mening under 100 skummlt lite, og særlig på kanter og kurver.F.eks 135 på måleren er vel 1,35 mm vil jeg tro.

135 på måleren er 0,135mm :) 1 my = 1µm = 1 mikrometer = 0,001mm

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

135 på måleren er 0,135mm :) 1 my = 1µm = 1 mikrometer = 0,001mm

My tusendels 1000 dels mm.Det visste jeg. Men hadde aldri tippa at f.eks 135 på måleren var nesten så tynt som 1/10 mm :) Har brukt lakkdybdemåler mye, og mest for å holde meg unna grov korrigering på feil områder.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben: Resultatet ser absolutt bra ut. Men hvorfor våtslipte du hele panseret? Dype riper over hele? Har våtslipersett selv, og har ikke prøvd det ennå, men jeg tenkte det var best å bruke det på enkeltriper som er ekstra dype, og la maskina ta resten? :)

Ja simen, fant ut at det var det beste. hadde mange riper som gikk på kryss og tvers. har katter i nabolaget som syns det er moro og skli nedover panseret. Hadde jeg hatt noe å skute med hadde hadde jeg gjort det. Dette er første gangen jeg gjør det så , men føler at det kanskje var letter og ta ripene med sliping enn med maskin. Har ikke så mye swirls i bilen men mest riper etter de støgge kattene:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterbildene har ingen lyskilder på lakken og selv om det ser blankt ut kan vi på ingen måte bedømme resultatet med et såpass "dårlig" bilde, mange momenter ved å våtslipe for hånd som gjør at man kan få en del altfor dype sliperiper som man nærmest må slipe på nytt for å bli kvitt.

Litt av poenget med å våtslipe er å fjerne appelsinhuden i lakken, for å få maximal dybde og refleksjon. Med 2000grit er det omtrent umulig å fjerne appelsinhud, det er ihvertfall ekstremt tungvindt, og jeg mener at hvis det skal ha noe for seg må man gå grovere til verks evt. bare la det være og heller bare korrigere med grov polish og spare seg mange timer med jobb, blankt blir det uansett.

Nå vet jeg lite om deg og dine kunnskaper med roterende, men begynnerfokuset må alltid være og bli 110% komfortabel med roterende maskin og tilhørende pad, produkter og ikke minst teknikker før det er noe poeng i å våtslipe. Og missforstå meg rett, jeg kjenner folk som har polert hundrevis av biler men som ikke kommer i nærheten av erfaringen, kunnskapen og resultatene her inne. Men det er selvfølgelig morro og teste slik som du har gjort for å samle noen nyttige erfaringer :)

Håper du ser på dette innlegget som et slags konstruktivt innspill og ikke et surt oppgulp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer faen i meg rust på ventre siden av bilen:p enda det bare er 2000 mod:p Hadde mindre rust på e30 jeg hadde:P

Selvfølgelig bare for å pirke men det er tross alt 12 år siden... ;)

Biler fra årstusenskiftet er faktisk blandt de værste ang. rust.

De fleste fabrikker i europa fikk vel levert svært dårlig stål noen år i denne perioden.

Ser det bl.a. på vag, bmw, mercedes osv

Såvidt jeg vet kommer dette av at det ble innført nye regler i EU angående resirkulering av gamle biler, og da ble stålet ikke bra nok og dermed ruster de som besatt, selv etter få år på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...