MadsH

Hva er lov innen bruktbil garanti?

Hei

Jeg har for en tid tilbake siden kjøpt en BMW 520IT 99" (Bensin)

Denne betalte jeg 75.000kr for var kjørt 130.000km og så ut til å være i veldig bra stand.

Den ble også levert med 3måneders garanti.

Det har vært endel småfeil som har blitt fikset opp i, og nå siste gang ble varmeapparat,alarm og radio fikset.

Det var også feil på webasto varmer som starter men tenner ikke og regnsensor.

Webasto hadde ikke han på verkstedet peiling på så han ville ikke røre det.

Regn sensoren misstenker han er pga en steinsprut midt i ruta.

Disse 2 tingene ville ikke selger fikse, han ville heller ha bilen tilbake.

Mitt spørsmål er da, hva gjør jeg? Kan de bare si sånn?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontakt NAF for bistand. De har advokater og jurister som kan masse om bruktbilhandel.

Ønsker deg lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stor spørsmålet blir vel hva selger vil gi deg som kompensasjon for å levere bilen tilbake. Det høres ut som du har fått mye ut av den garantien på en billig 13 år gammel premiumbil allerede. Det er en grunn til at bruktprisen på bilen er 1/8 av nypris for å si det sånn.

Jeg skjønner at selger ikke vil dekke ny frontrute, de fleste forhandlere ønsker at en bruker forsikringen på slikt. Bytt ruten, og få forhandler til å fikse regnsensoren hvis den fortsatt ikke funker.

Hvis Webastoen er av samme årgang som bilen, trengs nok en real service på den. Hvis den ikke virket da bilen ble kjøpt, bør forhandler fikse det. Har den sviktet i ditt eie bør du nok godta å betale for en service på anlegget - slikt er ikke vedlikeholdsfritt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting, VET du at ikke regnsensoren ikke virker? Noen ganger må de resettes for at de skal virke. Forklaring ligger på bimmers.no.

Hvordan vet du at du har regnsensor? Alle vindusviskerhendlene har nivåregulator, men det betyr ikke nødvendigvis at du har regnsensor. Min har vrihjulet men ikke regnsensor. Det står hvertfall ikke på utstyrslisten jeg har fått (har du det?)

Stod det i annonsen at du har regnsensor? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en svær dings som har en sensor på frontruten bak speilet.. 99.8% sikker på at d er regnsensor får inn på bimmers å finne reset guide :)

Sto ikke i salgs annonse at d var motorvarmer da selger ikke viste dette :S sier han.. Men har aldri virket i mitt eie..

Jeg er jo heller ikke medlem i naf, noen som vet hva d koster å bruke dem uten å vær medlem?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis han solgte bilen uten å vite om motorvarmer så skal du være glad du fikk den med.. :P Ta heller en service selv..

Hvis han ikke nevnte motorvarmer i annonsen så prøvde han jo ikke å selge deg en bil som var forventet med motorvarmer..

Dersom det var nevnt, så kunne du sagt at bilen var mangefull utifra annonsen og prøvd å kreve..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan tar mann service på en motorvarmer :P

Misstenker d er tennplyggen da for den sviver å kkenner det kommer "eksos" ut av den.. Bare tenner ikke tror jeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro et medlemskap i Naf er fort inntjent om du må til med juridisk bistand. Er vel en drøy høvding for et årsmedlemskap. Lykke til ihvertfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slutt på sunn fornuft i Norge, Vi kjøper biler til blodpris hoss forhandler for de skal kunne følge opp kunder som trur de kjøper ny bil når de handler brukt bil. Det er helt greit vet større graverende feil at man blir uenig(motor ,gir havari etter veldig kort tid, skjult rust av betydning , Men ved bagateller som ikke bil kyndig ikke har kunnskaper til å kunne oppdage synes jeg man burde kjenne sin besøks tid ang klage til selger. Og man sjekker jo ut en bil før man kjøper den,og vist man da finner ut at den er bra nok til kjøpe til en avtalt pris mener jeg at man burde ta små feil som ikke evnt fant på egen kappe.

jeg har selv verd nøyd og si til kjøper at du ikke får kjøpe bil av meg, fordi at du er person jeg blir plaget med for den miste ting resten den tiden du eiere bilen, solgte bilen til en annen bil entusiast og hørte ingen ting negativt spørsmål om bilen i etter tid. Bilen var bra den, men noen finner alltid noe og klage på vist de er en klager av person.

Vist man skal ha ny bil og garanti som man kan springe ned selger kjøp ny bil.

PS. Det er ikke uvanlig at selger/firma setter en egenandel på 1500 ,- på 3/6mnd garanti for og slippe at kunder kommer massene om en lys pære som slutte og virke osv....

Dette var ikke ment som ett "sinna" innlegg ,men jeg synes enkelt for langer mye av gamle biler og selger.

Det virker som personen her fått bra bil for pengene, jeg hadde fixet ruta og webasto selv å verd fornøyd, vist det var kun det som feilet bilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man et NAF medlemskap kan en også få en såkalt garantiutløpstest hvor de går over bilen og man får en liste med hva som er feil og hva en kan kreve fikset på garanti, men er ikke akkurat gratis....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garantiutløpstest er et kjekt tilbud fra NAF på en bil der nybilgarantien er i ferd med å gå ut.

MEN

Som jeg antydet i innlegg #3, blir det helt på trynet å forlange noe slikt på en 13 år gammel luksusbil til 75.000,-

Folk forlanger samme rettigheter som på en nesten ny bil, og det blir latterlig, feil og direkte ødeleggende for andre bilkjøpere.

Resultatet kan bli:

Forhandlere ikke gidder ta avanserte biler i innbytte til en fair pris.

Bruktbiler hos forhandlere blir sinnsykt høye for å dekke inn storforlangende bruktbilkunder som klager på at vindusspylervæsken har feil farge.

Nesten alle bruktbiler utenfor nybilgaranti, vil bli omsatt av private, der man har 0 garanti.

Jeg anbefaler trådstarter å lese kjøpekontrakten og brukbilgarantien nøye. Hvis den gir rett til at alt skal fikses uten kostnad for kjøper, må forhandler har vært helt idiot i salgsøyeblikket. Han angrer i såfall nå, og vil ha bilen tilbake. Dette har han ikke råd til. På ei så gammel luskustralle med alle duppeditter man kunne putte inn i bilen på det tidspunktet, vil det oppstå en rekke feil. Det må man ta høyde for når man velger å flotte seg med gammel "spydspiss-teknikk".

Det koster å holde en gammel premiumbil i strekk, trust me I know. Man har undersøkelsesplikt selv også og hva man forlanger av fiks etter kjøp, må stå i forhold til hva man betalte for varen.

Er man allergisk på verkstedregninger så kjøp Toyota Corolla eller tilsvarende, som i praksis er ett ratt og fire hjul, der ingenting kan gå galt.

Det er forskjell på steintavler og bærbare PC'er. En av dem krever mye mer vedlikehold, gjett hvilken :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for fornuftige svar :) derfor jeg nevner det i det hele tatt for her blir det postet fra lungene.

Jeg er enig som blir sagt her dette er en gammel bil og en hel del med feil som hadde plaget meg har alt blitt fikset.

I kontrakten står det grananti 3 måneder.

Jeg er fornøyd med bilen og det er mye bil for pengene.

Selger har også vært meget hyggelig og medgjørlig hele tiden, så jeg tror jeg skal si meg mer en fornøyd.

Case closed. :D

Endret av TaXiTuS
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv kjøpt en 2006 modell som kom med 24mnd Bilia garanti. Før garantien utløper vil det selvsagt bli tatt en garantiutløpstest. Eventuelle utbedringer som da måtte komme må da Bilia ta seg av. Enkelt og greit. Men jeg er enig med Espen i at en garanti ikke betyr at man skal bruke sunt folkevett i forhold til hva man skal "reklamere" på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på steintavler og bærbare PC'er. En av dem krever mye mer vedlikehold, gjett hvilken :thumbs:

Hehe, meget godt sagt ;)

Ellers er vel praksis ved reklamasjon relativt enkel - åpenbare feil som selger burde sjekket opp eller vite om, skal erstattes uten diskusjon.

Garanti er en annen sak, dette er det forhandleren gir deg i tillegg til eventuell kjøpslov/reklamasjonsrett osv. Her er det formuleringen i garantien (annonse og kontrakt) som bestemmer hvilke rettigheter du har.

MEN; når selger sier han heller vil ta bilen tilbake, har han forsåvidt dekket seg greit opp.. dersom han med dette mener at du kan få hevet kjøpet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive