Jump to content
Sign in to follow this  
Knutis

Knutis' maskintråd (Tester, erfaringer osv)

Recommended Posts

Knutis

Den jeg linker til fra Deltalyo har 3 bakplater: stor, medium og liten.
Både liten og medium er kurant til våtsliping og polering. Den store krever store puter og det blir både tungt for maskinen og lite effektiv korrigering, så det anbefaler jeg bare for finpolering eller legging av voks/sealer.

Bilnerden sine PDA15 og PDA21 maskiner gir veldig mye for pengene. Den største er nå på kampanje:
https://bilnerden.no/north-detailing-pda-21-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

Men PDA15 er den mest behagelige og allsidige i bruk av de to. Med så stor bakplate som på 21 er det vanskelig å komme til på endel steder.

Scandicshine har denne på kampanje nå, og det er en maskin som har fått skryt flere steder, men som jeg enda ikke har noen erfaring med selv.
https://scandicshine.no/product/chemical-guys-torq-x-orbital-polisher/

23 minutter siden, smil skrev:

Hvorfor bytte pute oftere på Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro oscillerende

Det mekaniske designet gjør at skruen som bakplaten er skrudd i, transporterer varme fra motor og gir og dermed varmer opp bakplaten.
Som igjen varmer limen både mellom pute og filt, men også mellom borrelås og bakplate. Så det lønner seg å ta det litt med ro, og ikke bare peise på for å ta bilen raskest mulig.
Det er heller ikke ventilasjon i bakplatene på denne modellen, i motsetning til på nyere modeller.

Edited by Knutis

smil
Den jeg linker til fra Deltalyo har 3 bakplater: stor, medium og liten. Både liten og medium er kurant til våtsliping og polering. Den store krever store puter og det blir både tungt for maskinen og lite effektiv korrigering, så det anbefaler jeg bare for finpolering eller legging av voks/sealer.

Bilnerden sine PDA15 og PDA21 maskiner gir veldig mye for pengene. Den største er nå på kampanje:

https://bilnerden.no/north-detailing-pda-21-900-w-oscillerende-poleringsmaskin

Men PDA15 er den mest behagelige og allsidige i bruk av de to. Med så stor bakplate som på 21 er det vanskelig å komme til på endel steder.

Scandicshine har denne på kampanje nå, og det er en maskin som har fått skryt flere steder, men som jeg enda ikke har noen erfaring med selv.

https://scandicshine.no/product/chemical-guys-torq-x-orbital-polisher/

Det mekaniske designet gjør at skruen som bakplaten er skrudd i, transporterer varme fra motor og gir og dermed varmer opp bakplaten.

Som igjen varmer limen både mellom pute og filt, men også mellom borrelås og bakplate. Så det lønner seg å ta det litt med ro, og ikke bare peise på for å ta bilen raskest mulig.

Det er heller ikke ventilasjon i bakplatene på denne modellen, i motsetning til på nyere modeller.

Nå er det å velge en av dem

1. North Detailing PDA-15 (er utsolgt)

2.Chemical Guys TORQ X Orbital Polisher.(er utsolgt)

3.Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro oscillerende. Kunne tenke meg North Detailing PDA-21 men som du nevnte

21 er vanskelig å komme til på endel steder. Så er litt usikker om PDA-21.

Tjukk Lesbe

Er det så stor forskjell på de du nevner og Clasohlson sin, som tilsier at de skal være dobbelt så dyr?

Knutis
24.7.2018 - 18.32, Tjukk Lesbe skrev:

Er det så stor forskjell på de du nevner og Clasohlson sin, som tilsier at de skal være dobbelt så dyr?

Jeg antar da du tenker på denne? https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-HPV-720-polérmaskin-/41-1347
Dette er helt sikkert en kurant nybegynner-maskin, hvis du skal polere to ganger i året.

Forskjellen på den og PDA15 er at den første er en halv kilo tyngre, sistnevnte har dobbelt så lang kabel, og nesten 25% sterkere motor. Og spør du meg er ikke den motoren for sterk i utgangspunktet, så en mindre kraftig maskin av dette designet ville jeg rett og slett ikke hatt. Jeg har ikke foretatt støymåling av Cocraften, men ser det anbefales hørselsvern i kommentarene så jeg antar den støyer mer. Erfaringene fra billige maskiner er at de generelt sett støyer mer enn de dyrere maskinene.
Ellers er Cocraft oppgitt til å ha et noe høyere turtall, både minimum og maximum, uten at jeg tror det har noen stor effekt.

Hvis du kjøper Cocraften kan du jo lage en liten test av den her på forumet. :)

24.7.2018 - 13.07, smil skrev:

Nå er det å velge en av dem

1. North Detailing PDA-15 (er utsolgt)

2.Chemical Guys TORQ X Orbital Polisher.(er utsolgt)

3.Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro oscillerende. Kunne tenke meg North Detailing PDA-21 men som du nevnte

21 er vanskelig å komme til på endel steder. Så er litt usikker om PDA-21.

Jeg ville sjekket når de to første maskinene er forventet inn på lager, og tatt avgjørelsen der etter. :)

smil
1 hour ago, Knutis said:
Jeg ville sjekket når de to første maskinene er forventet inn på lager, og tatt avgjørelsen der etter.

Ja jeg må vente til North Detailing PDA-15 eller kan kjøpe Rupes LHR15ES hvis den er bedre en PDA-15.

Autodude.no selger Oscillerende poleringsmaskin Rupes LHR15ES for 3299 og Bilnerden.no selger Rupes Bigfoot LHR 15ES MARKII oscillerende for 6090,- er det stor forskjell mellom de to .

Edited by smil

Knutis

Oi, det var en god pris på MKI.
Rupes er et bedre produkt, og når prisforskjellen er så liten kunne jeg godt kjøpt den istedet.
Jeg syns forskjellen på MKI og MKII ikke er så stor som de skal ha det til. Ja, den er noe kraftigere men jeg merker ikke så stor forskjell.
Syns soft-starten er bedre på MKII, men ikke nok til å forsvare nesten dobbel pris.

smil
29 minutes ago, Knutis said:

Oi, det var en god pris på MKI.
Rupes er et bedre produkt, og når prisforskjellen er så liten kunne jeg godt kjøpt den istedet.
Jeg syns forskjellen på MKI og MKII ikke er så stor som de skal ha det til. Ja, den er noe kraftigere men jeg merker ikke så stor forskjell.
Syns soft-starten er bedre på MKII, men ikke nok til å forsvare nesten dobbel pris.

Sjekket hos bilpleiekongen.no rupes-bigfoot-lhr-12e-duetto-deluxe-edition-kit er på salg for 4798,- 

Hva tror du Rupes 12E kit for 4798,- eller Rupes15ES for 3299 er en fornuftig kjøp ?

Rupes 12E 400 watts motoren.

Rupes 15ES 500 watts motoren.

Edited by smil

Knutis
12 minutter siden, smil skrev:

Sjekket hos bilpleiekongen.no rupes-bigfoot-lhr-12e-duetto-deluxe-edition-kit er på salg for 4798,- 

Hva tror du er Rupes 12E kit for 4798,- eller Rupes15ES for 3299 er en fornuftig kjøp ?

Rupes 12E 400 watts motoren.

Rupes 15ES 500 watts motoren.

Av de to er Rupes15 den mest anvendelige maskinen. Duettoen syns jeg faller litt mellom to stoler: den er ikke liten nok til detaljer på støtfanger men den er for liten til effektivt å ta taket på en svær SUV.

smil
17 minutes ago, Knutis said:

Av de to er Rupes15 den mest anvendelige maskinen. Duettoen syns jeg faller litt mellom to stoler: den er ikke liten nok til detaljer på støtfanger men den er for liten til effektivt å ta taket på en svær SUV.

Da tror jeg må bestille Rupes15ES isteden for å vente North Detailing PDA-15, men PDA-15 har 900 Watt og Rupes15ES har 500 watt. Er ikke Rupes15ES sin motor svakere enn PDA-15 ?

Knutis

Det stemmer, men effekt handler ikke bare om motor det handler også om konstruksjonen og utvekslingen (gir).

Slik disse to maskinene er bygd, merker du ingen markant forskjell på de effektmessig i bruk.

Tjukk Lesbe
13 timer siden, Knutis skrev:

Hvis du kjøper Cocraften kan du jo lage en liten test av den her på forumet. :)

Kjøpte den forrige (den med 21mm utslag) da den kom ut. Syntes egentlig det var en grei maskin, kan bli litt varm og støyer litt, den vibrerer faktisk lite, men det krever at du balanserer den. Har en flex roterende som er hovedmaskinen mens cocraften er nummer 2.

• Like 1

smil
Det stemmer, men effekt handler ikke bare om motor det handler også om konstruksjonen og utvekslingen (gir).
Slik disse to maskinene er bygd, merker du ingen markant forskjell på de effektmessig i bruk.
De er på tilbud hos bilxtra.20180723_163808.jpeg

Conkey

Jeg har den flex’en som hovedmaskin og er strålende fornøyd. Men igjen er det relativt billig med 3300 for mkI. Er dette med VIP-rabatt? Hvis ikke må du bli VIP medlem her inne først. Ved skikkelig maskinkjøp er det medlemskapet spart inn bare på maskinen og vel så det

smil
On 7/26/2018 at 10:03 PM, Tjukk Lesbe said:
Kjøpte den forrige (den med 21mm utslag) da den kom ut. Syntes egentlig det var en grei maskin, kan bli litt varm og støyer litt, den vibrerer faktisk lite, men det krever at du balanserer den. Har en flex roterende som er hovedmaskinen mens cocraften er nummer 2.

Edited by smil

smil

Hjertlig takk til knutis for innspill og for å dele din erfaring med meg . Jeg var veldig usikker om hva slags poleringsmaskin jeg skal kjøpe. Jeg tenkte å kjøpe til ca 1500. Carwise eller noe billig, men hoppet fra 1500 til 6000.

Endelig kjøpte jeg min første poleringsmaskin Rupes LHR15 mark ll

• Like 2

Knutis
28.7.2018 - 0.30, smil skrev:

Hjertlig takk til knutis for innspill og for å dele din erfaring med meg emoji4.png. Jeg var veldig usikker om hva slags poleringsmaskin jeg skal kjøpe. Jeg tenkte å kjøpe til ca 1500. Carwise eller noe billig, men hoppet fra 1500 til 6000.

Endelig kjøpte jeg min første poleringsmaskin Rupes LHR15 mark ll

Du kommer til å bli veldig godt fornøyd med den maskinen, en av de bedre all-round maskinene etter min mening. :)
Bruker den veldig mye selv.