Gå til innhold

Knutis' maskintråd (Tester, erfaringer osv)


Knutis

Recommended Posts

Beklager Bernhard :) Litt rask i svingene jeg, du har helt rett :)

En test mellom flere maskiner må selfølgelig skje på samme sted, så forskjellene du har funnet mellom maskinene er nok korrekt :)

Var moro dette, spør deg senere også hvis noe skal testes mot hverandre :thumbup:

  • DCN Poeng 1

KBpolering - www.kbpolering.no
Produkter innen bilpleie og båtpleie - Meguiars - Cartec - Ferro-Bet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ifra målte du db? Hvilken måler bruker du?

Dette kan jo også være interessangt å ta med:

75 dBA På fortau i sterkt trafikkert gate (LA,ekv)

85 dBA Grenseverdi for lydnivå i arbeidsmiljøloven (gjennomsnitt over 8 timer).

Grense for hørselsskade etter langtidseksponering

90 dBA Pressluftbor (udempet) i 40 m avstand

Kjempe bra test. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ifra målte du db? Hvilken måler bruker du?

Som det står: 1m.

Type måler er irrelevant da det er forskjellene som er viktige, ikke hvilket tall vi oppnår.

At måleren gir jevne målinger er viktigere enn nøyaktige målinger.

Det er derfor ikke spesielt relevant med en skala, ettersom den legger til grunn vitenskapelig og korrekt måling av DB, noe som ikke skjer på verkstedet vårt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid hørselvern når jeg kjører med maskin, men hvis støyen oppleves som mindre plagsom (dvs som regel lavere frekvens) kan det hende jeg klarer meg med ørepropper på ipod. Støypåvirkning er viktig!

Jeg har tinnitus, ganske mildt av typen piping (den er faktisk verst på skytebanen med dobbelt hørselvern, for da dempes alle andre lyder så mye at jeg sitter igjen med lyden som allerede er inni hodet mitt) og har både elektroniske dempere for bruk på jakt (4500kr med NJFF-rabatt) og støpte propper (1200kr paret) med 9dB og 15dB filter til bruk henholdsvis på korps/konsert/tale og jobb/maskinstøy. (Jeg rotet sammen parene mine engang og hørte en konsert med 15dB og forskjellen er ganske tydelig, mye tap i detaljrikdom)

I tillegg har jeg et høyfrekvent tap på venstre øre, og blir derfor ekstra plaget av høye lyder. Jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvor utrolig plagsomt det er å høre gresshopper på bare ett øre! Men i jobbsammenheng kan det være utrolig praktisk, siden jeg oppfatter ekstremt høye lyder på bare ett øre reagerer jeg kjappere på alarmlyder, mobiloppringing, turtallendringer... Og så sitter jeg hjemme i stua og klager når typen presser desktopen sin for da går viftene på høyere rpm og plager meg..

Jeg følger testen, må investere i en bedre roterende etterhvert. Creds!

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da må jeg takke HMSilset for utlån av Flex´en sin idag;

Lå jevnt på 85db til jeg vinklet maskinen litt annerledes og fikk høyeste måling på 86db.

Lyden er ikke spesielt høyfrekvent og oppleves egentlig som lavere enn den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Så ikke den før nå jeg, knallbra dette Knutis, du får si ifra om du vil teste Metabo roterende også, kan sende den til deg for test om du ønsker...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Syntes Krauss pro ga for mye vibrasjoner, så kjøpte Flex DA for en stund siden.

Vurderer nå Rupes bigfoot, er det andre utvungne som er og ambefale?

Mest lyst på utvingen i tilfellet jeg skal komme borti en lakktype der Flex DA produserer holos egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre vibrasjoner fra Flex kontra das6-pro ja, men den er mer lik roterende å kjøre pga rotasjonen. Du kan kjenne tendenser til at den har lyst å stikke av innimellom, så etter mange timer med Flex DA er det faktisk litt deilig å ta et panel med das6-pro. :)

På Rupes Bigfoot merker du godt størrelse på pad og bakplate i kombinasjon med det lange slaget. Spesielt på lave turtall kjenner du det, på høyere turtall er den fint balansert.

Dersom du er litt følsom for vibrasjoner anbefaler jeg deg å prøve maskinen først.

Når det gjelder Flex DA og holos ser jeg ikke på det som noe problem. Mye kan gjøres med rett kombinasjon av pad og polish, samt teknikk og personlig har jeg enda ikke opplevd å lage holos med den som jeg ikke får fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oppdatering:

ronnyn hadde også problemer med at hans Rupes Bigfoot vandret på turtall, og sendte den inn via forhandler pga dette.

Han fikk i retur en ny og oppgradert maskin, bla med bedre fartsregulator.

Jeg har ikke prøvd den, men han sier maskinen er en helt annen.

Greit å tenke på dere andre som har samme maskin med samme 'urolige' gange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Oppdatering:
Rupes kom ifjor sommer med en egen roterende maskin, som sammen med Bigfoot skulle dekke markedet.

Den roterende heter LH18ENS og jeg fikk først sett den på Tour de Shine i Værdarn.
rupeslh18ensw.jpg

Denne målte vi til 87db/1m på full fart. Også disse har dårlige fartsregulatorer på de første som kom på markedet, så den norske importøren Holgers har kjørt swap på mange av de.

Problemene fører til at den "gir seg" under litt hard korrigering og kan ha en tendens til å vandre på turtallet, spesielt på lave turtall.

Den maskinen vi målte og testet var av nytypen, og jeg syns den er virkelig god.

Kortfattede specs:

1700w

Ca 2kg (+ ledning)

700-1850rpm


Den har en flott softstart, et lekkert pistolgrep og begynner på et passende turtall. Ikke blir den for stor og tung for mange timer med korrigering heller. Jeg kan ihvertfall anbefale den til interesserte.

Kjøpes feks her:
http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&filter_name=rupes&product_id=503

Dersom valget hadde stått mellom denne til 3500kr og Flex til 3700kr, ville jeg absolutt valgt Rupes.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Flott test av Rupes maskinen (og de andre). Foreslår at du legger Rupes testen i første post sammen med de andre.

En ting jeg ikke skjønte helt her har den en dårlig eller bra turtallsregulering? Synes hvertfall 3500kr er mye penger for en maskin som har dårlig turtallsregulering. Da hadde jeg heller kjøpt Flex.

Ser nå at dette gjelder de gammlere maskinene. Hvordan vet man om det er gammel eller ny maksin man får?

Forslag til andre maskiner som skulle hvert testet:

  • Flex PE 14-2 150
  • Metabo PE12-175

Ser også at Kestrel har en roterende som heter SIM180. Den er kanskje ikke noe bedre enn de andre billig maskinene, men hvem vet? De har jo laget ganske gode DA maskiner.

Siden jeg ikke har sett denne maskinen her i landet, så nevner jeg med liten skrift at Elite selger denne. Hvis dette er noe å ha så kan det jo hende at noen Norske forhandelere kan ta inn denne for å ha et billig alternativ.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at dette gjelder de gammlere maskinene. Hvordan vet man om det er gammel eller ny maksin man får?

.

Takk for det Øyvind. :)

Den har jo ikke vært på markedet i et helt år enda, og de jeg vet om som har hatt problemer med sine, har kjøpt de mellom mai-oktober 2012.

Jeg vet at ronnyn sa at de hadde endret farge på et felt på den, slik at det skulle være mulig å se, men det må isåfall sjekkes opp. Dersom noen har kjøpt en slik maskin og opplever vandring i turtall er det iaffal bare å sende den inn, for det skal den ikke gjøre.

SIM180 er veldig lik Skil 9550, både i utforming og også når det gjelder oppgitt effekt. Den er noe tyngre enn de letteste (ca 3.1kg + kabel) og ikke alle er like glade i D-grepet den har. Såvidt jeg kan se har den vært på markedet i minst 5år og flere er godt fornøyde med den.

Eneste unntaket er at den har en litt kort kabel, som mange faktisk bytter ut med en lengre utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test av Rupes maskinen (og de andre). Foreslår at du legger Rupes testen i første post sammen med de andre.

En ting jeg ikke skjønte helt her har den en dårlig eller bra turtallsregulering? Synes hvertfall 3500kr er mye penger for en maskin som har dårlig turtallsregulering. Da hadde jeg heller kjøpt Flex.

Ser nå at dette gjelder de gammlere maskinene. Hvordan vet man om det er gammel eller ny maksin man får?

Forslag til andre maskiner som skulle hvert testet:

  • Flex PE 14-2 150
  • Metabo PE12-175

Ser også at Kestrel har en roterende som heter SIM180. Den er kanskje ikke noe bedre enn de andre billig maskinene, men hvem vet? De har jo laget ganske gode DA maskiner.

Siden jeg ikke har sett denne maskinen her i landet, så nevner jeg med liten skrift at Elite selger denne. Hvis dette er noe å ha så kan det jo hende at noen Norske forhandelere kan ta inn denne for å ha et billig alternativ.

Den første maskinen jeg hadde var en feil på turtalsregulator, jeg tok kontakt med holgers og de sendte meg en ny maskin på pletten med retur lapp på den jeg hadde. Etter jeg fikk den jeg har nå så har det ikke vært noe tull og er etter min mening en veldig god maskin og har blitt brukt mye!! etter ankomst. Absolutt vært pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg bør nevne at LH18ENS nå koster 2750,- hos Scandicshine, og er således et meget bra kjøp syns jeg.

Jeg vil også informere om at 3M har en veldig bra bakplate i sortimentet til Bigfoot'en.

Forskjellen fra den orginale er at den er litt stivere i skummet, har mye bedre ventilasjon og er litt lettere.

https://www.dropbox.com/s/m1823thafkrolk0/2013-06-24%2015.42.30.jpg

Det skal også være bedre borrelås på den fra 3M enn den oppgraderte bakplaten fra Rupes:

https://www.dropbox.com/s/7s0pbtz0g92rmav/2013-06-24%2015.42.43.jpg

Bigfoot 21 ser slik ut med liten bakplate:

https://www.dropbox.com/s/s0ylcp50gyzyoai/2013-06-24%2015.43.41.jpg

Erfaringene er faktisk enda mindre vibrasjoner med liten bakplate enn med stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...