Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Hei. Jeg lurte på om det er noen som har diverse tips da det gjelder bilpolering. Har nå polert en del biler, men er ikke alltid like fornøyd med resultatet. Jeg driver bare med lett polering elle hva man skal kalle det. Har en jobb fra før så gidder ikke å drive mangfoldige timer med bilene jeg får inn. Jeg begynner jo med å vaske bilen. ( avfetting, såpe, og så clay. Bruker prikkport avfetting. og meguiar´s såpe og clay. Så tørker jeg bilen og blåser vekk sisste rest med luft. Så maskerer jeg der jeg ikke skal polerer. Og på biler som er slitne i lakke går jeg på med 3m fast cutting. og roterende maskin. så går jeg på med 3m fine polish og der etter 3m ultrafine. Til slutt legger jeg på ett lag med sealent fra chemical guys. De som jeg har polert for er førnøyde og sier det varer ca ett år. Er det noen som har tips på hvordan jeg kan gå videre og få bilene enda bedre uten og bruke noe særlig lengre tid? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 (endret) Velkommen! Om du gjør alt som står her grundig så er det ikke mye mere jeg kan tenke meg hjelper på.Kanskje bruke 1 time på detaljene.Friske opp ALL plast,krom,eksos,vokse felger,dekk,vinduer innv/utv osv. Endret 9 Februar, 2012 av hmsilset Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Finn inspirasjon i show&shine trådene, så velger du selv hva du føler du har tid til og ikke tid til. Men for et strøkent resultat må du jobbe med skikkelig lys slik at du ser alle defekter og ikke går videre fra fast cut (grønn) før alle riper/defekter er borte, så polerer du opp glans og fjerner kjørespor med gul og blå. Ellers vil jo det å friske opp detaljer som nevnt over her være prikken over i`en Skal du ha god beskyttelse til en billig penge går du for collinite, at en chemical guys sealer varer et helt år må være en dårlig spøk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xanderion 6 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Den vanlige mannen i gata har en litt annen oppfatning av hvordan lakken på bilen skal se ut enn oss her på forumet! hehe. Ruben: Du har ingen problemer med Holo's altså? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 (endret) Den vanlige mannen i gata har en litt annen oppfatning av hvordan lakken på bilen skal se ut enn oss her på forumet! hehe. Ruben: Du har ingen problemer med Holo's altså? ja. de fleste jeg har polert for vil at lakken skal være enklere og gjøre rent. Og at den ser blank ut. Jo, hadde problemer med hologrammer før jeg skjønte hvorfor de ikke gikk bort. Hologrammer er jo stort sett bare ett problem på mørkere biler. Og det jeg fant ut da ved og se på youtube. var at man må bruke en ultrafine polish som fjerner dette:P Endret 9 Februar, 2012 av Ruben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Selv om det ikke er så enkelt å se hologrammer på lysere farger er de der uansett, gul og blå 3M duger fint til å fjerne hologrammer men husk å vaske bort oljene etterpå, for å være helt sikker på at de er borte og ikke bare skjult, LED lykt er en fin ting når man skal inspisere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Finn inspirasjon i show&shine trådene, så velger du selv hva du føler du har tid til og ikke tid til. Men for et strøkent resultat må du jobbe med skikkelig lys slik at du ser alle defekter og ikke går videre fra fast cut (grønn) før alle riper/defekter er borte, så polerer du opp glans og fjerner kjørespor med gul og blå. Ellers vil jo det å friske opp detaljer som nevnt over her være prikken over i`en Skal du ha god beskyttelse til en billig penge går du for collinite, at en chemical guys sealer varer et helt år må være en dårlig spøk... Har du noen tips ang. 3m fast cutting og 3m putene putene tror jeg er de værste jeg hr vært borti. For det første så slites de veldig fort, og fast cuttingen gror jo fast i puta slike at det blir mye tyngre og jobbe med, og det blir masse sliperester. Sprayer så og si alltid m34 meguiers på putene før jeg starter, men det hjelper ikke noe serlig. Kjører med angitt turtall som det står på flaskene begynner sakte og øker litt på turtallet. Selv om det ikke er så enkelt å se hologrammer på lysere farger er de der uansett, gul og blå 3M duger fint til å fjerne hologrammer men husk å vaske bort oljene etterpå, for å være helt sikker på at de er borte og ikke bare skjult, LED lykt er en fin ting når man skal inspisere. Bruker som regel og bruke m34 meguiers og tørker over bilen til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Har du noen tips ang. 3m fast cutting og 3m putene putene tror jeg er de værste jeg hr vært borti. For det første så slites de veldig fort, og fast cuttingen gror jo fast i puta slike at det blir mye tyngre og jobbe med, og det blir masse sliperester. Sprayer så og si alltid m34 meguiers på putene før jeg starter, men det hjelper ikke noe serlig. Kjører med angitt turtall som det står på flaskene begynner sakte og øker litt på turtallet. Så snart man får litt varme i cutting pad`n synes jeg den blir fin å jobbe med, også bruker jeg en neglbørste for å fjerne produkrester i pad`n før hver gang jeg har på mer produkt, da reduseres støvinga til det minimale, den cutter bedre og produktet "gror" ikke fast i puta slik du beskriver det. Jobber mest med disse produktene fra 1700-2000rpm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndreasLie 1 034 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Slitasjen på grønn 3m pute går ned når du har lært deg god polerings teknikk og mengden poleringsmiddel du trenger. Mange her bruker langt mer enn de trenger. Børst paden også gjenvlig for å få ut polish som har tørket og vask paden godt innimellom. På grønn 3m kan du like godt prime puta med vann, det funker like bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Slitasjen på grønn 3m pute går ned når du har lært deg god polerings teknikk og mengden poleringsmiddel du trenger. X2 Har cutting puter som er både 3 og 4 år gamle, men nå driver jo ikke jeg med dette til daglig så, dessuten liker jeg de gamle orange bedre enn de nye grønne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Slitasjen på grønn 3m pute går ned når du har lært deg god polerings teknikk og mengden poleringsmiddel du trenger. Mange her bruker langt mer enn de trenger. Børst paden også gjenvlig for å få ut polish som har tørket og vask paden godt innimellom. På grønn 3m kan du like godt prime puta med vann, det funker like bra. Skal prøves til helgen, da skal jeg polere en volvo v70:P Takk for nyttig svar:) Hvor er det foresten folk har pleier å kjøpe produktene sine.? Jeg brukte norskprol før men de syns jeg er veldig dyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Desto mer tid og innsats man legger i det det jo bedre blir resultatet. Man kan gjøre både fantastiske jobber og "hurtigjobber" med de samme produktene. På meg så virker det ikke som du direkte driver med detailing, men mer poleringsjobber som er bra nok for folk flest. Hvor mange timer bruker du sånn ca per bil? Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Desto mer tid og innsats man legger i det det jo bedre blir resultatet. Man kan gjøre både fantastiske jobber og "hurtigjobber" med de samme produktene. På meg så virker det ikke som du direkte driver med detailing, men mer poleringsjobber som er bra nok for folk flest. Hvor mange timer bruker du sånn ca per bil? Kan nok stemme det. men vill jo at bilene skal bli finest mulig på tiden jeg bruker. Bruker som regel rundt +/- 5 timer på en personbil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 På 5 timer har jeg fått vasket, clayet, tørket og kanskje maskert bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Jeg tror ikke du får gjort det mye bedre på den knappe tiden enn du gjør, men vil tippe at det uansett blir et bedre resultat enn den gjennomsnittlige bilpleiesjappe får til så lenge du fokuserer på å ikke legge igjen fullt av hologrammer som er standarden ellers. De fleste her inne bruker fort 15-30 timer eller enda mer for å oppnå det jeg vil kalle "detailing" standard, og det finnes veldig få snarveier dit. 1 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 På 5 timer har jeg fått vasket, clayet, tørket og kanskje maskert bilen x2 og da gjenstår ofte litt jobb på felger og inni dørkarmer....... 1 Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Jeg tror ikke du får gjort det mye bedre på den knappe tiden enn du gjør, men vil tippe at det uansett blir et bedre resultat enn den gjennomsnittlige bilpleiesjappe får til så lenge du fokuserer på å ikke legge igjen fullt av hologrammer som er standarden ellers. De fleste her inne bruker fort 15-30 timer eller enda mer for å oppnå det jeg vil kalle "detailing" standard, og det finnes veldig få snarveier dit. oi:P ja det har ikke jeg tid til:P det jeg gjør ved bilen er bare polering utvendig, Ikke felger. tar 1500,- for bilen og da er kundene fornøyde. Har lyst til og begynne med våt sliping etter hvert. Men noe lengre enn det tror jeg aldri at jeg kommer til å gå. Mye tar dere da for og "detaile" en bil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ruben 31 Skrevet 9 Februar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Bruker nå disse produktene. avfetting Prikport Såper autoglym (grønn) mg shampo plus Polerings pads 3m serien grøn,gul,blå,svart. Mg serien rød,gul, svart Lakkrens/rubbing. 3m fast cutting Meguiers 105 meguiers 86 Rupees Zephir (coarse) compound polish så har jeg 3m sin gule og blå Rupees Keramik gloss (fine) compound Meguiers 80 Meguiers 205 Lakkforsegling Chemical guis jetseal Meguiers 21 Flytende voks fra mg 26 Hardvoks Swisswax samurai. quickdetailer Mg m134 Poleringsmaskiner makita roterende Rupees DA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Men du rengjør vel felgene også? For de fleste her er det snakk om å fjerne alt av swirls og det meste av rds/riper fra lakken for deretter å oppnå en feilfri overflate igjen uten hologrammer eller spor, noe som må sjekkes NØYE med en egnet lykt etter wipedown. Det går i grunn ut på å gjøre lakken som ny igjen. Hvis alt man ønsker å oppnå er en blank og beskyttet bil så skal det ikke mange timene til Btw, jetseal holder IKKE 1 år 1 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 9 Februar, 2012 Rapporter Share Skrevet 9 Februar, 2012 Jeg tar samme pris som deg Ruben, men oftest 500kr mere og holder på fra 8-12 timer.Har med eier av bilene for å få best mulig resultat på den tiden.Kan kun konsentrere meg om lakk, så kan nybegynnerne prøve seg på alt det andre+ å få prøve maskinene F.eks: 1 time vask og clay.Klarer altid å få bilene så ren at clayen knapt blir skitten på den tiden. 15 min tørk og maskering 15 min testing av pad/produkt kombinasjoner. 2-8 timer med roterende. 20-50 min med DA for å være ganske sikker på å slippe hologrammer. 1 time til voks og annen LSP. Alle disse trinna går veldig fort når det er 2 stk som hoider på Alene bruker jeg oftest 15-20 timer utvendig om det skal bli så og si ripefritt.(om det er nok lakk å jobbe med) Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.