Gry

Kjøring av non-diminishing polish

Lurer på å merke denne med TIPS, men kanskje greit å få noen synspunkter fra de som har polert litt mer enn meg først!

Jeg har selv en utskrift fra detailingworld med beskrivelse av zenith-metoden liggende lett tilgjengelig blant bilgnikkemidlene mine. Men som nevnt i diverse poster er ikke zenith noe poeng sammen med non-diminishing polish.

Har klipt og limt litt fra diverse poster hvor samme tema har kommet opp.

Mye hologrammer er vel litt "typisk" disse grove "non diminishing" produktene wink.gif

Blir kanskje mer hologrammer med dem, men du kan kjøre bånn gass 4 pass, deretter en finere polish med 6 pass, og fremdeles ha brukt kortere tid en 12-16 pass med zenith!?hvertfall i teorien, selv om bytting av pad og flere runder ofte tar litt tid

Hvorfor blir dette resultatet for hånd ? Jeg har en teori om at slipemidlene ved bruk av maskin sakte blir mindre og mindre og etterlater seg derfor en grei finish. For hånd blir ikke slipemidlene mindre, og lager derfor en dårligere finish.... En teori jeg har :thumbup:

Det stemmer bra på de "eldre" produktene, men det meste som selges i dag har såkalte "non diminishing" slipemidler, dvs. at de inneholder flere og mindre partikler enn tidligere, og at de i svært liten grad brytes ned og man slipper å tenke på å kjøre "zenith" metoden. Deriblant UC og f.eks scholl serien, 3M +++

Så spørsmålet er, hvordan skal jeg kjøre S30+ på oransje pad for å fjerne hologrammer ?

Må jeg kjøre på ganske høyt turtall med endel press, siden det er hard lakk ?

Man legger som regel på litt press en 3-4 runder for å ta hologrammene for så å lette på pressert og ta et par lette runder. Ta alltid wipedown for hvert panel mens du jobber. Avfetting wipedown etter du er ferdig holder ikke da du vil oppdage feilen alt for sent.

Enig med Mighty her, godt med press de første 2-4 rundene for å fjerne holos. Deretter slipper du opp og lar maskinen jobbe.

Passer kanskje fint med en liste over non-diminishing og diminishing også?

NON DIMINISHING (poleringsmiddel med fast kornstørrelse) ((evt "fast"))

3M

Gtechniq P1, P2

Meguiar's Ulitmate Compound (MG UC)

Scholl Concepts

DIMINISHING (poleringsmiddel med korn som brytes ned) - zenith!

Meguiar's #80-#85

Menzerna

redigert: lagt til flere merker i lista

Endret av Gry
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde faktisk at de nye var poleringsmiddel med korn som brytes ned... Men du har vel rett! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror Gtechniq sine P1 og P2 polisher også er Non-diminishing polisher ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiars #80-#85 er ihvertfall "diminishing", samme med det meste av Menzerna, men det blir sikkert enklere om forhandlerne som burde vite slikt 100% kommer med konkrete innspill på det de selger, men det meste i dag er nok "non diminishing".

Fordelen med "non diminishing" er jo at de kutter raskere og vil på de fleste lakktyper være mer effektiv, man slipper også å tenke på Zenith metoden, men det vil jo variere litt på lakktypen i.fht hvordan man bør kjøre polishen.

På myk lakk kan det være et must å slippe opp presset litt på de siste passene, mens på hardere lakk kan man fint kjøre på 2000rpm og gå rett av uten å redusere fart og slippe opp presset, og på noen lakktyper kan det være motsatt igjen så.. :)

Endret av trogha
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror Gtechniq sine P1 og P2 polisher også er Non-diminishing polisher ;)

Det stemmer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører en slags variant av Zenith stort sett hele tiden - selv med f.eks S30+ som egentlig skal avslutte best på topp. Jeg får ihvertfall mer dybde og finere avslutning med lav RPM og lite press helt på slutten på alt fra medium pluss og nedover i lakk-hardhet - dvs burnishing-finish

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan altså dele et panser i 2 og få synlig bedre dybde på den ene siden med denne "teknikken"?

Gjelder dette kun siste steg (med f.eks S30) eller etter de grovere stegene også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen være kjempe snille å forklare meg hva Zenith er? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

THE ZENITH POINT TECHNIQUE

A technique coined by rotary polishing expert, Brazo, to work diminishing abrasive polishes to ensure as best a finish as possible. This technique has been used and adapted by detailers – both professional and enthusiast alike – for some time. Every detailer has their own take on the method, and all will vary it according the the polish being used and the paint being polished. Here we look at the generics of the technique and how it can be varied to suit possible applications.

The basic outline of the technique is shown by the diagram below, taken from Brazo’s guide to rotary polishing:

Zenith.jpg

The idea of this method is to start at slow speed, and work up to the Zenith Point. During this stage, and the passes as the fastest speed, the original defects in the paint are being removed by the abrasives. However the abrasives of the polish are also causing their own lighter defects. These are removed by the right hand side of the above diagram, slowing the speeds back down from the zenith point. This removes the polish induced marring and holograms so that you finish with a crystal clear finish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive