Gå til innhold

Kamerakjøp


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Okei, da er det dags for å kjøpe seg skikkelig kamera, og siden dette er et emne jeg kan absolutt nada om, trenger jeg hjelp fra fotoguruene her.

Har funnet to tilbud:

Canon 550D med 18-55-objektiv til 4400,-

Canon 500D med 18-55 OG 75-300-objektiv til 4300,-.

Dette er allerede i overkant av hva jeg anser som forsvarlig å bruke på et kamera, og i tillegg til dette trenger jeg minnekort og drasseveske, så totalprisen bør ikke ende veldig mye over 5000.

Jeg har pr i dag et Sony Cybershot kompakt-nesten-speilreflekskamera, så alt blir en oppgradering sånn sett.

Jeg er heller ikke noen innbitt Canon-fantast, men jeg har ikke funnet noen Nikon-kameraer på kampanje :)

Så - siden jeg ikke vet hva noe av dette med lukkertid og blenderåpning og F-verdier og sånt betyr, går jeg etter prinsippet "mer av alt og høyest mulig tall må være bra".

Jeg skjønner at 500D'en er eldre enn 550D'en, men er forskjellen på dem så stor at jeg bør kjøpe 550D? Jeg ble litt fristet av tanken på å få to objektiver med kameraet med en gang, og selv om 18-55'en er et begynnerobjektiv man bare kan kaste, så er det bedre enn å ikke ha noe objektiv. 75-300'en aner jeg ikke hva er, men det er høye tall der, så det må være bra for noe. :)

Innspill?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så veldig mye om speilreflekser, og har ikke satt meg så mye inn i forskjellene på kameraene, men har da brukt speilrefleks i 8 år eller noe slikt :) Jeg vil tro at dette er et godt kjøp:

- Canon EOS 1100D m/18-55mm DC-objektiv - 3500,- eller 3800,- for IS-linse på Elkjøp (http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS1100DDCKIT/canon-eos-1100d-m-18-55mm-dc-objektiv)

- Nikon D3100 m/18 - 55mm objektiv - 3800,- http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D31001855KIT/nikon-d3100-m-18-55mm-objektiv

Editor/link fungerer ikke her nå...

Endret av TobiasW

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til dette emnet er høyest mulig tall er IKKE bra. Ikke nødvendigvis dårlig heller. Er dessverre litt mer komplisert enn som så. F.eks er Canon sitt 18-55mm-objektiv rimelig standard greier som ikke koster mange kronene, men Canon sitt 8-15mm-objektiv koster fra ca. 11000 kr :)

18-55mm indikerer brennvidden, men jeg liker å kalle det zoomnivå. Denne er fin for å se forskjellen på forskjellige brennvidder: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focal_lengths.shtml

18-55mm er mao et godt allround-objektiv uten allverdens zoom.

I dette tilfellet ville jeg gått for 550D uten tvil. Det er bedre enn 500D på "alle" måter og det 75-300-objektivet er ikke noe å skrive hjem om iflg reviews. Og hvor ofte trenger man egentlig så voldsomt mye zoom? Har 25-300mm på mitt kompakte "superzoom" og kan telle på én hånd de gangene jeg har gått over 100 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Tipset mitt, som jeg og andre har kommet med her flere ganger, er at hvis du ikke vet hva dette er og ikke har plan om å knipse ett par 1000 bilder før du lærer deg det, så vil jeg droppa begge to. Du får knallgode kameraer som tar gode bilder uten at du må stille lukker, blender, iso, hvitbalanse, fokuspunkt ++ for å få ett bra bilde.

Begge linsene som er nevt her er ikke verdt spes mye og skal du ha mye ut av ett speilrefleks, er det ikke selve kamerahuset som koster, men linsene. Panasonic Lumix, nye Sony hybridene eller feks Canon G12 er kameraer som vil gjøre en bedre jobb, koster mindre og du har de samme funksjonene som ett speilrefleks.

Ligger jo også rimelig mange og lange tråder her om speilrefleks, så ville tatt en titt i de

Endret av AndreasLie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for innspill, nå er jeg helt lost igjen :)

Jeg har lest de fleste (om ikke alle) trådene om kameraer og trodde jeg hadde klart å finne noe lurt til en forandring... kameraet jeg har i dag er et stort kompaktkamera, nesten hybrid, og gjør i og for seg nytten. Om jeg skal bytte kamera vil det nok bli til digitalt speilrefleks. Interessen for foto er der, men jeg blir litt overveldet av mengden alternativer og objektiver som er tilgjengelig. Jeg er innforstått med at det ikke finnes et objektiv som dekker alle behov - og det er vel derfor det finnes så mange muligheter :)

Jeg har snakket med kånemor om nytt kamera, og selv om hun i utgangspunktet var skeptisk ser hun at vi nærmer oss grensene for hva kameraet vi har i dag klarer å få til av bilder, så hun er med på tanken om å kjøpe nytt kamera for å kunne dokumentere oppveksten til arvingen (at jeg har tenkt å bruke det til å ta bilder av biler driter hun rimelig tynt i, så hennes forslag vil være det som veier tyngst - og det er greit :)). Nå har det seg sånn at ingen av oss vet noe særlig om F-verdier eller lukketider eller slike teknikaliteter, men det betyr ikke at vi ikke er villige til å sette oss inn i det og lære oss å bruke kameraets muligheter til fulle.

Det var også bakgrunnen for at jeg vurderte Canon 500D med to objektiver, men siden kunnskapen om hva som er bra og dårlig ikke er helt på plass hadde jeg ikke lyst å etterlate borti 5000 i fotobutikken uten å ha rådført meg litt med noen som vet hva de snakker om. Jeg skal også plage personalet i diverse fotobutikker før jeg skiller meg av med pengene mine.

Jeg har sett litt på disse hybridkameraene, men siden jeg har noe tilsvarende allerede føler jeg at de er kompromisser mellom kompakt- og speilreflekskameraer, og i så måte "bare" blir en oppgradert versjon av kameraet jeg allerede har. Følelsen av at jeg da bruker penger på noe tilsvarende det jeg har er da sterk og poenget ser litt ut til å forsvinne. Spesifikasjonene på de nye hybridkameraene er jo vesentlig bedre på alle måter enn mitt, men...

Med et speilreflekskamera vil jeg jo ha mulighet til å bytte ut objektiver etterhvert som behovet melder seg, samt at jeg har en kompis som har brukt like mye på objektiver som jeg har brukt på bilpleieprodukter, og han kan overtales til å la meg låne objektiver. I min bok teller det en del, og såvidt jeg har forstått kan man ikke bytte objektiver på hybridkameraene.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

og det 75-300-objektivet er ikke noe å skrive hjem om iflg reviews.

Mildt sagt, det er vel det dårligste objektivet Canon har laget noensinne.

550D er litt bedre enn 500D på alle punkter, ikke veldig mye men litt. Dessuten har det noen ekstra features i forhold til 500D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du nevner at kompisen din har objektiver du kan låne. Da er det jo greit å kjøpe samme merke som han har, men nødvendig vis ikke samme model.

Canon D550 er jo en grei start om han har Canon systemet.

Fåreslår at du bruker kit objektivet litt først. Det er ikke så elendig som folk skal ha det til. Det er ikke så lys sterkt (f/3,5-5,6) men greit i starten, for å finne ut litt hvordan kamerainnstillinger virker og hva du trenger/ønsker av objektiver med eller uten zoom.

Etter hvert kjøper du mer lyssterke objektiver (lavere "f" verdi, eks. 2.8 eller 2.0 eller 1.8) alt etter hva lommeboka takkler.

lav f-verdi = høy lysstyrke = høy pris

Store og ekstreme zoom objektiver kan være fristende å se på, men er sjelden særlig gode hverken optisk eller lysmessig.

Sats heller på fast objektiver eller Zoom med mindre spenn.

(eks.en 24-70 f/2.8 og en 70-200 f/4.0 fremfor en stor 18-200 f/3.5-5.6.)

Koster mer men smaker desto bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Hvis både du og kona er interessert i å læra, ja, da er du på rett vei :) Med hybridkamera, så mener jeg altså samme som blir linket til over her. Speilløse kameraer hvor man kan bytte optikk.

Av de to ville jeg da kjøpt 550 og heller kjøpt ei annen linse senere. Evt sjekk bruktmarkedet, finnes mange eldre Canon modeller som er veldig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for dette og heller ventet med fotoveske og minnekort:

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-600d-m-ef-s-18-55mm-is-ii/

Pass på at du ser etter 18-55 IS II-objektivet. Dette skal være ganske bra i forhold til det vanlige 18-55.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis både du og kona er interessert i å læra, ja, da er du på rett vei :) Med hybridkamera, så mener jeg altså samme som blir linket til over her. Speilløse kameraer hvor man kan bytte optikk.

Av de to ville jeg da kjøpt 550 og heller kjøpt ei annen linse senere. Evt sjekk bruktmarkedet, finnes mange eldre Canon modeller som er veldig gode.

Veldig interessert i å lære, ja, og det kan være greit å skifte fokus fra pengebruk på bilpleieprodukter til noe som er litt mer fellesinteresse :)

Ville gått for dette og heller ventet med fotoveske og minnekort:

http://www.japanphot...-18-55mm-is-ii/

Pass på at du ser etter 18-55 IS II-objektivet. Dette skal være ganske bra i forhold til det vanlige 18-55.

Er 600D'en (eller IS II) så mye bedre at det forsvarer den ekstra tusenlappen i innkjøp?

Husk på at jeg er begynnende amatør og trenger noe som er bra nok, ikke nødvendigvis "best" (selv om det blir en høyst subjektiv vurdering). Jeg ser for meg at med et innskudd på 4-5k i kamera og startobjektiv, så vil jeg ikke trenge å kjøpe nytt hus på en god del år, men heller kjøpe et objektiv eller to de neste par årene.

En annen ting er minnekort - hvor stort trenger jeg? 16GB burde vel holde en stund? Og raskest mulig mtp skrivehastighet, antar jeg...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessert i å lære, ja, og det kan være greit å skifte fokus fra pengebruk på bilpleieprodukter til noe som er litt mer fellesinteresse :)

Er 600D'en (eller IS II) så mye bedre at det forsvarer den ekstra tusenlappen i innkjøp?

Husk på at jeg er begynnende amatør og trenger noe som er bra nok, ikke nødvendigvis "best" (selv om det blir en høyst subjektiv vurdering). Jeg ser for meg at med et innskudd på 4-5k i kamera og startobjektiv, så vil jeg ikke trenge å kjøpe nytt hus på en god del år, men heller kjøpe et objektiv eller to de neste par årene.

En annen ting er minnekort - hvor stort trenger jeg? 16GB burde vel holde en stund? Og raskest mulig mtp skrivehastighet, antar jeg...

Den 550D'en du så på har ikke IS II objektivet (så vidt jeg kunne se) og dette gjenspeiler seg også på prisen. Kameraet jeg linket til er i mine øyne et mye bedre valg med tanke på objektivet, for "IS II" er ett mye bedre objektiv.

Så hvis objektivet på 550D'en du nevner i første post er 18-55 uten IS, så er det verdt den ekstra 1000-lappen ja, etter min mening. Og du kan ta det helt med ro, hvis du er redd for at jeg annbefaler det "beste", for det gjør jeg ikke. :)

Er forsåvidt det samme åssen kamera du velger i mine øyne (i forhold til hva du skriver) men prioriter objektiv fremfor kamera, med tanke på bildekvalitet.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv bruker jeg 8GB og synes det holder, så 16 er mer enn nok.

Nå sletter jeg bildene fra minne kortet for hver gang de blir overført da. Gjør du ikke det, så blir det fort veldig mye bilder på minnekortet og det blir vanskeligere å holde orden på alt.

Hadde jeg hvert deg, så hadde jeg kjøpt 2 stk 8GB fremfor 1 stk 16GB. Ser for meg at det er lettere å holde styr på det da.

I hverdagen holder det med 1 stk 8GB, men skal du f.eks på ferie og ta ekstra mye bilder, så er det greit å ha "1. ekstra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-
Er 600D'en (eller IS II) så mye bedre at det forsvarer den ekstra tusenlappen i innkjøp?

Forskjellen fra 550D er vel i store trekk at 600D har vridbar skjerm og mulighet for å bruke den innebygde blitsen som master.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare anngående minnekort:

Nei, du trenger ikke store minnekort. Hvis du tar bilder utelukkende i jpg og ikke raw, så kommer du langt med 4GB minnekort. Kjøp heller ett minnekort til på 4GB. hvis det skulle bli for lite.

Hvis en jpg-fil i maks oppløsning er 5mb. stor så får du plass til 800stk. bilder.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

16gb funker til ganske mange bilder ja og greit med et godt kort. Jeg ser ikke helt fordelen med å gå opp til 600D, men da ville jeg prøvd begge for å se hva som passer deg. Fordelen er vridbar skjerm + en del funksjoner du aldri bruker. Når det gjelder vridbar skjerm så er det fint når man skal filme og ta bilder i veldig lav høyde, men ellers vil jeg anbefale deg å bruke kikkehullet mest mulig. Bare så du vet det så er ikke speilrefleks som kan filme som vanlige videokameraer, man må blandt annet styre fokus selv. Skal man derimot bruke filmfunksjonen går GB'ene fort og man trenger litt str på kortet.

Kjøper du ett 550D med 16gb kort har du en god start. Etter hvert som du lærer kjøper du mer tilpasset og bedre optikk. Etter det kommer det fort blitzer, batterigrep, fjernkontroller, stativer osv :) Kameraet kan du fint ha i mange år og bare bygge på med alt mulig snadder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

En annen ting er minnekort - hvor stort trenger jeg? 16GB burde vel holde en stund? Og raskest mulig mtp skrivehastighet, antar jeg...

Du burde ha et klasse 10 kort hvis du skal bruke filmfunksjonen med opptak i full HD. 16GB holder lenge, selv med skyting i RAW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tusen takk for alle innspill!

Jeg tok med meg anbefalinger til butikken og fikk veldig mye god hjelp, og endte med et 550D, 16GB minnekort, veske og fjernkontroll, samt idiotforsikring siden jeg er en kløne :)

Budsjettet på 5000 røk så det smalt...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...