Gå til innhold

TIPS: Herdetid på sealer


truhaa

Recommended Posts

  • Admins

Vel mange skal eller er i gang med vinter prepp av bilen sin, og vil da bare skyte inn et tips her som jeg etterhvert mener og tror er veldig viktig når det kommer til en sealer på lakken din.

La den HERDE så lenge som mulig, personlig mener jeg minst 24 timer, men gjerne lengere også.

Vær også obs på at dugg og frost på lakken etter at du har lagt på en sealer også korter ned holdbarheten, så om du ikke har en garasje, bille jeg vasket bilen Lørdag, latt den så stå over natta, skylt bilen tidlig morgenen etter og så fort den er tørr og dugg var borte legge på sealeren, da rekker den og herde en del timer før dugg ol kommer på lakken igjen mot natta, ønsker du en voks over vent med den da til etter neste vask av bilen. OG ikke test beadinga med hageslangen samme dag, det er også vann vet du.. ;)

Dette er ikke noe must dette, men skal du ha lengst mulig holdbarhet er det disse faktorene som avgjør mye av holdbarheten.

- Ren lakk (vasket, avfettet, clayet, renset)

- Lang herdetid på sealeren

- La bilen stå i ro de første timene

Ikke alle får til dette her pga at de må bruke bilen, men med litt planlegging skal det funke for de aller fleste av oss..

Merket dette spessielt på V40n sist den ble polert med MG21, da fikk jeg dugg på taket etter noen timer og det var der det sluttet å beade først, sidene og til en viss grad panseret beadet mye, mye lengere..

Så det var et lite tips..

happy polish-day og det er ingen skam å ta bilder ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips dette! Selv kjørte jeg en sterk og grundig vask etter poleringen, SKIKKELIG TØRK, det er viktig. Kjipt når du legger på sealer at det renner vann ut fra sprekker osv... Bilen fikk stå med sealeren på i 1 time før den ble fjernet, så stod den litt over 15 timer og koste seg inne i en tørr og fin garasje. Voks skal på i løpet av de neste dagene! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere sier er at fremgangsmåten er

* Vask og tørk bilen

* Evnt clay dersom det trengs

* Rubbing

* Polish

* Vask og tørk grundig

* Sealer la denne tørke over natta for herding.

Skal sealeren tas av igjen eller skal den så på bilen over natta? Har jeg glemt noe her, så legg det gjerne til, eller rediger det jeg allrede har skrevet.

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Så det dere sier er at fremgangsmåten er

* Vask og tørk bilen

* Evnt clay dersom det trengs

* Rubbing

* Polish

* Vask og tørk grundig

* Sealer la denne tørke over natta for herding.

Skal sealeren tas av igjen eller skal den så på bilen over natta? Har jeg glemt noe her, så legg det gjerne til, eller rediger det jeg allrede har skrevet.

Ser riktig ut det det, men om du trenger clay kan det være kjekt å bruke en avfetting når du vasker, så bruker du ikke sååå mye clay ;) Sealeren skal som oftest stå på i et par timer før du tar den av, og deretter stå å herde i et døgn! Ikke helt 100% sikker på det, så ikke skyt meg om jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser riktig ut det det, men om du trenger clay kan det være kjekt å bruke en avfetting når du vasker, så bruker du ikke sååå mye clay ;) Sealeren skal som oftest stå på i et par timer før du tar den av, og deretter stå å herde i et døgn! Ikke helt 100% sikker på det, så ikke skyt meg om jeg tar feil :)

Et aldri så lite spm til, hva om man skal ha flere lag på med sealer? Må den stå inne mellom hvert lag, og da i ett døgn av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Et aldri så lite spm til, hva om man skal ha flere lag på med sealer? Må den stå inne mellom hvert lag, og da i ett døgn av gangen?

Må ikke stå inne nei, men det er som regel det beste da du er sikker på at du ikke får noe dritt på lakken i mellomtider... Og du kan da legge på et nytt lag etter et døgn og så vente i et døgn igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke stå inne nei, men det er som regel det beste da du er sikker på at du ikke får noe dritt på lakken i mellomtider... Og du kan da legge på et nytt lag etter et døgn og så vente i et døgn igjen :)

Okei, da fikk jeg svar på spm mitt! Har garasje, så den skal stå inne ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Admins

* Vask og tørk bilen

* Evnt clay dersom det trengs

* Rubbing

* Polish

* Vask og tørk grundig

* Sealer la denne tørke over natta for herding.

Ja riktig det der, men legger du på en polish som feks MG7 el EZ cream skal du ikke vaske etterpå.

Sealer skal herde over natta ikke tørke, fjern den når den er tørr..

24 timer mellom hvert lag sealer også er riktig.

Du kan gjerne legge på neste lag sealer etter neste vask av bilen også, etter 1 el 2 uker feks

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
når du sier "vask og tørk mellom polering og sealer",mener du da med full mitt og såpe eller bare "sprute på QD ?

Begge deler, men med polering menes det lakkorigering med polish med cut ala Scholl S17 feks, da kan du vaske over bilen etterpå emd enten såpe, vann og mitt, eller bare høytrykkspyle bilen og tørke den etterpå.

Er litt hva du skal legge på etterpå også, skal du feks ha på Duragloss 101, 105 el 501 trenge rdu ikke såpe vann, de renser vekk fett og rester de, emn skal du rett på voks eller en sealer uten rens kan det være ok å enten gå over bilen med en alko/vann blanding, Menzerna top insp eller såpevann..

Duragloss 111 holder lenge den, synd jeg ikke har den testen ferdig med nano vs Duragloss, men tipper begge de er seige å få av lakken

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...