Gå til innhold

Høytrykk, anbefales?


AndreasDaaland

Recommended Posts

AndreasDaaland

Er på utkikk etter en høytrykks spyler. Og lurer på hvor de evt. selger bra merker til rundt om 2000-3000,- ? Hva anbefales?

Og hvis det er noen her på forumet som selger, kan jeg være interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Om du har Bauhaus i nærheten, ville jeg sjekket der. De har flere merker til bra pris. Selv har jeg Foma 747 som jeg er fornøyd med.Tror jeg betalte 2500.-

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foma 737, mange her inne har den ser jeg.

Veldig bra slange, lang nok, myk. Lett i vekt, men kraftig høytrykk på 140 (?) bar? Jeg har ikke denne, så er ikke sikker. Men den er bang4bucks :) Prisene varierer veldig på denne, så vær obs når/om du handler en slik en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

737 har vel 6-7m fiberarmert slange. 747 har 9 el 10m stålarmert slange. Jeg ville ha gått for sistnevnte p.g.a trykk,slangelengde osv..

Tror 737 koster rundt 2300.- og 747 får man iallefall på tilbud til 2500.- Men mulig du må vente til våren, ev om du har rabatter på Tess f.eks Ikke at 737 er dårlig, men jeg tror du kanskje blir mer fornøyd med 747:)

Dette e bare min mening da..

Endret av cocos

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Foma 737, mange her inne har den ser jeg.

Veldig bra slange, lang nok, myk. Lett i vekt, men kraftig høytrykk på 140 (?) bar? Jeg har ikke denne, så er ikke sikker. Men den er bang4bucks :) Prisene varierer veldig på denne, så vær obs når/om du handler en slik en.

Dårlig slange på 737!! De fleste som har 737 her inne, har den fordi de ikke visste bedre da de kjøpte.

Styr unna 737 og gå for 747, hvis du har tenkt å vaske bil som en detailer, mer enn 3 ganger i året, i temperaturer under 25 varmegrader.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

ØHN sa det!:)

Tror man kan komme til å angre på de siste hundrelappene! Det med slangen er veldig viktig poeng, med 747 kommer man seg rundt bilen uten problem. Med 737 må man vel begynne å flytte på spyleren, og slangen vrir seg bare du ser litt hardt på den:)

Ikke at 747 er noe kraftverk, men godt trykk med god vannmengde. Var vel "beste" i klassen i en test.? Tror 747 er den kraftigste foma spyleren med vanlig 10a sikring. Er vel ikke så mye som skiller de forskjellige merkene, men jeg er godt fornøyd med foma. Eneste er at jeg kunne tenkt meg proffkobling, da det blir mye av og på med skumkannonen..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Stihl re 128 plus. Myk slange. 135 bar 500 liter/min best i test tv2 hjelper deg. Pris rundt 2500,- Dette er en veldig god ht vasker. du får med 2 munnstykker og såpedispenser til å sette på lansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har jo tidligere bevist at de egentlig ikke helt vet hva bilpleie dreier seg om, men denne testen er fornuftig gjennomført og gir litt pekepinn på noen forskjellige høyttrykksspylere.

http://www.naf.no/Al...oytrykkspylere/

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen er dessverre ikke egnet til å gi detailer-riktig informasjon...

Høytrykkspyler til bilvask er effektivt, men uten såpe og manuell vask i forkant blir ikke bilen skikkelig ren.

Så håndvask først, deretter høytrykk....... hurra...

Til trådstarter, jeg kjøpte meg en nilfisk pro maskin og angrer ikke over hodet..

Fikk prutet den ned til 4000,-

Skal du under dette budsjettet er det vel Foma 747 som anbefales grunnet slangen, kracher kjenner jeg ikke mye til..

Er mange som ville spare noen kroner og har endt opp med å kjøpe ny slange etterpå da en stålarmert et langt bedre.

Men er vel en måned eller to til "alle" kjører gode tilbud på diverse maskiner så trenger du det ikke ennå et det lurt å vente, eventuelt sitte litt å følge med på finn, da kredittkortregninger fra julehandelen forfaller rundt nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som skal sies er vel allerede sagt i denne tråden, men jeg vil bare få understreke det en gang til.

(Jeg er selv generelt skeptisk, og kjøper ikke noe bare fordi noen andre mener at jeg må ha det. Jeg liker også å heller bruke pengene på annet nødvendig og unødvendig enn verktøy.)

IKKE kjøp en høytrykkspyler som ikke har (minst) 10 meter stålarmert slange!

Kortere fiberarmert slange gjør at du må dra spyleren med deg rundt bilen, med strømledning og vannslange på slep.

Spylere med "minst 10 meter stålarmert slange" har også tilfredsstillende vannmengde. Vannmengden kan kanskje virke litt teoretisk, men det er den som vasker bilen. På spylere med mindre vannmengde må de gjøre strålen smalere for å beholde trykket. Det gjør at man må spyle over hvert panel VELDIG mange ganger for å få dekket alt.

Fra mitt egendefinerte vannskille kan man selvfølgelig gå oppover i kvalitet og ytelse.

Konklusjonen min er altså at høytrykkspyleren er det verktøyet man bruker oftest for å vedlikeholde sitt kjøretøy, og dermed ikke det første man bør spare på. (Jeg tittet innom profilen din, og du har/eller ønsker å kjøpe mye annet bra utstyr. Vent heller med å investere i annet utstyr som man bruker sjeldnere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasDaaland

Alt som skal sies er vel allerede sagt i denne tråden, men jeg vil bare få understreke det en gang til.

(Jeg er selv generelt skeptisk, og kjøper ikke noe bare fordi noen andre mener at jeg må ha det. Jeg liker også å heller bruke pengene på annet nødvendig og unødvendig enn verktøy.)

IKKE kjøp en høytrykkspyler som ikke har (minst) 10 meter stålarmert slange!

Kortere fiberarmert slange gjør at du må dra spyleren med deg rundt bilen, med strømledning og vannslange på slep.

Spylere med "minst 10 meter stålarmert slange" har også tilfredsstillende vannmengde. Vannmengden kan kanskje virke litt teoretisk, men det er den som vasker bilen. På spylere med mindre vannmengde må de gjøre strålen smalere for å beholde trykket. Det gjør at man må spyle over hvert panel VELDIG mange ganger for å få dekket alt.

Fra mitt egendefinerte vannskille kan man selvfølgelig gå oppover i kvalitet og ytelse.

Konklusjonen min er altså at høytrykkspyleren er det verktøyet man bruker oftest for å vedlikeholde sitt kjøretøy, og dermed ikke det første man bør spare på. (Jeg tittet innom profilen din, og du har/eller ønsker å kjøpe mye annet bra utstyr. Vent heller med å investere i annet utstyr som man bruker sjeldnere.)

Jeg har det meste jeg trenger av produkter nå. Så jeg får invistere i en høytrykk neste gang!

Testen er dessverre ikke egnet til å gi detailer-riktig informasjon...

Høytrykkspyler til bilvask er effektivt, men uten såpe og manuell vask i forkant blir ikke bilen skikkelig ren.

Så håndvask først, deretter høytrykk....... hurra...

Til trådstarter, jeg kjøpte meg en nilfisk pro maskin og angrer ikke over hodet..

Fikk prutet den ned til 4000,-

Skal du under dette budsjettet er det vel Foma 747 som anbefales grunnet slangen, kracher kjenner jeg ikke mye til..

Er mange som ville spare noen kroner og har endt opp med å kjøpe ny slange etterpå da en stålarmert et langt bedre.

Men er vel en måned eller to til "alle" kjører gode tilbud på diverse maskiner så trenger du det ikke ennå et det lurt å vente, eventuelt sitte litt å følge med på finn, da kredittkortregninger fra julehandelen forfaller rundt nå :D

Hvordan vil du jeg skal gjøre når bilen er skitten, og full av støv. hvis jeg skal håndvaske den før jeg spyler av den med høytrykk? Jeg har merka at HT lager litt riper, men det blir vel dårligere "forberedelse" hvis jeg bare spyler over den med vannslangen først? eller må jeg ta på foam hver gang? og får man foam som ikke er avfetting som drar med seg voks og forsegling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du jeg skal gjøre når bilen er skitten, og full av støv. hvis jeg skal håndvaske den før jeg spyler av den med høytrykk? Jeg har merka at HT lager litt riper, men det blir vel dårligere "forberedelse" hvis jeg bare spyler over den med vannslangen først? eller må jeg ta på foam hver gang? og får man foam som ikke er avfetting som drar med seg voks og forsegling?

Må ikke misforstå her, det jeg sa med håndvask først var det som stod i den artikkelen som ble linket opp.

Du må for all del aldri gjøre dette.

Fremgangsmåte: Avfetting (--> Foam) --> spyling --> håndvask --> spyling, så kan du legge flere trinn inn etterhvert som du føler at det gir deg noe, feks. prickbort og surfex med spyling mellom hver, er uenighet om hvorvidt dette har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merka at HT lager litt riper, men det blir vel dårligere "forberedelse" hvis jeg bare spyler over den med vannslangen først?

Hmmm.. Hvordan klarer du å lage riper med HT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med f.eks surfex og høytrykk før håndvask, så unngår du riper når du vasker for hånd, vannslange har lite for seg.

Klarer du å lage riper med HT kommer du alt alt alt alt alt for nær lakken med pistolen, og hvordan vet du at ripene kommer etter HT og ikke håndvasken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hmmm.. Hvordan klarer du å lage riper med HT?

Enkelt å lage riper i 4-5 varmegrader med 6-7 meter fiberarmert stiv utemmet slange som dasker langs sidene på bilen :P:thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å lage riper i 4-5 varmegrader med 6-7 meter fiberarmert stiv utemmet slange som dasker langs sidene på bilen :P:thumbup:

Hehe joa, men nå var det ikke akkurat DET jeg tenkte på da. :P Men ja, er lurt å holde et øye med slangen om den er stiv og uhemmet. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasDaaland

Må ikke misforstå her, det jeg sa med håndvask først var det som stod i den artikkelen som ble linket opp.

Du må for all del aldri gjøre dette.

Fremgangsmåte: Avfetting (--> Foam) --> spyling --> håndvask --> spyling, så kan du legge flere trinn inn etterhvert som du føler at det gir deg noe, feks. prickbort og surfex med spyling mellom hver, er uenighet om hvorvidt dette har noe for seg.

Da fårstår jeg litt bedre ;) Men er foam en avfetting? som tar voks osv? eller er det bare noe som løsner all skitt fra bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...