Gå til innhold

Middel for legging av solfilm..


vag1990

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal legge solfilm på rutene hjemme i garasjen, og lurer på hva dere anbefaler som "såpevann" til dette.. har brukt bare vann før, å det funket greit, men har hørt at "såpevann" er bedre da filmen glir lettere..

Har fått tilbud(gratis) på Lilleborg's "TASKI JONTEC DAGLIGRENT" og lurte på om dette fungerer greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Vi bruker vann med ett par dråper zalo i. Skal sant sies at det er noen år siden jeg har lagt solfilm, men legger en del frostet o.l filmer.

Ett par dråper med miksen der vil nok være gullegodt det.

Endret av Sigmund S Dy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks deg en pumpekanne med litt zalovann, jeg har blitt anbefalt av riis-bilglass sin montør i Kristiansund om å fylle på rikelig med zalo. Han mente jeg kunne legge så zaloen dekka bunnen i flaska.

Så må du rengjøre rense ruta, da anbefaler jeg å kjøpe disse:

http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Verktoy/Vindus--og-malingsskrape-191120/

Eller rett og slett kjøpe reservebladene, vinle de 45 grader og slipe ruten for å fjerne "nupper". Dette MÅ gjøres. Og rustfritt stål riper ikke glass. Bruk gjerne Zalovannet som lube :)

For å forme filmen etter ruta anbefaler jeg en skalpell. Det kjøper du for 8 kroner eller noe på apoteket. Denne skar jeg så rent gjennom fingeren min at det var ikke vondt engang, så den er ganske skarp.

Ellers så er det å sprute zalovann på baksiden av filmen OG ruten før du legger den på. Prøv å fest filmen i topp ved å dra ut vannet som ligger under filmen. Jeg bruker SunGuard riperfri solfilm, så jeg kan legge den med vanlig vindusnal og gummiskrape, men om du handler film på biltema/bilxtra så må du være forsiktig med bruk av skrape. Bruk også Zalovann på den siden hvor du skraper. Om du vil ha minst mulig riper i filmen, så kan du legge embalasjen du fjernet på limsiden mellom skrapen og filmen når du drar vannet.

Ikke bruk varmepistol på biltema/bilxtra-film :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange bra svar..

men tror dere at produktet fra Lilleborg gjør en dårligere eller bedre jobben som Zalo eller samme jobben.. og hvilken dosering på den?

fått tips om å blande 1:10 eller 1:12 på den fra Lilleborg, og siden det er mange og ganske lange ruter jeg skal ta, så vurderer jeg en såkaldt lavtrykks-sprøyte til jobben slik at jeg slipper å blande flere ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at Riis og SWG-norge bruker Zalo, så tror jeg det er en god ide å bruke det fremfor mye annet. Nå vet ikke jeg hvordan det lilleborg-greiene er. Men prøv begge deler så finner du meget fort ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Sist jeg la hadde jeg en Meguiars sprayflaske med dems orginale sprayhode. Det viktigste er forstøvingen av vannet på ruta. Så lignende Meg's sine hoder er å anbefale( trinnløs regulering fra stream til spray) På 7kvm så brukte vi snaut 6dl. Har aldri blandet etter noe forholdstall men skal jeg tippe så bruker vi vel en plass rundt 1:200. Anbefaler de den blandingen så går nok det bra det, men drøyt var det :)

Er det lange stykker så ville jeg vært to stykker. Jeg legger ikke biter med bredde så mye over 50cm og rundt 120cm lengde alene. Det går. Men helt seriøst så går det ti gangeren kjappere når en er to. En holder filmen på høykant mens den andre tar av baksiden og klask rett på ruten.

Ninjaedit: trykkleifer.

Endret av Sigmund S Dy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Sterk zalobanding pluss en dasj babysåpe er en sikker vinner.

Fikk det tipset av en som er ranket som en av europas flikeste på montering av film. Og det funker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...