Gå til innhold

BAS Detailed: 06 BMW E90 320 Si.


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Vel vel, har vært stille på S&S fronten fra meg lenge, stort sett fordi motivasjonen ikke har vært der.

Men jeg får prøve å legge meg litt i selen fremover :)

Denne bilen eies av en langt over gjennomsnittlig bilinteressert voksen kar, og vi kom i kontakt på OMS.

Jeg tok en kjap tur på Google for å undersøke hva som var spesielt med den, og jeg fikk svar:

BMW 320si er en spesialutgave produsert i 2006 i kun 2 500 eksemplarer. 320si ble bygd for å kunne stille til start i FIA World Touring Car Championship (WTCC) [1]. 320si har en modifisert fire sylindret motor (N45) som er forskjellig fra motoren i 320i (N46). Endringene er blant annet høyere turtallsperre (7 300 omdr.) og større kompresjon enn standard 320i. Motoren er for det meste håndbygd og har ikke Valvetronic, noe som reduserer antall bevegelige deler. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er på 8,1 sekunder og fra 80 til 120 km/t er på 7,7 sekunder. Til sammenligning er standard 320i akselerasjon på henholdsvis 9,0 og 9,1 sekunder.

Det er kun 10 stk av denne i Norge.

Bilen var skitten ved ankomst, og jeg tok da noen bilder:

DSC_1064.jpg

DSC_1065.jpg

DSC_1066.jpg

DSC_1067.jpg

DSC_1068.jpg

Siden det var kaldt ute så foregikk ting inne denne gangen, og jeg startet med å legge Scholl Rim7 på felgene; Prickbort på lakk, Surfex 1/10 og til sist skummet med Autoglym Powermax 3:

DSC_1069.jpg

DSC_1070.jpg

DSC_1071.jpg

Bilen ble håndvasket med godt og varmt vann, CarPro Merinoullmitt og CG HoneyDew. Spylt med vanlig hageslange og deretter clayet.

Claying var som vanlig Scholl claybar og ONR, for deretter å tørke den med CarPro tørkehåndkler.

Fronten hadde noen steinsprut på seg som han ønsket å flekke opp, noe jeg gikk med på sålenge eier ordnet lakk :)

Jeg startet med å teste ut:

Scholl S17+/svart Scholl.

Scholl S17+/blå Scholl.

Scholl S2O/lilla Scholl.

Valget falt på Scholl S2O/lilla Scholl, som jeg syntes tok godt, og la heller ikke igjen sååå mye hologrammer.

Spredde produktet som vanlig på 600rpm med Makita og Scholl bakplate, guffet deretter opp til 900rpm en runde for å få litt mer varme i produktet. Deretter gikk jeg opp på 1200 rpm i 2 runder og videre til 1500rpm i 2 runder, før jeg avsluttet 1 runde på 600rpm.

Fulgte opp med CarPro Eraser for å fjerne oljene etter S2 Orange.

Litt utvalgt 50/50:

DSC_1076.jpg

DSC_1077.jpg

DSC_1085.jpg

DSC_1089.jpg

DSC_0001.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0009.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0021.jpg

DSC_0022.jpg

Venstre fremskjerm:

Før:

DSC_0011.jpg

DSC_0013.jpg

Etter:

DSC_0014.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0016.jpg

Deretter var det litt stensprutfyllinger, disse ble lagt på lørdag kveld og fikk herde til søndag kveld under lyskaster. Fyllingene var fine og harde, og originallakken fra BMW hadde ypperlig fargematch :)

DSC_0023.jpg

DSC_0024.jpg

DSC_0025.jpg

DSC_0026.jpg

Så var det igang med å slipe, her trodde jeg at jeg brukte 2000korn, men det var visst 1500korn. Så da istedenfor å måtte gå på veldig hardt med maskin så gikk jeg over med 3000 korn etterpå.

Grunnen til at jeg har slipt såpass mye som jeg har gjort er fordi det blir noen stygge "groper" i lakken der hvor det har blir fylt og jeg får da jevnet ut disse mye mer.

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

DSC_0030.jpg

DSC_0031.jpg

Felger var også av og fikk en runde med Iron-X, Tar-X, Swissvax Cleaner Fluid og Autobahn. Dekkene ble skrubbet med ren ARO og Vikan Dekkbørste, for deretter å få litt CarPro PERL 1/1. Dessverre ingen bilder fra denne prosessen.

Eksos ble tatt med Autosol Anti Blau som leverte igjen :)

Resten av lakken ble tatt med Scholl S30 Easy Clean og grønn Uber pad, før den ble dynket i CarPro Eraser på hologramjakt. Jeg avdekket noe på bakluke og litt på panser, så da ble det strafferunde.

Voks denne gangen falt på 2 lag med Swissvax Crystal Rock, med kort herdetid. Wipet med isvann imellom(Notat: Ta ut triggeren når vannet settes ut for å fryse.)

Og tilslutt så bilen slik ut:

DSC_0033.jpg

DSC_0035.jpg

DSC_0036.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0038.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0042.jpg

DSC_0043.jpg

BareBones ol ble ikke lagt i hjulhus da bilen skulle rett ut i slapset på veiene.

Eier kom i 20 tiden for å gå over bilen innvendig, da jeg trodde vi kun hadde ca 2 timer igjen. Ca kl 02.30 natt til mandag så reiste vi begge fra Ås. :shocking2:

Takk for meg.

  • DCN Poeng 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb på spesiell bil!

Carbonsort? Husker veldig godt da 320si kom, husker jeg var hos Tronrud som fikk inn 8 av 10 mener jeg å huske. En rett borte i veien har også 320si, men har blackline-lykter så er vel ikke denne du tok regner jeg med. Uansett, bra jobb og S&S :)

2008 Audi A6 Allroad - solgt

2016 BMW X5 40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se deg tilbake på her i Show og shine delen B, fin jobb på en fin bil ;) Cred given! :)

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis hadde en slik før og nå har en annen venn av meg kjøpt en slik bil. Bra resultat, denne trengte en oppfriskning i lakken ja :)

Hvordan legger du avfettingen, surfex først eller PB først? Pleier ta Surfex først og så spyle for deretter å ta på PB jeg. Er det unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Meget strøkent igjen Bernhard :thumbup: .

Fornøyelig å lese SS fra deg etter et opphold.

Cred avgitt.

Et lit spørsmål: Kjørte du bare 1-stegs på denne med S20/lilla ?

(Du nevner at du fjernet oljene etter S2 Orange litt lenger ned.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Flott jobb på spesiell bil!

Carbonsort? Husker veldig godt da 320si kom, husker jeg var hos Tronrud som fikk inn 8 av 10 mener jeg å huske. En rett borte i veien har også 320si, men har blackline-lykter så er vel ikke denne du tok regner jeg med. Uansett, bra jobb og S&S :)

Carbonsort ja, fantastiskt flott bil dette. Grom lyd i den også, jeg sto bak når eier startet opp for å kjøre ut :)

Hyggelig å se deg tilbake på her i Show og shine delen B, fin jobb på en fin bil ;) Cred given! :)

Takk for det Håkon :)

Godt å se deg tilbake i SS igjen Mr.B

Du leverer fantastisk resultat som vanlig :thumbup: .

Takk til deg også Busch, håper at du og ryggen din er oppe og går snart igjen :)

Kompis hadde en slik før og nå har en annen venn av meg kjøpt en slik bil. Bra resultat, denne trengte en oppfriskning i lakken ja :)

Hvordan legger du avfettingen, surfex først eller PB først? Pleier ta Surfex først og så spyle for deretter å ta på PB jeg. Er det unødvendig?

Takk for det. Jeg bruker Prickbort først, deretter Surfex. Legger Surfex oppå Prickbort, jeg synes at jeg får tilnærmet samme effekt som om jeg skulle spylt av prickbort først.

Very nice Bernhard! Perfekt som alltid :)

Takk for det Mr. Lillyhammer :)

Nice work som vanlig Bernhard :) God du har kommet deg ned i støvet igjen :) Cred avlevert for flott arbeid!

Takk for det. Ned i støvet ja, har vel vært der lenge, men som sagt så har jeg ikke hatt motivasjon til å legge ut, har vel bortimot 30 stk som jeg ikke har laget noe på :)

Søtt :)

Takk ;)

Flott jobb, å godt å se du har tid til å gjøre slike fornuftige ting i arbeidstiden ;)

Hehe, takk for det :)

Meget strøkent igjen Bernhard :thumbup: .

Fornøyelig å lese SS fra deg etter et opphold.

Cred avgitt.

Et lit spørsmål: Kjørte du bare 1-stegs på denne med S20/lilla ?

(Du nevner at du fjernet oljene etter S2 Orange litt lenger ned.)

Takk OG.

Nei, jeg avsluttet med S30 EC og grønn Uber :) Det sto enda litt lengre ned igjen :)

Vakkert Arbeid! :)

Cred gitt!

pent pent pent

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Der ble den fin over hele seg ja. Ikke flekkvis som når jeg var ikkom på søndagen.

Flink gutt du!! ;)

Hehe, det ble jo noen timer til etter at dere dro gitt :fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Nei se der en S&S.... :)

Var det kaldt eller siden du vasket bil inne :)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWDoktorn

Fin bil, lekker farge og bra jobba (seff)

Hvordan fyller du sårene i lakken? (Fyller med lakk og så clear på toppen før sliping?)

And stop taking all my money. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...