Bjerknez

Ny bil i løpet av året...

28 innlegg i emnet

Leasingkontrakten går snart ut på min nåværende A4 (Jada, er ikke før mars 2013, men det er ca. 6mnd. bestillingstid på ny bil, og dette gir meg ca. kun ett halvt år til å bestemme meg) og siden jeg ikke ser behovet for like stor bil, så sikter jeg meg inn på en A3.

A3 kommer jo også med ett nytt flott design (synes jeg vertfall) i løpet av året og dette skader jo ikke :)

Så langt alt vel... og i A3'en skal jeg ha Quattro.

Men når det kommer til motor så er jeg mer usikker. Jeg vet plusssider og minussider ved diesel/bensin så den saken er også biff, men hvilken motor føles mest riktig til bilen?

Det står på en måte mellom 1.8TSI 160HK Quattro S-tronic og 2.0TDI 170HK Quattro S-tronic.

I følge papirene så er disse like raske når det gjelder acceleration og da mistenker jeg at TDI'en tar et lite forsprang ved "forbikjøringsegenskapene" grunnet høyere moment.

Jeg er svært fornøyd med min nåværende bil med 2.0TFSI 180HK'er (A4) men den føles rett og slett ikke like rask som Touran'en jeg hadde med 2.0TDI 170HK'er (før jeg chip'et den) Kan være Multitronic girkassen som lurer meg, da den ikke akkurat gir følelsen av rykk og napp i Audien, men jeg er rett og slett ute etter den av disse motrene jeg nevner som passer best til bilen og som er "Morsomt" å eie.

Noen med innspill?

EDIT:

Tenkte også på en Golf 4Motion, men denne fåes ikke i større motor enn 140HK'er (så sant man ikke blar opp 6-700.000 for toppmodellen, og det er ikke aktuelt å gi for en Golf.

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting du også bør tenkte på er drivstoffutgifter, teller det?

Diesel bruker generelt en del mindre, så hvis man kjører veldig mye i året så kan det være verdt å tenke på.

Siden du skal ha automat faller jo mye av bunndrag og momentfordelen til diesel bort, da en bensinbil stort sett er sprekere på høyt turtall og med automat så er det jo bare å trykke litt hardere på høyrefoten.

Kan jo også være verdt å ta en telefon til forsikringsselskapet og høre om det er omtrent samme pris i året på de to motorene også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for s3 :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

enig med terjeo =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pappa kjøpte nettopp en ny Tiguan 2.0TDI (140HK) 4M DSG. Jeg synes den virka veldig kjapp fra 0-60/70/80, men etter det kommer vekta litt inn i bildet... Da hadde det sikkert hjulpet med 170HK...

Uansett, vanvittig god kombinasjon med 2.0TDI og DSG (så fremt S-tronic er det samme som DSG).

Min bedre halvdel har en 05 A3 2.0TDI (140HK) Q å den er kjapp, smidig og lettkjørt. Ser for meg at denne med 170HK og S-tronic må være drømmekombo :)

Så der har du hvertfall min anbefaling :thumbup:

Men, dette er sikkert en smak-sak, så jeg ville nok prøvekjørt begge motoralternativene uansett hva andre sier...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S3 er utelukket :)

Å bruke flere titalls tusen i året i forsikring er uaktuelt, for å si det pent :)

Drivstoff forbruk har null betydning. Jeg vil ha denmotoren som gir det beste frasparket og som føles morsomst. Dieselen har vel en god del mer moment enn bensinutgaven og er kanskje litt kjappere ved forbikjøringer?

På den annen side så er en bensinmotor mer stillegående og det høres bedre ut med litt turtall når man drar på litt. Jeg er jaggu meg usikker, og det er ikke akkurat flust med A3'er hos forhandlerene her heller som kan prøvekjøres med disse motorene og quattro.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du avhengig av bilen?

Vet ikke hvor du bor men si at du skal ha den i 3 år så er det fort gjort at det har blitt dieselrestriksjoner innen den tid om du bor i en storby.

Det er selvfølgelig ikke noe som kommer til å bli hele tiden, men det vil ikke overraske meg om de får høyere bompengeavgift og kjøreforbud i hytt og gevær, men tar kanskje mer enn par år..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

titusenvis av kroner koster det vel ikke, men mindre du har smelt mange ganger.

Kom vel på rundt 15 på meg, 21 år og full kasko 12 000km, var på s4 men.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du avhengig av bilen?

Vet ikke hvor du bor men si at du skal ha den i 3 år så er det fort gjort at det har blitt dieselrestriksjoner innen den tid om du bor i en storby.

Det er selvfølgelig ikke noe som kommer til å bli hele tiden, men det vil ikke overraske meg om de får høyere bompengeavgift og kjøreforbud i hytt og gevær, men tar kanskje mer enn par år..

Den problemstillingen du nevner her er ikke viktig for meg.

Jeg er kun ute etter den motoren som gir meg mest kjøreglede av de jeg har nevnt.

Jeg synes 140HK'er blir litt tamt, og siden jeg synes jeg kan strekke meg til MAKS 500.000,- (ink. ekstrautstyr som s-line etc etc.) så er det 1.8TFSI 160HK Quattro S-tronic eller 2.0TDI 170HK'er Quattro s-tronic som gjelder. Begge disse alternativene er omtrent identiske i grunnpris. (402.000,-)

titusenvis av kroner koster det vel ikke, men mindre du har smelt mange ganger.

Kom vel på rundt 15 på meg, 21 år og full kasko 12 000km, var på s4 men.

Har uansett ikke spesielt lyst til å gi 700.000,- for en liten A3. For den summen så hadde nok valget heller gått mot Q5.

700.000,- for en forvokst polo med stor motor er hinnsides. 500.000,- inkl. utstyr er absolutt maks av hva jeg synes en A3 er verdt. Uansett motor.

Så glem alt med "S" :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan nye A3 er med tanke på balanse, men erfaringen min er at små "underholdende" biler som A3 er, blir veldig fortunge med dieselmotorer.. dårligere balanse i svingene osv. Økonomien er et sjansespill i forhold til hva som blir mest verd ved innbytte om f.eks 3 år; det kommer jo an på våre "kjære" politikere....

Den økonomiske forskjellen på drivstoff diesel/bensin utgjør jo en nanodel av totalutgiftene pr km, så dette hadde jeg ikke giddet å tenke på en gang. Jeg tipper kjøregleden er vesentlig viktigere for deg ;) (som den ville vært for meg)

Prøvekjør dagens A3 med de aktuelle motorene, på en morsom og svingete vei, så får du sikkert en god indikasjon på hvordan forskjellen på balansen vil bli :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan nye A3 er med tanke på balanse, men erfaringen min er at små "underholdende" biler som A3 er, blir veldig fortunge med dieselmotorer.. dårligere balanse i svingene osv. Økonomien er et sjansespill i forhold til hva som blir mest verd ved innbytte om f.eks 3 år; det kommer jo an på våre "kjære" politikere....

Den økonomiske forskjellen på drivstoff diesel/bensin utgjør jo en nanodel av totalutgiftene pr km, så dette hadde jeg ikke giddet å tenke på en gang. Jeg tipper kjøregleden er vesentlig viktigere for deg ;) (som den ville vært for meg)

Prøvekjør dagens A3 med de aktuelle motorene, på en morsom og svingete vei, så får du sikkert en god indikasjon på hvordan forskjellen på balansen vil bli :)

Er ikke vledig lett og opppdrive slike biler hos Audi forhandlere her i Fredrikstad. Altså som har A3 quattro med disse motorene.

Kjøper/leaser man en bil til en halv million, så er ikke akkurat drivstoffkostnader det som teller mest. Skulle jeg vert økonomisk og spart penger så hadde jeg kjøpt meg en Toyota Yaris, så der er jeg enig med deg.

Det du sier om dieselmotor og stabilitet var nytt for meg og det skal noteres og sjekkes opp nermere. Hvis bensinmotoren gjør at bilen blir mer balansert, så er dette et godt argument i bensinmotorens favør. Men så har jo diesel det momentet da....

uff.. ikke lett detta... når man ikke finner noen å prøvekjøre, hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spør av nysgjerrighet; hvorfor lease? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spør av nysgjerrighet; hvorfor lease? :)

Jeg har diskutert opp og ned i mente i diverse forum angående leasing, så dette er en diskusjon jeg ikke orker og ta opp igjen.

Enkelt sagt (og ferdig med det):

1. Jeg slipper å binde opp kapital.

2. Lave månedlige kostnader (i forhold til lån på samme tid)

3. Enkelt. Slipper og selge bilen selv. (Ja jeg er lat når det gjelder slikt)

4. Mulighet for å "teste" ut en litt "feitere" bil enn man normalt ville tatt seg råd til ved å låne.

5. Leasing har fungert utmerket for meg så langt.

6. De reduserte månedlige kostnadene i forhold til lån, kan jeg bruke til å betale ned feks. huslån etc.

Å nei... det er ikke nødvendighvis mer lønnsomt å lease enn å kjøpe hvis man tenker langsiktig. Jeg synes det er morsomt å kunne bytte bil hvert tredje år, og da fungerer leasing utmerket.

Sån... håper jeg slipper nok en lang tråd hvor jeg må kartlegge hvorfor jeg velgerleasing. Ifg. forhandlere, så er det omtrent 50% av bilkjøpere i dag som leaser. Sikkert en grunn til det. Ikke for at det nødvendighvis ikke er det mest lønnsomme, men fordi man får mulighet til å teste ut biler som da altså er litt dyrere enn man normalt hadde lånt åenger til. Mye morsommere, men kanskje ikke det mest økonomiske alltid.

Endret av Bjerknez
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde valgt bensin. Føler at jeg har et mye bredere turtallsregister som er effektivt med en god turbo-bensin motor. En diesel har masse moment innenfor et begrenset turtallsområde, men jeg syns de blir litt kortpusta om du skjønner hva jeg mener... Med en TSI-motor har du et godt og jevnt drag fra 1200 til 6500 omdreininger. Jeg er i alle fall mektig imponert over den lille 1.2 literen i min Fabia, og 1.8 literen kan jo bare være mye bedre.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la ikke opp til noen debatt, ville kun høre hva du synes! Takk for svar :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde valgt bensin. Føler at jeg har et mye bredere turtallsregister som er effektivt med en god turbo-bensin motor. En diesel har masse moment innenfor et begrenset turtallsområde, men jeg syns de blir litt kortpusta om du skjønner hva jeg mener... Med en TSI-motor har du et godt og jevnt drag fra 1200 til 6500 omdreininger. Jeg er i alle fall mektig imponert over den lille 1.2 literen i min Fabia, og 1.8 literen kan jo bare være mye bedre.

Er delvis enig med deg her. Men har hatt begge deler selv, og siden bensinmotoren virker til å ha større register og spille på, så blir draget mer jamt enn "voldsomt" Jeg synes at det er morsommere når det "rykker" litt.

Min 2.0TFSI 180HK'er i en A4 virker rett og slett slappere enn Toutranen jeg hadde med 2.0TDI 170HK'er. Siden jeg hadde DSG, så bruker jo bilen uansett minimalt med tid på giringen. Jeg er overbevist om at Touranen hadde knust min nåværende Audi i en forbikjøringstest.

Men sammtidig så er det litt mer "sportslig" med litt mer turtall...

Jeg la ikke opp til noen debatt, ville kun høre hva du synes! Takk for svar :)

Neida, skjønner det, men det skal svært lite till før slike debatter begynner, og jeg blir ikke overasket om vi er i gang igjen, hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A3 blir veldig liten iforhold til A4, men regner med du har testkjørt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A3 blir veldig liten iforhold til A4, men regner med du har testkjørt?

Ja, den er jo på størrelse med Golf, så det går fint :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er slik den nye A3'en blir seende ut, så lover det jo godt :)

post-90-0-94501500-1327587531_thumb.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som en sedan...?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive