Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 (endret) Leasingkontrakten går snart ut på min nåværende A4 (Jada, er ikke før mars 2013, men det er ca. 6mnd. bestillingstid på ny bil, og dette gir meg ca. kun ett halvt år til å bestemme meg) og siden jeg ikke ser behovet for like stor bil, så sikter jeg meg inn på en A3. A3 kommer jo også med ett nytt flott design (synes jeg vertfall) i løpet av året og dette skader jo ikke Så langt alt vel... og i A3'en skal jeg ha Quattro. Men når det kommer til motor så er jeg mer usikker. Jeg vet plusssider og minussider ved diesel/bensin så den saken er også biff, men hvilken motor føles mest riktig til bilen? Det står på en måte mellom 1.8TSI 160HK Quattro S-tronic og 2.0TDI 170HK Quattro S-tronic. I følge papirene så er disse like raske når det gjelder acceleration og da mistenker jeg at TDI'en tar et lite forsprang ved "forbikjøringsegenskapene" grunnet høyere moment. Jeg er svært fornøyd med min nåværende bil med 2.0TFSI 180HK'er (A4) men den føles rett og slett ikke like rask som Touran'en jeg hadde med 2.0TDI 170HK'er (før jeg chip'et den) Kan være Multitronic girkassen som lurer meg, da den ikke akkurat gir følelsen av rykk og napp i Audien, men jeg er rett og slett ute etter den av disse motrene jeg nevner som passer best til bilen og som er "Morsomt" å eie. Noen med innspill? EDIT: Tenkte også på en Golf 4Motion, men denne fåes ikke i større motor enn 140HK'er (så sant man ikke blar opp 6-700.000 for toppmodellen, og det er ikke aktuelt å gi for en Golf. Endret 25 Januar, 2012 av Bjerknez Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben 6 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 En ting du også bør tenkte på er drivstoffutgifter, teller det? Diesel bruker generelt en del mindre, så hvis man kjører veldig mye i året så kan det være verdt å tenke på. Siden du skal ha automat faller jo mye av bunndrag og momentfordelen til diesel bort, da en bensinbil stort sett er sprekere på høyt turtall og med automat så er det jo bare å trykke litt hardere på høyrefoten. Kan jo også være verdt å ta en telefon til forsikringsselskapet og høre om det er omtrent samme pris i året på de to motorene også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Gå for s3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 enig med terjeo =) Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zomiboy 6 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Pappa kjøpte nettopp en ny Tiguan 2.0TDI (140HK) 4M DSG. Jeg synes den virka veldig kjapp fra 0-60/70/80, men etter det kommer vekta litt inn i bildet... Da hadde det sikkert hjulpet med 170HK... Uansett, vanvittig god kombinasjon med 2.0TDI og DSG (så fremt S-tronic er det samme som DSG). Min bedre halvdel har en 05 A3 2.0TDI (140HK) Q å den er kjapp, smidig og lettkjørt. Ser for meg at denne med 170HK og S-tronic må være drømmekombo Så der har du hvertfall min anbefaling Men, dette er sikkert en smak-sak, så jeg ville nok prøvekjørt begge motoralternativene uansett hva andre sier... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 S3 er utelukket Å bruke flere titalls tusen i året i forsikring er uaktuelt, for å si det pent Drivstoff forbruk har null betydning. Jeg vil ha denmotoren som gir det beste frasparket og som føles morsomst. Dieselen har vel en god del mer moment enn bensinutgaven og er kanskje litt kjappere ved forbikjøringer? På den annen side så er en bensinmotor mer stillegående og det høres bedre ut med litt turtall når man drar på litt. Jeg er jaggu meg usikker, og det er ikke akkurat flust med A3'er hos forhandlerene her heller som kan prøvekjøres med disse motorene og quattro. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Er du avhengig av bilen? Vet ikke hvor du bor men si at du skal ha den i 3 år så er det fort gjort at det har blitt dieselrestriksjoner innen den tid om du bor i en storby. Det er selvfølgelig ikke noe som kommer til å bli hele tiden, men det vil ikke overraske meg om de får høyere bompengeavgift og kjøreforbud i hytt og gevær, men tar kanskje mer enn par år.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeo 112 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 titusenvis av kroner koster det vel ikke, men mindre du har smelt mange ganger. Kom vel på rundt 15 på meg, 21 år og full kasko 12 000km, var på s4 men. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Er du avhengig av bilen? Vet ikke hvor du bor men si at du skal ha den i 3 år så er det fort gjort at det har blitt dieselrestriksjoner innen den tid om du bor i en storby. Det er selvfølgelig ikke noe som kommer til å bli hele tiden, men det vil ikke overraske meg om de får høyere bompengeavgift og kjøreforbud i hytt og gevær, men tar kanskje mer enn par år.. Den problemstillingen du nevner her er ikke viktig for meg. Jeg er kun ute etter den motoren som gir meg mest kjøreglede av de jeg har nevnt. Jeg synes 140HK'er blir litt tamt, og siden jeg synes jeg kan strekke meg til MAKS 500.000,- (ink. ekstrautstyr som s-line etc etc.) så er det 1.8TFSI 160HK Quattro S-tronic eller 2.0TDI 170HK'er Quattro s-tronic som gjelder. Begge disse alternativene er omtrent identiske i grunnpris. (402.000,-) titusenvis av kroner koster det vel ikke, men mindre du har smelt mange ganger. Kom vel på rundt 15 på meg, 21 år og full kasko 12 000km, var på s4 men. Har uansett ikke spesielt lyst til å gi 700.000,- for en liten A3. For den summen så hadde nok valget heller gått mot Q5. 700.000,- for en forvokst polo med stor motor er hinnsides. 500.000,- inkl. utstyr er absolutt maks av hva jeg synes en A3 er verdt. Uansett motor. Så glem alt med "S" Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Vet ikke hvordan nye A3 er med tanke på balanse, men erfaringen min er at små "underholdende" biler som A3 er, blir veldig fortunge med dieselmotorer.. dårligere balanse i svingene osv. Økonomien er et sjansespill i forhold til hva som blir mest verd ved innbytte om f.eks 3 år; det kommer jo an på våre "kjære" politikere.... Den økonomiske forskjellen på drivstoff diesel/bensin utgjør jo en nanodel av totalutgiftene pr km, så dette hadde jeg ikke giddet å tenke på en gang. Jeg tipper kjøregleden er vesentlig viktigere for deg (som den ville vært for meg) Prøvekjør dagens A3 med de aktuelle motorene, på en morsom og svingete vei, så får du sikkert en god indikasjon på hvordan forskjellen på balansen vil bli Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Vet ikke hvordan nye A3 er med tanke på balanse, men erfaringen min er at små "underholdende" biler som A3 er, blir veldig fortunge med dieselmotorer.. dårligere balanse i svingene osv. Økonomien er et sjansespill i forhold til hva som blir mest verd ved innbytte om f.eks 3 år; det kommer jo an på våre "kjære" politikere.... Den økonomiske forskjellen på drivstoff diesel/bensin utgjør jo en nanodel av totalutgiftene pr km, så dette hadde jeg ikke giddet å tenke på en gang. Jeg tipper kjøregleden er vesentlig viktigere for deg (som den ville vært for meg) Prøvekjør dagens A3 med de aktuelle motorene, på en morsom og svingete vei, så får du sikkert en god indikasjon på hvordan forskjellen på balansen vil bli Er ikke vledig lett og opppdrive slike biler hos Audi forhandlere her i Fredrikstad. Altså som har A3 quattro med disse motorene. Kjøper/leaser man en bil til en halv million, så er ikke akkurat drivstoffkostnader det som teller mest. Skulle jeg vert økonomisk og spart penger så hadde jeg kjøpt meg en Toyota Yaris, så der er jeg enig med deg. Det du sier om dieselmotor og stabilitet var nytt for meg og det skal noteres og sjekkes opp nermere. Hvis bensinmotoren gjør at bilen blir mer balansert, så er dette et godt argument i bensinmotorens favør. Men så har jo diesel det momentet da.... uff.. ikke lett detta... når man ikke finner noen å prøvekjøre, hehe. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Jeg spør av nysgjerrighet; hvorfor lease? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 (endret) Jeg spør av nysgjerrighet; hvorfor lease? Jeg har diskutert opp og ned i mente i diverse forum angående leasing, så dette er en diskusjon jeg ikke orker og ta opp igjen. Enkelt sagt (og ferdig med det): 1. Jeg slipper å binde opp kapital. 2. Lave månedlige kostnader (i forhold til lån på samme tid) 3. Enkelt. Slipper og selge bilen selv. (Ja jeg er lat når det gjelder slikt) 4. Mulighet for å "teste" ut en litt "feitere" bil enn man normalt ville tatt seg råd til ved å låne. 5. Leasing har fungert utmerket for meg så langt. 6. De reduserte månedlige kostnadene i forhold til lån, kan jeg bruke til å betale ned feks. huslån etc. Å nei... det er ikke nødvendighvis mer lønnsomt å lease enn å kjøpe hvis man tenker langsiktig. Jeg synes det er morsomt å kunne bytte bil hvert tredje år, og da fungerer leasing utmerket. Sån... håper jeg slipper nok en lang tråd hvor jeg må kartlegge hvorfor jeg velgerleasing. Ifg. forhandlere, så er det omtrent 50% av bilkjøpere i dag som leaser. Sikkert en grunn til det. Ikke for at det nødvendighvis ikke er det mest lønnsomme, men fordi man får mulighet til å teste ut biler som da altså er litt dyrere enn man normalt hadde lånt åenger til. Mye morsommere, men kanskje ikke det mest økonomiske alltid. Endret 25 Januar, 2012 av Bjerknez Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Jeg hadde valgt bensin. Føler at jeg har et mye bredere turtallsregister som er effektivt med en god turbo-bensin motor. En diesel har masse moment innenfor et begrenset turtallsområde, men jeg syns de blir litt kortpusta om du skjønner hva jeg mener... Med en TSI-motor har du et godt og jevnt drag fra 1200 til 6500 omdreininger. Jeg er i alle fall mektig imponert over den lille 1.2 literen i min Fabia, og 1.8 literen kan jo bare være mye bedre. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JensChristian 187 Skrevet 25 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Jeg la ikke opp til noen debatt, ville kun høre hva du synes! Takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 25 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Januar, 2012 Jeg hadde valgt bensin. Føler at jeg har et mye bredere turtallsregister som er effektivt med en god turbo-bensin motor. En diesel har masse moment innenfor et begrenset turtallsområde, men jeg syns de blir litt kortpusta om du skjønner hva jeg mener... Med en TSI-motor har du et godt og jevnt drag fra 1200 til 6500 omdreininger. Jeg er i alle fall mektig imponert over den lille 1.2 literen i min Fabia, og 1.8 literen kan jo bare være mye bedre. Er delvis enig med deg her. Men har hatt begge deler selv, og siden bensinmotoren virker til å ha større register og spille på, så blir draget mer jamt enn "voldsomt" Jeg synes at det er morsommere når det "rykker" litt. Min 2.0TFSI 180HK'er i en A4 virker rett og slett slappere enn Toutranen jeg hadde med 2.0TDI 170HK'er. Siden jeg hadde DSG, så bruker jo bilen uansett minimalt med tid på giringen. Jeg er overbevist om at Touranen hadde knust min nåværende Audi i en forbikjøringstest. Men sammtidig så er det litt mer "sportslig" med litt mer turtall... Jeg la ikke opp til noen debatt, ville kun høre hva du synes! Takk for svar Neida, skjønner det, men det skal svært lite till før slike debatter begynner, og jeg blir ikke overasket om vi er i gang igjen, hehe. Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Scandicshine.no 258 Skrevet 26 Januar, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2012 A3 blir veldig liten iforhold til A4, men regner med du har testkjørt? Siter www.scandicshine.no Alt i bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2012 A3 blir veldig liten iforhold til A4, men regner med du har testkjørt? Ja, den er jo på størrelse med Golf, så det går fint Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 26 Januar, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2012 Hvis det er slik den nye A3'en blir seende ut, så lover det jo godt Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Are G 94 Skrevet 26 Januar, 2012 Rapporter Share Skrevet 26 Januar, 2012 Ser ut som en sedan...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.