Gå til innhold

Suzuki Liana 03' - TigerWash Edition


Kim

Recommended Posts

Suzuki Liana 03' AWD

bannerkeb.jpg

prepre.jpg

inspecc.jpg

Dag 1: Vask og Clay

Vask:

Dynket i PrickBort, 3-4 min

Surfex HD 1:4 på toppen av PB, 3-4 min

Avspyling med HT

Elite Snow Foam blandet 5:95 / 1:19

Avspyling

Carpro IronX

ValetPro Bilberry Wheel Cleaner

Elite Snow Foam med Surfex HD og Muc-Off Uber-Shine

Noen bilder før vask

insp2prewash.jpg

John Emil, som var med på denne jobben for å lære litt hadde fått seg 30liter PB fra bilnerden.no dagen før jobben skulle utføres.

Her legger han rikelig med PB.

Det ser kanskje mer ut enn det er, siden det kom noen dråper regn i ny og ne.

96845513.jpg

Etter 3-4 min ble det lagt Surfex over PB. Dette fikk på samme måte som PB virke i 3-4 min før avspyling.

hdspyl.jpg

Her mangler det litt bilder, men vi ga nedre panel og andre utsatte plasser IronX og Elite Snow Foam (5:95). Dette ble litt i det tynneste laget, så vi spylte av og pumpet litt Muc-Off shampoo sammen med Surfex HD ned i beholderen på skumdysa mens felgene fikk seg litt Bilberry.

Her legger jeg det siste laget skum før berøringsvask.

skum.jpg

Berøringsvask:

2x Gritguard-bøtter

Uber-Shine shampoo

Detailerkost

Meguiars Washmit

Her ble det brukt to-bøtte-metoden for å ikke gjøre ting værre enn de allerede var.

bvask.jpg

Tørk:

Chemical Guys Miracle Dryer; pålagt seksjon for seksjon

trka.jpg

Clay:

Meguiars Claybar

Quick Detailer som lube

Claybaren, som var to stk 50gr sammensatt til en stk 100gr ble lagt i varmt vann i 4-5 min før den fikk møte lakken.

Her var det ingen tvil om at Iron-X var et steg foran sammen med PB og Surfex.

De mest utsatte plassene ble uansett clayet etter vi tok en "bag-test".

claybq.jpg

Så forsikret vi oss om at Surfex HD (1:4) hadde tatt knekken på eventuell voks ved å sjekke sheeting og beading

sheetbead.jpg

øverst i hjørnet på frontruta fikk jeg øye på denne karen. Shit just got real.

IMG_8820.jpg

Jeg hadde ikke med meg annet enn vaskeutstyret mitt, men vi tok en liten inspeksjon uten noe spesiell belysning før vi tok kveld.

IMG_8792.jpg

IMG_8810.jpg

IMG_8822.jpg

IMG_8826.jpg

Dag 2: Korrigering

Da var det på tide å starte med korrigeringen.

IMG_9363.jpg

Rupes Bigfoot

Makita 9227CB

Einhell BT-PO 1100E

Vi startet med å maskere og våtslipe lyktene.

Her ble det brukt:

Scholl 4" bakplate

Scholl S3+

Scholl S30

3M 800 grit

3M 3000 grit

3M Grønn, orange og blå pad

3M Scotch Green maskeringstape

vaatsliphovedlykt.jpg

Så var det på tide med kombotesting.

Panseret så ut til å være en passende plass å teste på.

IMG_8834.jpg

IMG_8853.jpg

IMG_8848.jpg

IMG_8860.jpg

IMG_9060.jpg

IMG_8852.jpg

Etter å ha brukt 4 deler av panseret til testing endte det opp med:

Steg 1: roterende

Scholl S3gold, Lilla Scholl i M

Steg 2: DA

Scholl S30+, Sort Meguiars Finishing pad

IMG_8908.jpg

S30+ så ut til å etterlate seg en hologramfri overflate.

Imponerende mtp kjøresporene S3 lagde.

bilde

På grunn av sticky lakk ble det litt støv av S3. Støv som ble liggende på ferdig polerte flater lot vi ligge til det var tid for avspyling.

Etter å ha bekreftet S3gold/S30-komboen, fortsatte jeg å korrigere på taket og stolpene på venstre side.

takstolp.jpg

Så fortsatte jeg fra bak på bilen og jobbet meg fremover.

S3 sine kjørespor ble lekende lett fjernet med Bigfooten.

sidedr.jpg

For å minske støvingen ble padden vasket ofte.

padwasheroptimized.jpg

Dørhåndtak fikk seg en runde med spotpad:

Scholl 4" bakplate

Grønn/Orange 3M med S3

Blå 3M med S30 / S40

S3 på gul Megs applicator innsiden av håndtak

drbakv.jpg

Det samme fikk speilene, bare at jeg avsluttet med Sort finishing-pad på DA.

vspeiloptimized.jpg

Venstre framskjerm hadde som resten av bilen også noen vaskestriper.

vfremskjermoptimized.jpg

vprewaxoptimized.jpg

Inspeksjon av lakken på høyre side:

inspz.jpg

Den lange stripen langs dørene på høyre side ble fjernet med S3gold med mye press. 2-3 runder med flere pass.

hfdrm.jpg

Diverse 50/50 fra resten av høyresiden

div5050.jpg

Hengerfestet fjernes da bilen uansett ikke har motor til å dra mer enn en tom henger.

Så ble det lagt på en grunning fra Wurth etter en liten omgang med stålbørsta og grovt papir.

Denne stussen ble lakkert sort, noe som vil vises godt på ferdigbildene.

hfeste.jpg

Krinker og kroker ble rubbet ned med S3 for hånd og på spotpad etterfulgt av blå 3M med S30+

bakfanger.jpg

baklykt.jpg

En skade på bakfangeren så ut til å forsvinne helt etter mange runder S3 og S30+ på DA.

vbakkorrigering.jpg

Da var korrigeringen helt ferdig og bilen ble kjørt ut for en dynk i 1:4 Surfex HD. Dette gjorde vi for å fjerne alt av oljer og støv før vi skulle legge voks.

surfexvask.jpg

Dag 3: div og voks

Skilt fikk Surfex HD 1:4 og IronX, denne blandingen ble lett jobbet utover overflaten mens det lå ute å virket.

Etter avspyling var det ingen nupper whatsoever igjen på skiltet, så vi benyttet sjangsen og la 2 lag med Chemical Guys Wheel Guard

skilt.jpg

Plast fikk polytrol, skiltholdere fikk den samme behandlingen.

polyd.jpg

Dekk fikk Meguiars Endurace HighGloss og Chemical Guys Wheel Guard

hjul.jpg

Vindu ble clayet og behandlet med ProVision Rain Clear.

vinduseal.jpg

Voks:

Vi hadde håpet på å få prøvd ut tre forskjellige Collinite-vokser i dag (476, 915 og 845) men disse hadde desverre ikke kommet fra shinearama når vi var klar til å legge på voksen.

Da ble det brukt:

Chemical Guys Pete's 53

2 lag, just in case

voks.jpg

Ferdigbilder:

IMG_9522.jpg

IMG_9524.jpg

IMG_9517.jpg

IMG_9528.jpg

IMG_9506.jpg

IMG_9486.jpg

IMG_9512.jpg

IMG_9534.jpg

IMG_9539.jpg

IMG_9548.jpg

IMG_9489-3.jpg

Takk for titten :)

Endret av KimT
  • DCN Poeng 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer H

For det første, skikkelig god jobb :)

For det andre, meget gode bilder :)

For det tredje, veldig god S&S!! :)

Syke holos s3 gold lagde på denne lakken :o Men dere fikk ryddet godt opp i de også! :) Cred i laange baner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ser ut som en veldig fin jobb på slitt lakk. Cred!

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til utgangspunkt... og makan til sluttresultat!

Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal ha hengerfeste på biler med strikkmotor :)

Så de har et sted å hekte slepetauet når de skal opp av grøfta igjen og ikke vet at det finnes plastdeksler som kan tas av...

hahaha

Men flott jobb på denne bilen.

For min del synes jeg bildene var litt rotete med disse effektene men det er kanskje en personlig greie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FiveInline

Veldig bra jobb!

Det trengtes virkelig.

Litt rotete med bildene slik, men det er vel en vanesak :)

Cred gitt :)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Er dette din første S&S forresten? Isåfall må jeg si WOW. :D

Forresten så synes jeg avfettingene tar mye bedre om du spyler av PB før du sprayer på Surfex, deretter få den så tørr som mulig (f.eks. Håndvaske og tørke bilen) før IronX. :)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, IronX er definitivt mye bedre på helt tørre flater, angående Surfex så har jeg ikke prøvd begge deler, men før LSP ble den dynket i Surfex mens den var helt tørr og det var great success :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex HD er genialt til polishvask ja - særlig kombinért med HT med ganske varmt vann. :)

Forresten, ble dekkene avfetta og skrubba før dere hadde på dekkfornyer? Synes det så litt skittent ut..

Ingen av bildene over har blitt att etter bruk av IPA.

Que?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha rota det til når jeg endra linkene til komprimerte bildefiler. Det var jo ikke mulig å loade denne tråden før jeg endra filstørrelsen. Det skulle rett å slett stå det at bildene ble tatt etter buffing uten IPA.

Dekksidene fikk VP Billberry 1:5 sammen med felgen, de ble ikke prioritert denne gangen.

Dette var forresten en gratisjobb på dama til en kompiss av meg sin bil. Et ungt kvinnemenneske som ikke kan fordra meg, så hun får greie seg med møkk i gummien og Meguiars sinnsykt unaturlige gloss :D

Endret av KimT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dette var forresten en gratisjobb på dama til en kompiss av meg sin bil. Et ungt kvinnemenneske som ikke kan fordra meg, så hun får greie seg med møkk i gummien og Meguiars sinnsykt unaturlige gloss :D

Tviler på at jeg hadde lagt ned noe arbeid i å shine bilen til noen som ikke kunne fordra meg... men kudos til deg for at du gjorde det likevel :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...